رفتن به محتوای اصلی

کیهان علی خامنه ای :بستن تنگه هرمز حق مسلم ایران است، در استفاده از آن تردید نکنیم
09.12.2021 - 06:39

 

نماینده خامنه‌ای در کیهان با اشاره به اقدام وزارت دادگستری آمریکا در مصادره محموله‌‌ سلاح ارسالی سپاه پاسداران برای حوثی‌ها و محموله نفتی ارسالی به ونزوئلا، «بستن تنگه هرمز را حق مسلم جمهوری اسلامی ایران» خواند و افزود که نباید در انجام آن تردیدی به خود راه دهیم.

پیش از این وزارت دادگستری آمریکا روز سه‌شنبه شانزدهم آذر ماه در بیانیه‌ای از مصادره دو محموله سلاح‌های سپاه پاسداران برای حوثی‌های مورد حمایت ایران در یمن، شامل ۱۷۱ موشک زمین به هوا و هشت موشک ضدتانک، و یک میلیون و صد هزار بشکه محصولات نفتی ایران برای ونزوئلا خبر داد.

بنابر بیانیه وزارت دادگستری آمریکا، نیروی دریایی ایالات متحده محموله سلاح سپاه پاسداران را طی گشت‌زنی در دریای عرب از دو کشتی توقیف کرده بود. محموله محصولات نفتی ارسالی از ایران به ونزوئلا نیز که از چهار کشتی در دریای عرب کشف شده بود به مبلغ بیش از ۲۶ میلیون دلار به فروش رسید و عواید آن احتمالا به قربانیان تروریسم دولتی پرداخت می‌شود.

حسین شریعتمداری، نماینده خامنه‌ای در روزنامه کیهان، در شماره پنجشنبه هجدهم آذر ماه این روزنامه با اشاره به اقدام دادگستری آمریکا در مصادره محموله‌ سلاح ارسالی سپاه پاسداران برای شبه‌نظامیان و محموله نفتی ارسالی به ونزوئلا، افزود: اطلاعیه وزارت دادگستری آمریکا در آستانه از سرگیری مذاکرات وین صادر شده است و بی‌تردید، انتخاب زمان صدور این اطلاعیه با مذاکرات وین و دست خالی آمریکا و غرب در دور جدید مذاکرات، ارتباط غیر‌قابل انکاری دارد.

کیهان در ادامه حسن روحانی، رییس‌جمهور سابق، را رییس‌جمهوری در نقش «بدهکار مستاصل» در مقابل آمریکا و اروپا توصیف کرد و اضافه کرد که امروز آمریکا و متحدانش به وضوح می‌دانند که «دوران لاف‌های گزاف و ادعاهای خلاف برای امتیاز گرفتن از ایران اسلامی در مقابل وعده‌های نسیه» سپری شده است.

نماینده خامنه‌ای در روزنامه کیهان در ادامه افزود: «بستن تنگه هرمز به روی کشورهایی نظیر آمریکا و برخی کشورهای اروپایی حق مسلم و قانونی جمهوری اسلامی ایران است و نباید در استفاده از این حق قانونی کشورمان کمترین تردیدی به خود راه بدهیم و مطمئن باشیم که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.»

حسین شریعتمداری خاطرنشان کرد با اینکه هنوز چند و چون ماجرای مصادره محموله دو کشتی مورد ادعای آمریکا مشخص نیست ولی اکنون که آمریکا با صراحت آن را اعلام کرده است «باید مانند بسیاری از موارد دیگر، پاسخی درخور و پشیمان‌کننده» نیز دریافت کند.

این اولین بار نیست که مقام‌های رسمی یا غیر رسمی جمهوری اسلامی آمریکا و اروپا و کشورهای منطقه را به «بستن تنگه هرمز» تهدید می‌کنند. سه سال قبل در آذر سال ۹۷ نیز حسن روحانی، رییس جمهور وقت در تهدیدی مشابه گفت که آمریکا بداند اگر بخواهد جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد، نفتی از خلیج فارس صادر نخواهد شد.

علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، نیز در اردیبهشت سال ۹۸ در واکنش به تحریم‌های نفتی آمریکا، گفت که تنگه هرمز طبق قوانین بین‌المللی یک گذرگاه دریایی است و اگر از استفاده از آن منع شویم، آن را خواهیم بست.

نیروی دریایی سپاه پاسداران در سه سال گذشته در چند مورد نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری از جمله یک نفتکش بریتانیایی و یک نفتکش کره‌جنوبی را توقیف کرد و در چند مورد نیز حملاتی به نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری در خلیج فارس، دریای عمان و دریای عرب انجام شد که هر مورد با واکنش‌ گسترده آمریکا و اروپا و کشورهای منطقه مواجه شده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.