رفتن به محتوای اصلی

تیم ۴۰ نفره ایران در مذاکرات وین شامل چه کسانی است؟
29.11.2021 - 15:26

پس از ورود علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه حمهوری اسلامی ایران و هیئت مذاکره‌کننده ایرانی به وین، پایتخت اتریش، در روز شنبه، ششم آذرماه، برای شرکت در مذاکرات احیای برجام، با اشاره برخی روزنامه‌نگاران خارجی و ایرانی در رسانه‌های اجتماعی به «تیم ۴۰ نفره» و تعداد زیاد اعضای هیئت ایرانی، این موضوع مورد توجه و انتقاد گسترده قرار گرفت. 

درپی آن، خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، در گزارشی با عنوان «ابتکار عمل در دست ایران با ترکیب جدید تیم کارشناسی»، به اعزام «تیم کارشناسی ایران با هدف رفع تحریم‌ها در بخش‌های مختلف» اشاره کرد و نوشت: «در همه دوره‌های مذاکرات هسته‌ای، تعداد کارشناسان تیم مقابل چندین برابر تیم ایران بود و ترکیبی از کارشناسان مرتبط با تحریم‌ها را در برمی‌گرفت. حالا این بار ایران تصمیم گرفته از همه ظرفیت‌های خود برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه استفاده کند.»

براساس این گزارش، وزارت امور خارجه ایران دوماه پیش در نامه‌ای به دستگاه‌های مرتبط با تحریم، ازجمله وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت صمت، وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی، خواستار معرفی کارشناسانی برای تقویت تیم مذاکره‌کننده شده بود، نمایندگانی که دارای سه ویژگی«اشراف به موضوع‌های حوزه کاری خود»، «شناخت پیچیدگی‌ها و ظرایف تحریم» و «آشنایی با حقوق بین‌الملل» باشند.

خبرگزاری ایرنا در گزارشی دیگر نیز ترکیب تیم مذاکره‌کننده ایرانی و به‌ویژه متخصصان اقتصادی حاضر در آن را نشانه عزم جدی ایران برای دستیابی به «توافق دقیق و جامع سیاسی-اقتصادی» دانست که پیش از این هم مسئولیت‌های ارشد سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی داشته‌اند. علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی، هم روز یکشنبه، هفتم آذرماه، ترکیب هیئت نماینده جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات وین را نشان‌دهنده «عزم و جدیت» در گفت‌وگو برای «لغو تحریم‌ها» دانست. 

میخائیل اولیانوف، سرپرست هیئت مذاکره‌کننده روسیه، پیش‌تر در حساب توئیتر خود، ترکیب هیئت جدید ایران در مذاکرات وین را «بسیار تاثیرگذار» و «گواه نیت جدی در مذاکرات» دانسته بود.

اما انتقادها به اعضای زیاد هیئت ایرانی ادامه دارد و حتی بعضی روزنامه‌نگاران و کاربران از صرف بودجه کشور برای سفر و اقامت تیم ۴۰نفره در هتل‌های گران‌قیمت وین مانند هتل کوبورگ انتقاد کردند. این دوره از مذاکرات در هتل کوبورگ وین برگزار می‌شود، اما به‌طور دقیق مشخص نیست که محل اقامت تیم‌ها در کدام هتل است.

از آن‌سو، رسول موسوی، دستیار وزیر امور خارجه، در واکنش به این انتقادها، آن‌ها را «ایرادگیری‌های غیرکارشناسی» دانست. 

اما درباره اعضای حاضر در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای فعلی ایران چه می‌دانیم و چه افرادی در آن حضور دارند؟ تاکنون علاوه‌بر علی باقری کنی، نام شش نفر دیگر از مهم‌ترین اعضای هیئت ۴۰نفره ایرانی و خلاصه‌ای از پیشینه آن‌ها نیز در رسانه‌ها مطرح شده است 

علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و سرپرست هیئت مذاکره‌کننده

دکترای اقتصاد از دانشگاه امام صادق، معاون پیشین امور بین‌الملل قوه قضائیه ایران و دبیر ستاد حقوق بشر، معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در دولت‌های نهم و دهم (۱۳۹۲-۱۳۸۷)

رضا نجفی، معاون حقوقی وزارت امور خارجه

دکترای حقوق بین‌الملل، مدیرکل پیشین صلح و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه، نماینده پیشین ایران در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه

دکترای مهندسی برق مخابرات، سفیر پیشین ایران در کشورهای چین، اتریش و روسیه و اتریش، معاونت پیشین آسیا و اقیانوسیه و معاونت اروپای وزارت امور خارجه در دولت‌ نهم (۱۳۸۴-۱۳۸۸)

ابراهیم شیبانی، رئیس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی

دکترای اقتصاد، مشاور وزیر امور اقتصادی و دارایی در حوزه بانکی، رئیس‌کل پیشین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سفیر پیشین ایران در اتریش و مشاور پیشین اقتصادی معاون اول رئیس جمهوری 

علی فکری، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری

معاون پیشین سفارت ایران در پکن، رئیس پیشین اداره‌ برنامه‌های اقتصادی و اداره مقابله با تحریم‌‌ها در وزارت امور خارجه

احمد اسدزاده، معاون بازرگانی و بین‌الملل وزارت نفت

دکترای مدیریت راهبردی، دبیر پیشین کمیته انرژی شورای عالی امنیت ملی ایران

غلامرضا پناهی، معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک مرکزی

کارشناسی ارشد مدیریت علوم بانکی، عضو پیشین هیئت‌مدیره و معاون ارزی و بین‌الملل بانک ملی جمهوری اسلامی ایران، عضو پیشین کمیته عالی اعتباری بانک ملی در دبی، عضو پیشین هیئت‌مدیره بانک پی‌ال‌سی لندن (وابسته به بانک ملی)، عضو پیشین هیئت‌مدیره میربیزنس بانک مسکو (وابسته به بانک ملی) در روسیه

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.