رفتن به محتوای اصلی

تغییر قوانین بانک در مناطق فراساحلی ایران برای جذب سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور
01.12.2021 - 07:32

 

 

جزئیاتی که او ارائه کرده به تغییر قوانین مرتبط با بانک‌های فراساحلی (آف‌شور) بر‌می‌گردد.

بر اساس مقررات جدید، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌توانند این بانکها را تاسیس کنند که "مستقل از بانک مرکزی" است؛ او البته به میزان استقلال این بانک‌ها اشاره‌ای نکرد.

پیش از این حداقل سرمایه تاسیس بانک آف‌شور را ۱۵۰ میلیون دلار اعلام شده بود که در قانون جدید سقف حداقل سرمایه ایجاد اینگونه بانکها به پنج میلیون دلار کاهش یافته است.

آقای محمد گفته: "هم از جانب اشخاص حقیقی و هم حقوقی و همچنین بانک‌های خارجی تقاضاهای بسیار زیادی برای راه‌اندازی بانک آف‌شور در مناطق ازاد به دستمان رسیده است."

بانک‌های فراساحلی، بانکهایی هستند که افراد خارج از محل زندگی پولهای خود را نگهداری می‌کنند و عموما دارای مالیات اندک هستند.

اظهارات دبیر شورای عالی مناطق آزاد ایران در حالیست که به دلیل بحران‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در ایران ریسک سرمایه‌گذاری در این کشور بالاست.

هیئت وزیران دولت ایران تابستان دو سال پیش (۱۳۹۸) مصوبه اعطای مجوز اقامت پنج‌ساله به سرمایه‌گذاران خارجی را ابلاغ کرد که بر اساس آن اتباع خارجی که حداقل ۲۵۰ هزار دلار (یا معادل آن به ارزهای دیگر) در ایران سرمایه‌گذاری کنند می‌توانند مجوز اقامت پنج ساله در این کشور دریافت کنند.

اما این طرح موفقیت چندانی نداشت و درخواستی در این زمینه مطرح نشد.

مدتی پیش بابک دین‌پرست، یکی از معاونان وزارت وزارت کشور ایران گفته بود: "طرح دریافت اقامت ۵ ساله از طریق سرمایه‌گذاری در این کشور حتی یک متقاضی نداشته است."

کیش

 

صحبت از فعالیت بانکهای فراساحلی در ایران طی سالهای اخیر جسته و گریخته ادامه داشته اما تا‌کنون به جایی نرسیده است که دلیل عمده آن نگرانی سرمایه‌گذاران از پیامدهای تحریم‌هاست.

دولت ایران هم اکنون با محدودیت منابع ارزی روبروست و در صدد است از هر طریق ممکن سرمایه‌های خارجی را روانه این کشور کند که به دلیل امنیت پائین سرمایه‌گذاری در این کشور، از این طرح‌ها استقبال چندانی نمی‌شود.

دولت جدید ایران هم به مانند دولتهای گذشته از شهروندان ایرانی خارج از این کشور دعوت کرده به کشورشان بیایند.

اخیرا اتاق بازرگانی ایران و افغانستان درباره خروج سرمایه‌گذاران افغانستان از ایران هشدار داد و گفته با ادامه سیاست‌های کنونی، ممکن است آنها سرمایه خود را به کشوری مانند ترکیه منتقل کنند.

حسین سلیمی، رئیس این اتاق گفته سرمایه گذاران افغانستانی به سوی سرمایه گذاری در ترکیه تمایل پیدا کرده‌اند "به هرحال، آنها در ترکیه با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ هزار دلاری می توانند علاوه بر اقامت، گذرنامه ترکیه را نیز دریافت می‌کنند."

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.