رفتن به محتوای اصلی

پیش‌نویس برنامه‌ و اساسنامه‌ی جمعیت سوسیال‌دموکراسی برای ایران منتشر شد
12.12.2021 - 23:28

پیش‌نویس برنامه‌ و اساسنامه‌ی جمعیت سوسیال‌دموکراسی برای ایران منتشر شد

قسم  به  عزت  و  قدر  و مقام  آزادی

که  روح‌بخش  جهان است  نام  آزادی

به  پیش اهل جهان محترم بُوَد آن کس

که داشت از دل و جان، احترام آزادی

فرخی یزدی

آماده‌کردن یک برنامه‌، به ویژه برنامه‌ای سیاسی برای بازسازی و نوسازی میهن ما، که تحت ستم استبداد دینی روبه ویرانی است، کار ساده‌ای نیست و همکاری و همفکری گسترده می‌طلبد.

جمعیت سوسیال‌دموکراسی برای ایران پس از ماه‌ها بحث، گفتگوها و گاه چالش‌، پیش‌نویس برنامه‌ی جمعیت را آماده کرده است. برنامه در وبگاه جمعیت در آدرس (https://azadivaedalat.com/2021/12/04/pishnevis_book) خدمت شما ارائه شده است.

اکنون این پیش‌نویس چهارچوب جهان‌بینی، ارزش‌ها و سیاست‌های ما را تا کنگره جمعیت مشخص می‌کند.

ما از مردم ایران، سازمان‌ها، احزاب، تشکل‌های صنفی و مدنی و شخصیت‌ها درخواست می کنیم با بررسی آن، با اندیشه‌ها، ارزش ها و سیاست‌های ما پیش از سرنگونی حکومت اسلامی، دوران گذار و پس از براندازی آشنا شوند.

ما خرسند خواهیم شد اگر علاقه‌مندان به ایرانی آزاد، دموکراتیک با رفاه همگانی، این پیش‌نویس را با انتقادات، نظرات و پیشنهادهای خود تصحیح و تکمیل کرده و به آن غنا ببخشند.

ما در ارگان جمعیت سوسیال‌دموکراسی برای ایران (https://azadivaedalat.com) نقدها و نظرات شما راچه موافق و چه مخالف، با کمال میل منتشر خواهیم کرد.

مختصری پیرامون تاریخچه‌ی جمعیت

سال ۱۳۹۲، محفل کوچکی ازهواداران سوسیال دموکراسی شکل گرفت. محفلی که افراد آن از خانواده‌ی باورمند به اندیشه‌ی چپ، اما پیشینه‌ی فعالیت در حزب‌ها و سازمان‌های سیاسی مختلف داشتند. وجه اشتراک این محفل باور به ایده‌ی سوسیال دموکراسی و فراهم کردن امکانات تحقق عملی آن در ایران بود. از نگاه این جمع ایده و نظام سیاسی سوسیال دموکراسی گره‌گشای بسیاری از مسائل و مشکلات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در میهنمان خواهد شد و جامعه را به سوی آزادی، عدالت اجتماعی و همبستگی سوق خواهد داد. پشتوانه‌ی رسیدن به چنین دیدگاه و شکل‌دهی این جمع تجربه ده‌ها سال فعالیت سیاسی در داخل و خارج کشور، تجربه‌های جهانی و ناکارآمدی سوسیالیسم در شوروی سابق و بلوک شرق و نظام سرمایه داری در پاسخ به خواست‌های انسانی بود.

در آغازاین محفل برنامه‌ای موقت را راهنمای عمل خود قرارداد، برنامه ای دربرگیرنده‌ی مطالعه عمیق و گسترده‌ترسوسیال دموکراسی، بحث و تبادل نظردر باره‌ی سوسیال دموکراسی در جهان و ایران، ارائه جمع‌بندی مطالعه‌ها به ایرانیان با هدف شناساندن سوسیال دموکراسی و تبلیغ و ترویج هر چه بیشتراین ایده و ویژگی‌های نظام سیاسی سوسیال دموکراتیک بود. این محفل درادامه فعالیت های خود تصمیم گرفت جُنگ و مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها، ترجمه‌ها، مقاله‌ها و اسناد مربوط به سوسیال دموکراسی را منتشر کند. به دنبال این تصمیم گفت و گو با سوسیال دموکرات های ایرانی و مخالفان سوسیال دمکراسی با هدف شناخت بیشتر از نطرات و نیز جلب همکاری آنان تدارک دیده شد که به همت یاران ما در «رادیو پویا» ده ها مصاحبه رادیوئی در باره‌ی سوسیال دموکراسی در ایران و جهان انجام شد. تارنمای «آزادی و عدالت اجتماعی» به عنوان تارنمای این جمع نیز فعالیت خود را آغاز کرد. در همین دوره کتاب‌ها و مقاله‌هائی در رابطه با سوسیال دموکراسی، به ویژه اسناد مربوط به احزاب سوسیال دموکرات در جهان ترجمه شدند.

