رفتن به محتوای اصلی

با شکست مذاکرات در وین، فنر دلار در تهران در رفت
04.12.2021 - 16:15

 

 
 
مقام های دولت ایران گفته اند که تحریم های آمریکا باعث سقوط درآمدهای دولتی از ۱۰۰ میلیارد دلار به کمتر از ۸ میلیارد رسیده است. دولت ایران که متکی به درآمدهای نفتی و گازی است در سه سال اخیر مشکلات متعددی برای فروش محصولات خود داشته و به دشواری توانسته بخشی از درآمدهای حاصل از آن را وارد کشور کند.

 

پایان بی نتیجه دور هفتم مذاکرات وین؛ قیمت دلار آمریکا به بالای ۳۰ هزار تومان رسید

قیمت ارزهای عمده خارجی در باراز غیررسمی در ایران پس از پس پایان بی نتیجه دور هفتم مذاکرات احیای توافق اتمی برجام رو به افزایش گذاشته است.

بر اساس گزارش ها از بازار غیررسمی ارز تهران معاملات ارزی در اولین روز هفته در پایتخت نشان می دهد که قیمت هر دلار آمریکا به بیش از ۳۰ هزار تومان و قیمت یک پوند بریتانیا به بالاتر از ۴۰ هزار تومان رسیده است.

یورو پول واحد اتحادیه اروپا هم نزدیک به ۳۲ هزار تومان معامله شده است.

سایر ارزهای عمده هم در بازار غیررسمی ارز تهران بالا رفته است.

نورنیوز رسانه نزدیک به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران در گزارش درباره نرخ ارز نوشته است ایجاد نوسان در نرخ ارز در داخل کشور بر مبنای یک نقشه کاملا طراحی شده و به احتمال قوی از سوی کانون‌های ارزی در چند کشور خارجی همسایه صورت می‌گیرد و عناصری در داخل با هدف سوداگری در این سناریو ایفای نقش می‌کنند".

کارشناسان می گویند بالا رفتن قیمت ارز در بازار غیررسمی پایتخت، واکنش به مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا در وین است که چشم انداز مشخصی ندارد.

دور هفتم مذاکرات احیای توافق هسته ای برجام که پس از پنج ماه وقفه در دولت ابراهیم رئیسی از هفته پیش از سرگرفته شده بود، یک روز پیش بدون رسیدن به نتیجه مشخصی پایان یافت.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا پس از پایان این مذاکرات گفته ایران در حال حاضر برای بازگشت به تعهدات خود به برجام جدی به نظر نمی‌رسد و تهدید کرده است که در صورت شکست مذاکرات ایالات متحده "مسیر دیگری" را دنبال خواهد کرد.

هدف از این مذاکرات رفع تحریم های اتمی آمریکا و بازگشت محدودیت به برنامه اتمی ایران است.

پایان مذاکرات اتمی برجام

 

دور هفتم مذاکرات اتمی احیای توافق برجام بدون نتیجه مشخصی در وین به پایان رسیده است

مقام های دولت ایران گفته اند که تحریم های آمریکا باعث سقوط درآمدهای دولتی از ۱۰۰ میلیارد دلار به کمتر از ۸ میلیارد رسیده است.

دولت ایران که متکی به درآمدهای نفتی و گازی است در سه سال اخیر مشکلات متعددی برای فروش محصولات خود داشته و به دشواری توانسته بخشی از درآمدهای حاصل از آن را وارد کشور کند.

در حال حاضر بخش عمده ای از درآمدهای نفتی ایران که مربوط به فروش نفت و گاز پیش از تحریم های آمریکاست، در بانک های خارجی توقیف شده و امکان دسترسی به آن برای دولت وجود ندارد.

با اینکه آمریکا فروش انرژی ایران به عراق را از تحریم معاف کرده اما بانک های عراقی هم به دلیل تحریم‌های بانکی قادر به پرداخت مطالبات مالی ایران نیستند.

تحریم های اتمی پس از آن بر ایران اعمال شد که دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا در بهار سال ۱۳۹۷ از این توافق خارج شد.

دولت آقای ترامپ با اعمال مجدد تحریم های اتمی بر ایران، سیاست "فشار حداکثری" با هدف "عادی سازی" رفتار ایران در پیش گرفت.

با بی‌نتیجه ماندن مذاکرات وین، قیمت دلار در ایران از مرز ۳۰ هزار تومان گذشت

قیمت دلار در بازار ارز ایران که در دو هفته اخیر اندکی کاهش یافته بود روز شنبه و یک روز پس از پایان بی‌نتیجه مذاکرات وین افزایش یافت و به بیش از ۳۰ هزار تومان رسید.

شماری از وبسایت‌ها، از جمله اقتصاد نیوز، با اشاره به اینکه قیمت دلار در شامگاه چهارشنبه نیز به ۲۹ هزار و ۱۳۰ تومان رسیده بود پیش‌بینی کرده بودند بهای این ارز در صبح شنبه افزایش خواهد یافت.

در روزهای اخیر و همزمان با مذاکرات وین، رسانه‌های ایران از کاهش و سپس اندکی افزایش قیمت دلار خبر داده بودند.

از جمله همشهری ‌آنلاین نهم آذر از کاهش ۱۰۱ تومانی قیمت این ارز خبر داد اما خبرگزاری ایرنا یازدهم آذر نوشت که نرخ هر دلار در صرافی‌های بانکی با ۷۱۲ تومان افزایش به ۲۷ هزار و ۳۲۹ تومان رسیده است.

وبسایت نورنیوز، نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران، شامگاه جمعه افزایش قیمت دلار را «یک نقشه کاملا طراحی شده» خواند و آن را به «کانون‌های ارزی در چند کشور خارجی همسایه» و «عناصری در داخل با هدف سوداگری» نسبت داد.

نورنیوز در عین حال گفته بود با اقدامات انجام‌شده در روزهای اخیر، «نوسانات بازار ارز کاملا کنترل شده و تاثیر محسوسی بر روند عمومی در بازار نگذاشته است.»

خبرگزاری ایرنا نیز در گزارشی نوشته بود: «دلالان و سفته‌بازان، با هدف کسب منفعت، و دشمنان با هدف تضعیف اقتصادی ایران، سود خود را در انتشار اخبار جعلی عدم چشم‌انداز روشن مذاکرات می‌بینند.»

خبرگزاری تسنیم دو روز پیش در گزارشی نوشته بود که بودجه سال ۱۴۰۱ با در نظر گرفتن احتمال لغو نشدن تحریم‌ها تدوین شده و دولت با در نظر گرفتن ادامه تحریم‌ها، میزان فروش نفت را یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه با قیمت هر بشکه ۶۰ دلار و نرخ تسعیر ارز را ۲۳ هزار تومان در نظر گرفته است.

افزایش شدید قیمت دلار مدتی پیش از خروج آمریکا از برجام در سال ۹۷ آغاز شد و قیمت آن در سه سال گذشته حدود ۱۰ برابر شده است.

در گزارش سازمان برنامه و بودجه که اواخر دولت حسن روحانی تهیه شده بود، هشدار داده شد که در صورت ادامه تحریم‌ها، قیمت هر دلار آمریکا در شش سال آینده به حدود ۲۸۵ هزار تومان خواهد رسید.

سازمان برنامه و بودجه در اطلاعیه‌ای اصالت جدول منتشرشده درباره سناریوهای مختلف قیمت ارز و بدهی‌های دولت طی سال‌های آینده را تایید کرد، اما اعلام کرد این جدول نظر رسمی سازمان نیست.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.