رفتن به محتوای اصلی

سازمان اطلاعاتی انگلیس: ایران بیش از هر زمانی به بمب اتمی نزدیک شده است
27.11.2021 - 08:36

کانال ۱۲ اسرائیل بر اساس گزارش یک سازمان اطلاعاتی بریتانیایی گزارش داد که ایران بیش از هر زمان دیگری به بمب اتمی نزدیک شده و می‌تواند ظرف یک ماه دیگر به آن دست یابد.

به گفته کانال ۱۲ اسرائیل، این گزارش سازمان اطلاعاتی بریتانیا نشان می‌دهد برنامه هسته‌ای ایران از ۹ ماه قبل و از زمان توقف همکاری با آژانس پیشرفت چشمگیری داشته است.

کانال ۱۲ اسرائیل خاطرنشان کرد که اطلاعات این گزارش پیشتر به مقام‌های بلندپایه غربی ارائه شده بود، و بنی گنتس، وزیر دفاع اسرائیل، قصد دارد در آینده نزدیک برای بررسی این موضوع به واشینگتن سفر کند.

در همین حال، یک مقام بلندپایه اسرائیلی گفت که ایران هنوز توانایی سوار کردن بمب هسته‌ای بر موشک بالستیک را ندارد و جمهوری اسلامی برای این کار دست‌کم به دو سال زمان نیاز دارد.

در همین حال، عاموس یادلین، رییس سابق اطلاعات نظامی ارتش اسرائيل، از دولت بنیامین نتانیاهو به‌دلیل ترغیب دونالد ترامپ برای خروج از برجام بدون برنامه‌ریزی برای واکنش ایران انتقاد کرد. او گفت حتی اگر برجام احیا شود، زمان ایران برای دستیابی به بمب اتمی بسیار کوتاه‌تر خواهد بود.

در همین حال، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آمریکا را به‌دلیل هشدار به ایران درباره ادامه عدم همکاری با آژانس، سرزنش کرد و گفت هشدار آمریکا خطر آسیب رساندن به مذاکرات وین را به همراه خواهد داشت.

اولیانوف با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد آمریکا «صبرش را از دست داده»، خاطرنشان کرد که همه طرفین مذاکرات هسته‌ای باید «احساسات خود را کنترل» کنند.

او افزود: «آمریکا خیلی وقت است که با ایران مذاکره نکرده و فراموش کرده که ایرانی‌ها هیچ‌ کاری را تحت فشار انجام نمی‌دهند. آگر به آنها فشار بیاوریم، مقاومت می‌کنند.»

همچنین اولیانوف در توییتی با اشاره به اینکه بررسی موضوع «پادمان‌های ان‌پی‌تی با ایران» در شورای حکام پایان یافت، نوشت: «تقریبا همه سخنرانان از ایران خواستند تا از برخورد مناسب با بازرسان آژانس مطابق با امتیازها و مصونیت‌های آنها اطمینان حاصل کند.»

نماینده آمریکا در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج‌شنبه هشدار داد که اگر مشکل عدم همکاری ایران با آژانس حل نشود، شورای حکام باید پیش از پایان سال جاری میلادی در این مورد نشست اضطراری برگزار کند.

نماینده آمریکا در شورای حکام در بیانیه خود گفت: «شورای حکام برای رسیدگی به این بحران چاره‌ای جز تشکیل جلسه فوق‌العاده پیش از پایان سال میلادی جاری ندارد.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.