رفتن به محتوای اصلی

وزارت خارجه ایران: بی‌میلی آمریکا برای لغو کامل تحریم‌ها مهم‌ترین چالش مذاکرات وین است
05.12.2021 - 18:32

دو روز پس از پایان دور هفتم مذاکرات وین برای احیای برجام، یک مقام ارشد وزارت خارجه ایران اعلام کرد: «اکنون روشن شده است که بی‌میلی آمریکا به دست کشیدن کامل از تحریم‌ها، مهمترین چالش در مسیر پیشرفت گفت‌وگوهاست.»

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه ۱۴ آذر با انتشار اظهارات یک مقام ارشد این وزارت که نامش فاش نشده، توضیحاتی درباره موضع تهران پس از دور هفتم مذاکرات وین ارائه کرد.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی گفت: «ما معتقدیم هر زمان دولت آمریکا از کارزار فشار حداکثری دست بردارد و طرف‌های اروپایی در گفت‌وگوها اراده سیاسی لازم را نشان دهند، راه برای دستیابی سریع به یک توافق باز می‌شود.»

خبرگزاری رویترز روز یکشنبه نوشت این اظهارات در حالی است که قدرت‌های غربی عزم جمهوری اسلامی برای احیای برجام را زیر سوال برده‌اند.

قرار است دور بعدی مذاکرات وین تا چند روز دیگر از سرگرفته شود، اما مقام‌های غربی نسبت به مطالبات بیش از حد جمهوری اسلامی در دور پیشین ابراز ناخرسندی کرده‌اند.

به گفته علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات وین، تهران دو پیش‌نویس پیشنهادی درباره لغو تحریم‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای خود را به طرف‌های مذاکره ارائه کرده و پیش‌نویس سوم خود درباره تضمین‌ها برای جلوگیری از خروج دوباره آمریکا از توافق را در دور بعدی ارائه می‌کند.

اما یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز شنبه با وجود تاکید بر این که این کشور همچنان خواهان احیای توافق هسته‌ای ایران است، گفت فرصت کوتاه است.

همچنین آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا روز جمعه هشدار داد که اگر ایران روند مذاکرات را به تعویق بیندازد و همزمان به پیشبرد برنامه هسته‌ای خود بپردازد، واشینگتن گزینه‌های دیگری را دنبال خواهد کرد.

به گفته مقام ارشد وزارت خارجه جمهوری اسلامی که نامش فاش نشده، «بر خلاف اظهارات مقام‌های آمریکایی، اگر طرف‌های مقابل [ایران] حسن نیت داشته باشند، توافق در دسترس است.»

در این شرایط قدرت‌های منطقه‌ای نیز ابراز نگرانی شدید کرده‌اند.

نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه در نشست هفتگی کابینه این کشور گفت: «قدرت‌های جهانی باید به ایران فشار بیاورند تا قبل از دور بعدی مذاکرات وین، غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.»

بنت تاکید کرد اسرائیل از فاصله زمانی بین دو دور مذاکرات هسته‌ای برای متقاعد کردن آمریکایی‌ها در زمینه «به‌کارگیری ابزار متفاوت» علیه برنامه هسته‌ای ایران استفاده خواهد کرد. او جزئیات بیشتری در این زمینه ارائه نکرد.

عربستان سعودی نیز پس از دیدار امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در بیانیه مشترکی با فرانسه «نگرانی عمیق خود را نسبت به توسعه برنامه هسته‌ای ایران و عدم همکاری و شفافیت با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» ابراز کرد.

در بیانیه مشترک ریاض و پاریس همچنین آمده است که این دو کشور درباره «لزوم مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه، از جمله استفاده و انتقال پهپادها و موشک‌های بالیستیک که منجر به حملات به عربستان سعودی شده» توافق کردند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.