رفتن به محتوای اصلی

ترفند جديد رژيم ايران براى خاموش كردن صداى عرب‌های اهواز در سازمان ملل
07.12.2021 - 21:09

بقام: دکتر کریم عبدیان بنی سعید 

چهاردهمین نشست سالانه اقلیت‌ها در سازمان ملل روزهای پنجشنبه و جمعه، 2 و 3 دسامبر 2021 اجلاس در مقر این سازمان در شهر ژنو سوئیس از طریق برنامه «زوم» برگزار شد.

در این اجلاس که از سال 2007 برای دفاع از اقلیت های ملی، مذهبی و زبانی، ترویج گفتگو و همکاری بایکدیگر و با مجمع جهانی، گزارشی کلی از سوی گزارشگر ویژه اقلیت ها، ارائه می‌شود و سپس نتایج وتوصیه‌های این نشست به مجمع شورای حقوق بشر ارسال می‌شود.

من به عنوان رئیس اجرایی «سازمان حقوق بشر اهواز» که یک سازمان غیردولتی بین‌المللی است و بیش از 20 سال است در آمریکا و اروپا به ثبت رسیده، مانند هر سال برای طرح مسائل و نقض حقوق اقلیت های ملی، مذهبی و زبانی در ایران با تمرکز بر عرب‌های اهوازی، در تمام جلسات شرکت کردم.

امسال در چهاردهمین اجلاس طبق معمول قبل از یک ماه از برگزاری نشست، ثبت‌نام و برای سخنرانی ازطریق زوم و فرستادن بیانیه‌ای در دو بخش ارسال کردم. اول در مورد موضوع اجلاس امسال که «حمایت از حقوق اقلیت ها بعنوان ابزاری برای حل معضلات« «Conflict Prevention and the Protection of the Human Rights of Minorities» و دوم درباره پیشینه نقض حقوق بشر اقلیت‌ها در ایران بود.

توصیاتی که به عنوان کارشناس و فعال حقوق بشر ارسال کردم درباره نوع حمایت از اقلیت ها براساس «اجرای حق تعین سرنوشت» از سوی سازمان ملل بود که به نظرم می‌تواند به عنوان ابزاری مؤثر برای حل معضلات اجتماعی وتنش های ناشی از بحران‌های قومی و ملی در ایران و منطقه باشد.

پس از چند هفته جواب مثبت برای سخنرانی در نشست دریافت کردم و مقرر شد روز 2 دسامبر یا در روز دوم نشست یعنی 3 دسامبر شرکت کنم.

در روز اول کنفراس که از طریق زوم در جلسه شرکت کردم برخلاف روال معمول دیدم که اسم سازمان حقوق بشر اهواز در لیست نیست و در عوض در مرتبه 17 از لیست 35 سازمان غیردولتی، نام سازمان سخنران به «سازمان عشایر خوزستان» تغییر یافته بود.

البته این اولین بار نیست که رژیم جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند ما را از ورود به این نوع جلسات منع کند. نمایندگان رژیم در مقر سازمان ملل در ژنو، مانند همیشه، با همکاری و تبانی برخی کشورهای حامی که عضویت شورای حقوق بشر را دارند مانند چین، روسیه، کوبا، ونزوئلا، بنگلادش و پاکستان و غیره، تلاش کردند از سخنرانی من و سایر سازمان های مدافع حقوق اقلیت‌های ایران جلوگیری کنند.

با این وجود هیچ سازمانی با نام موسوم به «عشایر خوزستان» وجود نداشت و هیچ‌کدام از سازمان‌های عرب اهوازی این نام جعلی را قبول ندارند. وقتی نوبت به همین سازمان رسید و کسی از آن نبود سخنرانی کند شک من به یقین تبدیل شد و مطمئن شدم که این اقدام توسط هیئت جمهوری اسلامی است که نماینده سیاست ارتجاعی و عرب ستیزانه رژیم حاکم بر ایران است.

به هر حال در وقت معین و سر نوبت در ساعت 9:30 صبح بوقت آمریکا و عصر آن روز بوقت سوئیس و پس از دعوت چندین و چند باره رئیس اجلاس از سازمان جعلی، و ارسال پیام‌های اعتراضی من به برگزارکنندگان اجلاس، نوبت سخنرانی‌ام رسید. من چندین بار با تکست اعتراض کردم و حاضر نشدم تحت این نام جعلی و تحقیرآمیز صحبت کنم و مسئولین و مادراتورها هم نام سازمان ما «اهرو» را ننوشتند و بهرحال ادامه صحبتم جلوگیری شد.

فشار نمایندگان رژیم توتالیتر «فارس/شیعه محور» نشان‌دهنده ترفند جدید آن برای خاموش کردن صدای سازمان و احتمالاً دیگر سازمان‌های اقلیت‌ها و ملیت‌های ایران در این محفل بین‌المللی آشکار بود.

در همان روز، از میان رفقای ما 3 سخنران از سازمان‌های حقوق بشری کُرد و دو سخنران از سازمان‌های ترک‌های آذربایجان، به نام سازمان‌های خود شرکت کردند و نمایندگان آن ها به ترتیب نوبت به انگلیسی و فرانسه صحبت کردند و درباره سیاست های ضد حقوق بشری و شووینستی اعمال شده علیه ملیت‌های غیر فارس توس طرژیم جمهوری اسلامی سخنرانی کردند. البته طبق معمول هیچ‌یک از افراد یا سازمان های مدعی حقوق بشر مرکزگرا یا فارس‌محور حضور نداشتند.

در هر صورت خلاصه دیدگاهم درباره حق تعیین سرنوشت که به عنوان سخنرانی برای چهاردمین نشست اقلیت ها در سازمان ملل ارسال کردم را در مقاله‌ای جداگانه منتشر خواهم کرد.

دسامبر 2021

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

یاسین اهوازی
العربیه

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.