رفتن به محتوای اصلی

کمبود ۱۰۰ هزار پرستار با وجود بیکاری ۱۰۰ هزار فارغ‌التحصیل پرستاری
07.12.2021 - 16:42

آرمین زارعیان، رئیس هیئت‌مدیره نظام پرستاری تهران از کمبود ۱۰۰ هزار پرستار در ایران در عین بیکاری ۱۰۰ هزار فارغ‌التحصیل پرستاری خبر داد و گفت: «در یک سال‌ اول همه‌گیری کرونا، حدود پنج تا هشت هزار پرستار از ایران مهاجرت کردند.»

آرمین زارعیان در حالی از بیکاری ۱۰۰ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان پرستاری خبر می‌دهد که در روزهای گذشته یکی از اعضای هیئت‌مدیره انجمن پرستاری در صداوسیما گفته بود: «امکان ندارند فردی دوره‌ پرستاری را گذرانده باشد و فارغ‌التحصیل شود، اما بیکار باشد.» با وجود این ادعا، نظام پرستاری و خانه پرستار بارها به بیکاری و بلاتکلیفی فارغ‌التحصیلان پرستاری اعتراض کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رکنا، رئیس هیئت‌مدیره نظام پرستاری تهران در نشست خبری خود با اشاره به اذعان مقام‌های وزارت بهداشت به کمبود ۱۰۰هزار پرستار گفت: «وزارت بهداشت می‌تواند با استخدام پرستاران بیکار کمبود پرستار در ایران را جبران کند که البته بودجه لازم برای استخدام این تعداد پرستار را باید مجلس شورای اسلامی فراهم کند.»

هم‌زمان، محمد شریفی‌مقدم، دبیر کل خانه پرستار ایران، نیز به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «جمعیت پرستار کشور باید بیش از دو برابر وضعیت موجود باشد تا به کف استانداردهای بین‌المللی برسیم. ما ۱۰۰ هزار نیروی پرستار بیکار در کشور داریم و این در حالی است که کمبود پرستار در بیمارستان‌های ایران بسیار محسوس است اما متاسفانه برای جذب پرستار هیچ اقدامی نشده است.»

وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران در بهمن ۱۳۹۹ و پس از برگزاری آزمون استخدامی پرستاری، وعده استخدام ۴۰ هزار پرستار را مطرح کرد؛ با این حال همچنان بسیاری از پرستاران در نوبت استخدام و بلاتکلیف‌اند و این در حالی است که هم‌زمان با موج‌های پی درپی همه‌گیری کرونا، کمبود کادر درمان و به‌خصوص پرستار به‌شدت احساس می‌شود.

پیش‌تر حمیدرضا عزیزی، معاون نظام پرستاری، نیز گفته بود که هم‌زمان با موج پنجم کرونا، کمبود نیروی پرستار به حدی بوده که گاهی یک پرستار مجبور می‌شده است به ۲۵ بیمار رسیدگی کند.

نداشتن امنیت شغلی، ساعت‌های کاری طولانی و خطر ابتلا به کرونا در نبود برنامه جامع واکسیناسیون در سال اول همه‌گیری برای بسیاری از اعضای کادر درمان راه دیگری جز مهاجرت باقی نگذاشت. رئیس سازمان نظام پزشکی کشور هم قبلا اعلام کرده بود که در مدت یک سال، حدود سه هزار پزشک از ایران مهاجرت کرده‌اند. حالا نیز رئیس‌هیئت مدیره نظام پرستاری تهران از مهاجرت پنج تا هشت هزار پرستار در مدت یک سال پرده برداشته است. 

بر اساس اعلام آرمین زارعیان، مهاجرت پرستاران از ایران در سال دوم همه‌گیری کرونا رو به کاهش گذاشته؛ با این حال آمار مهاجرت آنان در سال اول همه‌گیری نسبت به زمان قبل از آن ۱۰۰ برابر شده و میزان آن در تهران به ماهانه ۵۰۰ درخواست مجوز «گوداستندینگ» رسیده است. این در حالی است که پیش از همه‌گیری کرونا، ماهانه پنج درخواست «مجوز گوداستندینگ» برای مهاجرت پرستاران در تهران ثبت می‌شد.

زارعیان با توصیف تلاش‌های پرستاران برای نجات بیماران مبتلا به کرونا گفت: «ذات بیماری کرونا به‌گونه‌ای است که بیش از آنکه درمان‌های پزشکی بتواند به بیماران کمک کند، این مراقبت‌های پرستاری است که می‌تواند جان بیماران را نجات دهد. به همین دلیل پرستاران در دو سال گذشته تمام تلاش خود را انجام دادند تا بهترین خدمات مراقبتی را به شهروندان ارائه کنند.»

به گفته رئیس هیئت‌مدیره نظام پرستاری تهران، استاندارد تعداد پرستاران در ایران مطلوب نیست و همین مسئله باعث می‌شود که کیفیت خدمات پرستاری ارائه‌شده به بیماران مطلوب نباشد. به همین دلیل، در حال حاضر بسیاری از بیماران حداکثر کیفیت مطلوب خدمات پرستاری را دریافت نمی‌کنند.

بنا بر اعلام سازمان نظام پرستاری ایران، تاکنون ۱۵۰ پرستار به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌ و بیش از ۱۲۰ هزار پرستار نیز به این بیماری مبتلا شده‌اند.

پیش‌تر محمد شریفی‌مقدم، دبیر کل خانه پرستار، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا، با انتقاد از نگاه اقتصادی مدیران سیستم درمانی به پرستاران گفته بود: «تعداد پرستاران شاغل بسیار ناچیز و تعداد آن‌ها به نسبت جمعیت ایران همچون کشورهای عقب‌افتاده است.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.