رفتن به محتوای اصلی

آلمان اسکاندیناویزه می‌شود؟
06.12.2021 - 22:37
 
 
ترکیب دولت جدید آلمان، ائتلافی از احزاب سوسیال دمکرات، سبز و لیبرال‌ها، امروز قطعی شد و وزرای آن به طور کامل معرفی شدند.
از جمله ویژگی‌های بی‌سابقه این دولت این است که ترکیبی مساوی از زن و مرد ۱۸ عضو آن را تشکیل می‌دهند و پست‌های کلیدی، یعنی وزارت کشور، دفاع و خارجه هم به زنان رسیده است، و نیز وزارت کم و بیش مهم فرهنگ. در دولت مرکل هم، هم خودش زن بود و هم وزارت دفاع را هم در ایام اخیر دو زن هدایت کردند. ولی وزارت کشور و خارجه برای اولین بار است که به دست زنان سپرده می‌شود. ریاست مجلس فدرال را هم بعد از ۲۲ سال دوباره به یک زن سپرده‌اند.
در خود مجلس البته از ۷۳۵ نماینده ۲۵۵ نفر زن هستند که معادل ۳۴ درصد است، یعنی که در این زمینه آلمان تا رسیدن به سطح کشورهای اسکاندیناوی راه درازی دارد.
کمبود حضور زنان بیش از همه در حزب راست پوپولیست آلترناتیو برای آلمان دیده می‌شود که شمارشان از ۱۳ درصد کل فراکسیون ۸۲ نفری فراتر نمی‌رود. در مورد حزب محافظه‌کار دمکرات مسیحی خانم مرکل هم این رقم ۲۴ درصد است. لیبرال‌ها هم در همین حد و اندازه‌ زن در میان خود دارند. در حالی که سبزها نزدیک به ۶۰ درصد نماینده‌اشان زن است. در مورد حزب چپ این رقم ۵۴ درصد است و در مورد حزب سوسیال دمکرات ۴۱ درصد.
بحثی در جریان است که زمان آن فرارسیده که احزاب (راست) به لحاظ قانونی مقید شوند که شماری مساوی از زن و مرد در فهرست انتخاباتی خود قرار دهند. در سطح حقوقی هنوز این ایده مخالفان سرسخت دارد و دادگاه‌های قانون اساسی فدرال و ایالات با آن همراهی نمی‌کنند.
طرفه این که شمار نمایندگان فاقد تعلقات مذهبی هم در مجلس ۷۳۶ نفری جدید از ۷ درصد به ۱۰ درصد رسیده و ۲۶ درصد هم کلا از اعلام تعلق یا عدم تعلق مذهبی امتناع کرده‌اند.
۲۶ درصد نمایندگان گفته‌اند که اعتقادات کاتولیکی دارند و ۲۸ درصد پروتستانند. یک درصد از نمایندگان هم گفته‌اند که مسلمانند.
میانگین سن وزیران حول و حوش ۵۰ سال است. ولی در مجلس کمی بالای ۴۰ سال است.
حضور یک چهره ترک-آلمانی، فرزند خانواده کارگری که در دهه‌های گذشته از ترکیه به آلمان آورده شدند در راس وزارت کشاورزی هم از بدیعیات است، چرا که تا حالا کابینه فدرال چهره خارجی و خارجی‌تبار به خود ندیده بود.
Kan være et billede af 17 personer
 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
فیسبوک نویسنده

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.