رفتن به محتوای اصلی

رضا شاه از کیسه حاتم طائی میبخشید
28.11.2021 - 00:49

  بزرگترین ننگ تاریخی دوران حکومت رضا خان و جدایی بخش اعظمی  از ایران و دادن مناطق استراژیک به همسایه های ایران در پیمان سعد آباد بود. رضا شاه پهلوی ارتفاعات آرارات در غرب ایران را به ترکیه , قسمت هائی از شرق ایران را به افغانستان و منطقه سوق الجیشی اروند رود ( شط العرب ) را به عراق بحشید. سرلشکر ارفع که در سفر رضا شاه به ترکیه عضو هیآت همراه وی بود , خاطراتی از این سفر در زمینه نوع نگرش رضا شاه نسبت به اختلاف مرزی ایران با همسایگان دارد که خواندنی است.

ارفع در خاطرلت خود میگوید « من عضو هیآت تحدید حدود و حل اختلافات بودم. در این هیئت کسانی چون محمد علی فروغی و رشدی آراس شرکت داشتند. یک روز که من و یک سرهنگ ترک بر سر موضوعی مورد اختلاف با حرارت بسیار بحث میکردیم. رشدی آراس گفت: « ما ترکها به نظر اعلیحضرت شاهنشاه اطمینان و اعتقاد کامل داریم , سرهنگ ارفع پرونده ها و نقشه ها را به حضور ایشان ببرد هزچه قبول فرمودند ما قبول میکنیم.». سرلشکر ارفع ادامه میدهد که....

به اتاق وارد شدم و گفتم عرایضی دارم. چند دقیقه بعد شاهنشاه وارد شدند در حالی که من نقشه ها را روی میز پهن کرده بودم . همین که نقشه ها را دیدند فرمودند: موضوع چیست؟ من شروع کردم به توضیح دادن که فلان تپه چنین است , فلان منطقه چنان استا, آنجا سخت مورد نیاز ماست, و از این حرف ها. ولی پس از مدتی که با حرارت عرایضی کردم با کمال تعجب دیدم اعلیحضرت چیزی نمی فرمایند. وقتی سرم را بلند کردم دیدم شاه با حالت مخصوصی به من نگاه میکند.گویی به حرفهایم چندان توجهی ندارد و تنها چسم به چشم من دوخته است تا ببیند من چه میگویم. لذا من سکوت کردم. فرمودند: معلوم است منظور مرا نفهمیدی...بگو ببینم این تپه این جا از آن تپه که می گویی بلندتر نیست؟....عرض کردم : بله قربان. فرمودند: آن را چرا نمی خواهی؟ این یکی چطور ؟ عرض کردم بلی. فرمودند: منظور این تپه و آن تپه نیست. منظور من این است که دو دستگی و جدایی که بین ایران و ترکیه از چندین صدسال وجود دارد و همیشه به زیان هر دو کشور و به سود دشمنان مشترک ما بوده است از میان برود. مهم نیست که این تپه از آنِ که  باشد.آنچه که مهم است این است که ما باهم دوست باشیم...

آنچه که نتیجه گیری میشود این است که  این پادشاه کبیر خیلی دست و دل باز  بودند.  فقط در یک کنفرانس که با کشورهای همسایه : ترکیه٫ عراق و افغانستان در کاخ سعد آباد برگزار شد ایشان بخش‌هایی از مناطق مهم ایران را به این سه کشور بخشایش نمودند. البته فرزند خلف ایشان هم از پدر یاد گرفت و بحرین را به شیخ بحرین بخشید. ولی پان ایرانیست های رنگارنگ زیاد به این مسئله اشاره نمی کنند.

 

Missing media item.

بعد از پیروزی ارتش آزربایجان در سال گذشته در منطقه  قاراباغ , پان ایرانیست های رنگارنگ به یک حالت هیستیرک دچار شدند که عقل و منطق را از دست دادند. این حالت هیستیریکی آنقدر این اشخاص را دچار تشنج  روحی در آورده است که حتی به زبان آوردن اسم  « جمهوری آزربایجان» برایشان سخت شده است. این اشخاص انسان را به یاد کلینیک های پیسیکولوژی ها می اندازد که بیمار در تختی دراز کشیده و دکتر روانشناس به بیمار هی میگوید بعد از من تکرار بکن "  جمهوری آزربایجان "  ولی بیمار می گوید "جمهوری باکو". و یا یک بیمار دیگر میگوید " جمهوری جعلی آزربایجان" و یا یک بیمار دیگر میگوید " جمهوری آران " و یا یک بیمار دیگر میگوید " جمهوری طالش ". این اشخاص بر این باور هستند که روزی این سرزمین ها به ایران و یا به سرزمین مادری باز خواهندگشت تا " ایران بزرگ " را دوباره زنده بکنند.

این آقایان از یادشان رفته است که در دوران حکومت غیر قانونی پهلویان قسمت بزرگی از کشور جدا شد. ولی بخاطر جو سیاسی , این آقایان این خیانت و وطن فروشی را نمی توانند  بر زبان بیاورند.

لازم دانستیم که به این پان ایرانیست های رنگارنگ که واهمه های همچون ایران بزرگ را در سر میپرورانند گوشزد شود که اگر روزی کشورهای همچون امریکا, هند, پاکستان, افعانستان, آنتیگا, باهاماس, بحرین, باربادوس, بلیز, بوتسووانا, برونای, کامرون, کانادا,قبرس, مصر, فی جی, گامبیا, غنا, گرانادا,گویان,عراق,اسرائیل,جامئیکا, اردن, کنیا,کویت, لوئوسوتو, لیبیا, مالاوی, مالیزیا,مالتا,برمه و یا میانمار, نیوزیلند, نیجریه, عمان,قطر, سیرالئیون, سنگاپور , افریقای شمالی, سیریلانکا, سودان, تانزانیا, اوگاندا, هنگ کنگ , امارات متحده عربی و چندین جزایر کوچک و بزرگ به سرزمین مادری یعنی  بــــریــــتانیــــای کبیـــــــر ملحق شدند , آن وقت سرزمین های دست رفته قافقاز هم به ایران ملحق خواهند شد. تا آن روز زندگی در بالای ابر ها را ادامه بدهید.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

lachin

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.