رفتن به محتوای اصلی

گردشگران عراقی در ایران؛ زیارت، خوراک، سکس و پارک آبی
04.12.2021 - 16:47

خبرگزاری ایسنا با انتشار مطلبی با عنوان «عراقی‌ها در ایران چقدر خرج می‌کنند؟» به بررسی آمار حضور گردشگران عراقی در ایران پرداخته است. طبق این گزارش، عراقی‌ها در بین اتباع خارجی که به ایران سفر می‌کنند، بیشترین زمان را در کشور می‌گذراند. این گزارش می افزاید بعد از زیارت، گردشگران عراقی بیشتر برای درمان به خصوص جراحی پلاستیک به ایران سفر می‌کنند.

آمارهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز حاکی از آن است که شهروندان عراقی در صدر مسافران خارجی وارد شده به ایران هستند. سال ۹۸، سه میلیون و ۱۶۵ هزار و ۸۳۹ عراقی به ایران سفر کرده اند، که ۲۱ درصد از سال ۹۷ بیشتر بوده است.

ایران، ارزان برای خارجی‌ها!

در حالی که ارزش پول ملی ایران در سال‌های گذشته بیش از پیش کاهش یافته است، روزنامه «مردم سالاری» مدتی پیش در گزارشی نوشت ایران ارزان ترین مقصد گردشگری در بین ۱۴۰ کشور جهان است.

در این میان، برخی از فعالان عرصه گردشگری عنوان می‌گویند که ایران در بین ۱۰ کشور برتر جهان از لحاظ جاذبه های گردشگری است.

اما در سال ۱۳۹۷ به علت تشدید تحریم ها، سفر گردشگران اروپایی و آمریکایی‌ به ایران بیش از پیش کاهش یافت.

 

بر این اساس، سیاست های بازاریابی گردشگری در ایران بر جذب گردشگر از کشور های همسایه ایران متمرکز شد.

به تازگی نیز نمایندگان گروهی از شرکت‌ها و دفاتر گردشگری عراق به ایران سفر کردند و با برخی از مسئولان و مقامات گردشگری و وزارت امور خارجه ایران به گفتگو پرداختند. در نتیجه، قرار شد از آبان ۱۴۰۰ ایران و عراق روادید برای سفرهای هوایی را لغو کنند، ضمن آن که فعالان گردشگری عراق خواهان لغو روادید زمینی ایران، برای گردشگران عراقی شدند.

عراقی ها چقدر در ایران خرج می‌کنند؟

علی ساوه، مدیرعامل یک شرکت گردشگری و هوایی به ایسنا گفته است معمولا هر گردشگر عراقی روزی ۳۰ دلار تا ۵۰ دلار در ایران خرج می‌کند، و عده‌ای هم که به هتل‌های لوکس می‌روند روزانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار خرج می‌کنند.

ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق پیشتر گفته بود عراقی‌ها دست‌کم هزار دلار در سفر به ایران هزینه می‌کنند.

معتمد عبدالحسن، مدیرعامل یک شرکت گردشگری، نیز به ایسنا گفته است: عراقی‌ها بیشتر به مشهد می‌رود و بعد قم. اگر هم هوا خوب باشد به شمال. او اضافه کرده که قیمت ها در ایران ارزان است و کشور امن است و مردم راحت زیارت می‌کنند.

زیارت، خوراک، سکس و پارک آبی

گاردین در گزارشی میدانی که در سال ۹۴ با عنوان «زیارت، خوراک، سکس و پارک آبی در مشهد» منتشر کرد اشاره‌ای دارد به مقوله تن فروشی در مشهد، و این که چون در هتل های ایران اجازه داده نمی‌شود زن و مردی که با یکدیگر ازدواج نکرده‌اند اتاق اجاره کنند، عراقی‌ها بیشتر در آپارتمان‌هایی که ارزان تر از هتل است اقامت دارند.

در این گزارش آمده است، فردی به نام مهدی که راننده تاکسی بود وقتی یک عراقی از او سراغ زن‌های تن فروش را گرفت آن عراقی را از تاکسی خود بیرون کرد و فرد عراقی به سازمان تاکسی رانی شکایت کرد و او ناچار شد جریمه ای معادل ۱۴۰ دلار بپردازد و همچنین دو ماه تاکسی وی مصادره شد.

در همین گزارش اشاره می‌شود که فردی به نام علیرضا برای گردشگران عراقی زنان تن فروش فراهم می‌کند و معتقد است برخی از این زنان از این که پول خوبی به دست می آورند خوشحال هستند.

روزنامه شهروند نیز در صفحه چهارم روز ۴ شهریور سال ۹۷ در مطلبی با عنوان«مردان عراقی و حاشیه های تجدد» به چاپ رساند که از افزایش تعداد مردان عراقی که به خانه هایی در مشهد، همراه با زنان ایرانی رفت و آمد دارند پرداخت.

شرکت های خصوصی ایرانی و عراق به تازگی توافق کرده‌اند سفرهای انفرادی گردشگران عراقی به ایران را با قیمت های ارزان ساماندهی کنند تا به تدریج دلال ها و واسطه‌های غیرقانونی حذف شوند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
صدای آمریکا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.