رفتن به محتوای اصلی

دولت بایدن عمیقا نگران زیاده‌روی ایران در برنامه هسته‌ای است
30.11.2021 - 07:27

پایگاه خبری اکسیوس به نقل از منابع آگاه از مباحث داخلی دولت آمریکا نوشته مقامات ارشد دولت بایدن عمیقا نگرانند ایران در پیشبرد برنامه هسته‌ای خود بیش از حد جلو برود و برای بازگشت به برجام بسیار دیر شود.

اکسیوس روز سه‌شنبه ۹ آذرماه در گزارشی به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نوشت که پیشروی هسته‌ای جمهوری اسلامی، «هیچ اهرم فشاری» در مذاکره در اختیار ایران نخواهد گذاشت.

او به اکسیوس گفت: «ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که ادامه پیشروی هسته‌ای ایران غیرسازنده است و با هدف اعلام‌شده این کشور مبنی بر بازگشت به پایبندی متقابل به برجام هم‌خوانی ندارد.»

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که پایگاه خبری اکسیوس روز دوشنبه‌ هم به نقل از دو منبع آمریکایی نوشت اسرائیل طی دو هفته اخیر اطلاعاتی را با آمریکا و چند متحد اروپایی به اشتراک گذاشته که نشان می‌دهد ایران در حال برداشتن گام‌هایی فنی در راستای آماده‌سازی برای غنی‌سازی اورانیوم در سطح ۹۰ درصد است.

این پایگاه خبری به نقل از یکی از منابع آمریکایی نوشت این اطلاعات نشان می‌دهد قدم‌های مقدماتی ایران این امکان را فراهم می‌کند که این کشور در عرض چند هفته به سمت غنی‌سازی ۹۰ درصدی پیش برود.

این سطح غنی‌سازی برای تولید سلاح هسته‌ای به کار می‌رود و ایران را بیش از همیشه در آستانه هسته‌ای شدن قرار می‌دهد.

یکی از این منابع آمریکایی به اکسیوس گفت که ارزیابی تحلیلگران اطلاعاتی اسرائیل این است که ایران می‌تواند به زودی با برداشتن این گام از آن به عنوان اهرم فشار در مذاکرات وین استفاده کند.

اسرائیل همچنین ارزیابی‌های اطلاعاتی را با آمریکا به اشتراک گذاشته که نشان می‌دهد تمایل ایران به داشتن اهرم فشار در وین می‌تواند تهران را به سمت افزایش بیشتر حملات علیه ایالات متحده و منافع و نیروهایش در منطقه از طریق متحدانش در عراق،‌ سوریه و یمن سوق دهد.

ایران در حال حاضر در حال غنی‌سازی اورانیوم تا ۶۰ درصد است که بسیار فراتر از سطح مجاز توافق هسته‌ای به شمار می‌رود.

مذاکرات هسته‌ای ایران درباره بازگشت به برجام از روز دوشنبه در وین از سر گرفته شده است. در حالی که آمریکا و اروپا بر بازگشت ایران به تعهدات برجامی تاکید دارند، ایران خواهان لغو تحریم‌های اقتصادی و اخذ تضمین از غرب است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.