رفتن به محتوای اصلی

مردم اصفهان در پی فراخوان جمعه، کاخ خامنه‌ای را تبدیل به منارجنبون کردند
03.12.2021 - 09:16

 

واکنش تهدیدآمیز مسئولان به فراخوان تجمع اعتراضی در اصفهان

صحنه‌ای از حرکت‌های اعتراضی در اصفهان، آبان ۱۴۰۰

صحنه‌ای از حرکت‌های اعتراضی در اصفهان، آبان ۱۴۰۰

در روزهای اخیر فراخوان‌هایی در فضای مجازی منتشر شده که در آن شهروندان برای روز جمعه ۱۲ آذر به تجمع در کنار پل خواجو و بر بستر خشک زاینده رود دعوت شده‌اند.

فرماندار اصفهان در واکنش به این فراخوان‌ها اعلام کرد که هیچ درخواستی برای دریافت مجوز تجمع در روز جمعه ارائه نشده و مجوزی هم برای این کار صادر نشده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا محمد علی احمدی روز پنج‌شنبه گفت: «در هفته‌های گذشته به دلیل مطالباتی که کشاورزان داشتند، تجمعاتی را برگزار کردند و تجمعات به صورت مسالمت‌آمیز برگزار شد.»

تجمع ده‌ها هزار کشاورز و شهروند معترض به مدیریت ناکارآمد منابع آب استان اصفهان که فعالیت کشاورزی در این منطقه را مختل کرده و از جمله به خشکی زاینده رود و تالاب گاوخونی منجر شده ابتدا در رسانه‌های حکومتی هم پوشش داده شد اما در ادامه با سرکوب خشن نیروهای امنیتی و نیروهای یگان ویژه روبرو شد.

فرماندار اصفهان ادعا کرد: «هیچ تجمعی برای روزهای آتی نداریم و کشاورزان نیز به صورت رسمی اعلام کردند که مطالبات خود را به صورت قانونی پیگیری می‌کنند و تجمع غیر قانونی برگزار نکرده و از هیچگونه تجمعی نیز حمایت نخواهند کرد و در آرامش پیگیر مطالبات خود هستند.»

دعوت به "تجمع میلیونی"

در برخی از فراخوان‌ها از شهروندان دعوت شده برای حمایت از مجروحان سرکوب‌ها به صورت نمادین با یک چشم پوشیده در نماز جماعت بر بستر زاینده رود شرکت کنند.

تحمع‌های اعتراضی بر بستر زاینده رود حدود دو هفته ادامه داشت و هفته گذشته با یورش خشونت‌بار و برخورد قهرآمیز نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد.

کارزار چشم مجروح در همبستگی با معترضان آسیب‌دیده

سازمان حقوق بشر ایران برآورد می‌کند دست‌کم ۱۲۰ نفر در جریان سرکوب‌ها بازداشت شده و حدود چهل نفر بر اثر اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای ماموران یک چشم خود را از دست داده‌اند.

در واکنش به این برخوردها مادران دو نفر از قربانیان سرکوب‌های آبان ۹۸ کارزار "چشم مجروح" را راه‌انداختند که با پشتیبانی وسیعی در شبکه‌های اجتماعی روبرو شده است.

روز پنج‌شنبه معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادستانی مرکز استان اصفهان نیز با انتشار اطلاعیه‌ای از شهروندان اصفهانی خواست "با توجه به سوء‌استفاده معاندین از موضوع مطالبات به حق کشاورزان و حقابه قانونی در حوزه‌های کشاورزی و محیط زیست" از شرکت در هر تجمعی در روزهای آینده به خصوص در روز جمعه خودداری کنند.

دادستانی اصفهان هشدار داد که با هر تجمعی برخورد می‌شود و در اطلاعیه خود از مردم خواست با توجه به "سابقه تعرض به اموال و نفوس شهروندان ‌توسط عوامل معاند و احتمال تکرار آن با پروژه‌هایی که هدف آن تخریب و آسیب به شهروندان عادی و حافظان امنیت" است از شرکت در تجمع‌های غیرقانونی خودداری کنند.

دعوت شهروندان به جاسوسی به جای اعتراض

برخلاف این ادعا در عکس‌ها و ویدئوهایی که در فضای مجازی منتشر شده نیروهای امنیتی و ماموران یگان ویژه در حال تخریب و آسیب‌رساندن به خودروهای شخصی شهروندان دیده می‌شوند.

‌ معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادستانی اصفهان شهروندان را به جاسوسی فراخوانده و از آنها خواسته "در صورت داشتن هرگونه اطلاعات در خصوص محرکین و مرتبطین عوامل خارجی موضوع را به مراجع اطلاعاتی و امنیتی اعلام کنند".

استان اصفهان مانند بسیاری دیگر از مناطق ایران از مدت‌ها پیش با بحران کم‌آبی روبرو است که کارشناسان در کنار تغییرات آب و هوایی و کاهش بازندگی مهم‌ترین علت آن را سوءمدیریت کارگزاران حکومتی و سیاست‌های شکست‌خورده‌ای مانند انتقال بین‌حوضه‌ای آب می‌دانند.

در سال‌های اخیر اعتراض به معضلات معیشتی و مشکلات زیست‌محیطی ناشی از سیاست‌های معضل‌آفرین مسئولان، خیلی سریع جنبه سیاسی پیدا می‌کند و شهروندان معترض به سر دادن شعار علیه کلیت نظام جمهوری اسلامی و رهبر آن علی خامنه‌ای می‌پردازند.

  •  زمستان ۹۶ خشک‌ترین فصل نیم قرن گذشته در ایران است و تهران تازه در ۲۷ دی روی برف به خود دید. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران، کاهش ۶۰ تا ۷۰درصدی بارندگی به نسبت سال گذشته را در ۵۰سال گذشته بی‌سابقه می‌خواند. محمدرضا بختیاری می‌گوید در ایران تغییر اقلیم رخ داده و باید بر این اساس زندگی کرد که چاره‌ای جز صرفه‌جویی نیست.
     

    خشکسالی در ایران؛ تهدیدی طبیعی یا بحرانی مدیریتی؟

     

    زمستان ۹۶ خشک‌ترین فصل نیم قرن گذشته در ایران است و تهران تازه در ۲۷ دی روی برف به خود دید. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران، کاهش ۶۰ تا ۷۰ درصدی بارندگی به نسبت سال گذشته را در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه می‌خواند. محمدرضا بختیاری می‌گوید در ایران تغییر اقلیم رخ داده و باید بر این اساس زندگی کرد که چاره‌ای جز صرفه‌جوی

Missing media item.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.