رفتن به محتوای اصلی

سفر وزیر دفاع اسرائیل و رییس موساد به واشینتگن برای ترغیب آمریکا به اقدام نظامی علیه ایران
06.12.2021 - 08:39

رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که وزیر دفاع اسرائیل و رییس موساد با سفر به واشینگتن تلاش خواهند کرد تا مقام‌های آمریکایی را برای اقدام نظامی ایالات متحده علیه ایران متقاعد کنند.

به دنبال اعلام نارضایتی‌ها از مذاکرات وین برای احیای برجام، رسانه‌های اسرائیل روز یکشنبه گزارش دادند که وزیر دفاع این کشور قرار است به رییس موساد در واشینگتن بپیوندد تا مقام‌های آمریکایی را متقاعد کنند که یا آمریکا علیه ایران اقدام نظامی کند یا از اقدامات مخفیانه اسرائیل حمایت کرده و تحریم‌ها علیه ایران را شدت ببخشند.

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل در همین زمینه خبر داد که بنی گنتس، وزیر دفاع و داوید برنه‌عا، رییس موساد، طی دیدارهای این هفته خود در واشینگتن با مقام‌های ارشد دولت جو بایدن، برای انجام حمله نظامی از سوی آمریکا به اهداف ایرانی فشار خواهند آورد و خواهان اتخاذ موضع تهاجمی‌تر ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی می‌شوند.

بنابر این گزارش، رییس موساد و وزیر دفاع اسرائیل متوقف شدن مذاکرات هسته‌ای در وین را فرصتی برای افزایش فشار بر آمریکا برای اتخاذ موضع تهاجمی‌تر نسبت به جمهوری اسلامی می‌دانند و مقام‌های دولت بایدن را ترغیب خواهند کرد تا طرح دومی، پلن بی، را در قبال ایران اجرا کنند.

کانال ۱۲ اسرائیل با اشاره به فشار وزیر دفاع اسرائیل و رییس موساد به مقام‌های دولت بایدن برای اقدام نظامی آمریکا علیه ایران، خاطرنشان کرد که هدف آمریکا در این حمله احتمالی تاسیسات هسته‌ای در داخل خاک ایران نیست بلکه مرکزی چون پایگاه جمهوری اسلامی ایران در یمن خواهد بود.

این کانال افزود که هدف از حمله احتمالی آمریکا به مرکزی چون پایگاه جمهوری اسلامی ایران در یمن، متقاعد کردن ایران برای کوتاه آمدن در مواضع خود در مذاکرات وین است.

همزمان وزیر دفاع اسرائیل روز یکشنبه در تازه‌ترین سخنانش درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت که دولت این کشور «قوی» است و می‌داند چگونه به چالش‌های ناشی از جاه طلبی‌های هسته‌ای ایران رسیدگی کند.

گنتس همچنین گفت که در سفر آتی به واشینگتن بر روابط دو جانبه اسرائیل با آمریکا تاکید خواهد کرد. او افزود در سفر به واشینگتن «پیام این است که اسرائیل دوست بسیار خوبی برای آمریکا است، آمریکا نیز دوست بسیار خوبی برای اسرائیل است و اینگونه خواهد ماند.»

اسحاق هرتزوگ، رییس جمهوری اسرائیل، نیز در مراسم دریافت استوارنامه سفیر جدید آمریکا، گفت که اگر راه حل دیپلماتیک، تهدید اتمی ایران را برطرف نکند، اسرائیل اجازه استفاده از دیگر ابزارها را برای خود محفوظ می‌دارد.

در حالی که مقام‌های ارشد اسرائیلی طی هفته‌های اخیر بارها درباره اقدام نظامی علیه ایران و بی نتیجه بودن مذاکرات وین هشدار داده اند، روز شنبه شنیده شدن صدای انفجار در نزدیکی تاسیسات هسته‌ای نطنز خبرساز شد.

خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران، دقایقی پس از شنیده شدن صدای انفجار در نزدیکی تاسیسات هسته‌ای نطنز، علت آن را بر اساس شنیده‌های غیررسمی خبرنگار خود، «انهدام یک پهپاد ناشناس» گزارش کرد اما فرمانده پدافند هوایی منطقه گفت که یکی از سامانه‌های موشکی منطقه آزمایش شده است.

از سوی دیگر الون شوستر، معاون وزیر دفاع اسرائیل، از اظهارنظر مستقیم درباره منشاء صدای انفجار روز شنبه در نزدیکی سایت هسته‌ای نطنز خودداری کرد و گفت اینکه «چه چیزی به نطنز اصابت کرد؟ من نمی‌توانم بگویم.»

با این حال شوستر خاطرنشان کرد که «ما از یک مرد نمی‌پرسیم که در شب چه کرد و در حال حاضر تلاش می‌کنیم تا انگیزه‌های جهانی را با ابزارهای دیپلماتیک تغییر دهیم.»

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، نیز روز یکشنبه در جلسه هفتگی کابینه دولت گفت کشورهای مذاکره‌کننده در وین باید به ایران بفهمانند که این کشور نمی‌تواند همزمان با غنی‌سازی اورانیوم، مذاکره کند.

نخست وزیر اسرائیل ضمن تاکید بر اینکه «ایران باید تاوان تخلفات خود را بپردازد»، از قدرت‌های جهانی خواست تا در مذاکرات وین برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران، موضع سختی علیه جمهوری اسلامی اتخاذ کنند.

در همین حال، ایهود باراک، نخست وزیر اسبق اسرائیل، نیز از رویکرد نخست ‌وزیر فعلی اسرائیل در قبال ایران انتقاد کرد و اظهارات مقام‌های دولت فعلی اسرائیل را «لفاظی‌های پوچ» خواند.

باراک در روزنامه یدیعوت اخرونوت نوشت: «ایران در صورت دستیابی به سلاح اتمی، غیرقابل توقف خواهد بود. این واقعیت مستلزم ارزیابی هوشیارانه و تصمیمات عملی است و لفاظی‌های پوچ در میان قدرت‌های جهانی که به توافق با جمهوری اسلامی تمایل دارند، اهمیتی ندارد.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.