رفتن به محتوای اصلی

وزارت دادگستری آمریکا محموله‌های تسلیحاتی و نفتی ایران را مصادره کرد
08.12.2021 - 06:14

 

 
اسلحه

 

وزارت دادگستری ایالات متحده از صدور حکم توقیف اقلام تسلیحاتی و نفت ایران خبر داده است

وزارت دادگستری آمریکا در اطلاعیه‌ای گفته است که حکم مصادره دو محموله بزرگ تسلیحات ایران شامل ۱۷۱ موشک زمین به هوا، ۸ موشک ضد تانک و حدود یک میلیون و یکصدهزار بشکه نفت ایران صادر شده است.

به گفته این وزارتخانه، این اقلام توسط نیروی دریایی ایالات متحده از دو کشتی در منطقه دریای عرب، واقع در شمال اقیانوس هند، و در جریان عملیات گشت‌زنی عادی به دست آمده و ضبط شده بود.

وزارت دادگستری ایالات متحده گفته است که این محموله‌ها به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تعلق داشته و افزوده است که "سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که یک سازمان تروریستی است محموله‌های تسلیحاتی را برای شبه‌نظامیان حوثی در یمن ارسال می‌کرد."

وزارت دادگستری ایالات متحده همچنین گفته است که ایالات متحده محموله فرآورده های نفتی متعلق به ایران را از چهار نفتکش با پرچم خارجی در دریای عرب یا اطراف آن که عازم ونزوئلا بودند توقیف کرد.

تاریخ توقیف این محموله‌ها توسط نیروی دریایی ایالات متحده نوامبر ۲۰۱۹ و فوریه ۲۰۲۰ بوده و حکم مصادره قطعی آنها شامگاه گذشته اعلام شد.

در اطلاعیه وزارت دادگستری آمریکا آمده است که کشف و توقیف این محموله‌ها "نشان‌دهنده بزرگترین مصادره محموله های سوخت و سلاح از ایران توسط دولت ایالات متحده است."

براساس این اطلاعیه، دولت آمریکا فرآورده های نفتی توقیف شده را بر اساس حکم دادگاه فروخته و عواید خالص ناشی از آن را که بیش از ۲۶ میلیون دلار بوده ممکن است به "صندوق حمایت از قربانیان تروریسم دولتی" تادیه کند.

تسلیحات مصادره

 

این اطلاعیه به نقل از متیو اولسن، دستیار دادستان کل ایالات متحده گفته است که "اقدامات ایالات متحده در این دو مورد ضربه کوبنده‌ای به دولت ایران و شبکه‌های جنایتکار حامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران وارد می‌کند."

به گفته وزارت دادگستری آمریکا، این دو مورد عملیات نشان می‌دهد که "ما نه تنها می‌توانیم توانایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در تأمین مالی عملیاتش از طریق فروش نفت مختل کنیم، بلکه قادریم امکانات آن در استفاده از درآمدهای حاصل از فروش نفت برای تسلیح تروریست‌های نیابتی خود و صدور تروریسم به خارج را هم خنثی کنیم."

اطلاعیه وزارت دادگستری به نقل از یک مقام وزارت امنیت داخلی ایالات متحده می‌افزاید که "نتایج اعلام شده امروز توسط وزارت دادگستری نشان‌دهنده پیروزی قابل توجه دیگری برای اداره تحقیقات داخلی [وزارت امنیت داخلی] در تلاش مداوم برای خنثی کردن فعالیت‌های تبهکارانه و زیانبار رژیم ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است."

اطلاعیه وزارت دادگستری ایالات متحده در حالی منتشر می‌شود که روز گذشته دولت آمریکا شماری از نهادها و مقامات جمهوری اسلامی ایران را یه اتهام نقض حقوق بشر تحریم کرد.

تحریم این مقامات دولتی در زمانی اعلام می‌شود که مذاکرات اتمی برای بازگشت ایالات متحده به برجام در جریان است و براساس گزارش‌ها، طرف ایرانی تاکید دارد که آمریکا باید تمامی تحریم‌هایی را که از زمان خروج ایالات متحده از برجام وضع شده لغو کند. بخشی از این تحریم‌ها توسط دولت سابق آمریکا براساس اتهامات نقض حقوق بشر، حمایت از "تروریسم" و برنامه‌های موشکی و ایران وضع شده است.

 

وزارت دادگستری آمریکا از مصادره دو محموله نفتی و تسلیحاتی ایران خبر داد

وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه‌ای از مصادره دو محموله سلاح‌های سپاه پاسداران برای حوثی‌های مورد حمایت ایران در یمن، شامل ۱۷۱ موشک زمین به هوا و هشت موشک ضدتانک، و یک میلیون و صدهزار بشکه محصولات نفتی ایران برای ونزوئلا خبر داد.

وزارت دادگستری آمریکا خاطرنشان کرد این محموله‌ها بزرگ‌ترین محموله‌های سلاح و سوختی هستند که تاکنون از حکومت ایران مصادره شده است.

طبق این بیانیه، نیروی دریایی آمریکا محموله‌های سلاح سپاه پاسداران را در فوریه ۲۰۲۰ و نوامبر ۲۰۱۹ طی گشت‌زنی در دریای عرب از دو کشتی توقیف کرده بود.

این بیانیه افزود که محموله محصولات نفتی نیز که از چهار کشتی در دریای عرب کشف شده، به مبلغ بیش از ۲۶ میلیون دلار به فروش رسید و عواید آن احتمالا به قربانیان تروریسم دولتی پرداخت می‌شود.

این بیانیه تاکید کرد با استفاده از تمامی ابزارهای موجود با تهدیدات سازمان‌های تروریستی و تمامی عواملی که قصد آسیب زدن به آمریکا و متحدانش را دارند استفاده خواهند کرد.

بیانیه وزارت دادگستری آمریکا همچنین گفت که سازمان اف‌بی‌آی مصمم است حکومت ایران را در ارتباط با اقدامات غیرقانونی‌اش پاسخگو کند و از کلیه اشخاصی که درباره نقض تحریم‌های ایران اطلاعاتی دارند خواست تا با اف‌بی‌آی همکاری کنند.

پیش‌تر نیز در روز سه‌شنبه، وزارت خزانه‌داری آمریکا نام هشت تن از مقام‌های دولتی، انتظامی و قضایی سابق و فعلی جمهوری اسلامی و همچنین چهار نهاد انتظامی و قضایی را در فهرست تحریم‌های ایالات متحده آمریکا قرار داد.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران،‌ در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا علیه جمهوری اسلامی در توییتی نوشت: «حتی در میانه مذاکرات وین،‌ آمریکا نمی‌تواند اعمال تحریم‌ علیه ایران را متوقف کند.»

او اضافه کرد: «دو برابر کردن تحریم‌ها اهرم فشاری ایجاد نمی‌کند»

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی، نیز در واکنش به تحریم‌های آمریکا در توییتی گفت: «در میانه مذاکرات وین، آمریکا تحریم‌های جدید اعمال می‌کند و ایران نیز برنامه هسته ای خود را گسترش می‌دهد. این خوب نیست. برای ایجاد فضایی بهتر برای احیای سریع و موفق برجام باید این اقدامات متوقف شود.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.