با اعلام فعالیت های این محفل  بتدریح بر تعداد کسانی که خواستار همکاری با این محفل بودند افزوده شد. به همین دلیل این محفل نام «جمعیت هواداران سوسیال دموکراسی در ایران» را برای خود برگزید.

دفتر اول و دوم سوسیال دموکراسی انتشاریافت و مصاحبه‌ها با سوسیال دموکرات های ایرانی و مخالفان سوسیال دموکراسی نیز در این دو دفترمنتشر شدند. تارنمای " آزادی و عدالت اجتماعی" در دوبخش فارسی و انگلیسی فعالیت خود را گسترش داد.

جمعیت علاوه بر افزایش فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی با تدوین آئین نامه موقت داخلی، طرح مقدماتی "اساسنامه و برنامه موقت و پیشنهادی" در صدد پی ریزی یک سازماندهی مدرن و گسترده برآمد.

با افزایش تعداد اعضا جمعیت، جمعیت واژه «هواداران» را از عنوان خود بر داشت و با عنوان و نام «جمعیت سوسیال دموکراسی برای ایران» فعالیت خود را ادامه داد.

جمعیت فعالیت های تبلیغی و ترویجی خود را با ادامه انتشار بیانیه ها و اطلاعیه ها در رابطه با رخدادهای سیاسی و اجتماعی در ایران و جهان پی گرفته و مواضع، خواست‌ها و برنامه های خود را در رابطه آن رخدادها اعلام کرده است. برخی از این بیانیه ها به زبان های مختلف نیز انتشار یافته اند. جمعیت سه همایش سیاسی با حضوراعضای خود و شخصیت های مختلف از نحله های سیاسی متفاوت در رابطه با چشم انداز سوسیال دموکراسی در ایران و نیز گفتمان «نه به جمهوری اسلامی، آری به همبستگی» و نیز هفتمین سال تاسیس جمعیت و سالگشت در گذشت خلیل ملکی، روز اعلام موجودیت جمعیت سوسیال دموکراسی برای ایران، برگزارکرد.

انتشار ویدئوهای آموزشی دو زبانه در باره سوسیال دموکراسی و ایجاد کانال و فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مختلف از جمله فیسبوک، اینستاگرام و تلگرام نیز از دیگر فعالیت های تبلیغی و ترویجی این جمعیت بوده‌اند.

اساسنامه و برنامه‌ی جمعیت

دررابطه با ساختار درونی جمعیت، اساسنامه موقت (https://azadivaedalat.com/2021/12/08/asasnameh) نیز تدوین شد. برنامه پیشنهادی جمعیت تصحیح، تکمیل و تدوین شد تا در کنار اساسنامه موقت در نخستین کنگره جمعیت به آگاهی و تصویب کنگره جمعیت رسانده شوند. جمعیت علاوه بر نشست‌های هفتگی تشکیلاتی و گزارش‌دهی کارگروه‌های گوناگون، هفته ای یکبار نیز با حضور اعضا و هواداران نشستی سیاسی و نظری  پیرامون مسایل سیاسی جاری در ایران و جهان، و مباحث نظری در رابطه با سوسیال دموکراسی برگزار می کند. در این نشست‌ها، کارشناسان و کنشگران سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی از درون و بیرون جمعیت نیز شرک می‌کنند که بر دانش شرکت‌کنندگان در زمینه‌های گوناگون می‌افزایدو

علاوه بر درج سیاست ائتلافی جمعیت و مواضع و نظر جمعیت در رابطه با جمهوری اسلامی و دوران گذار از این حکومت در «برنامه پیشنهادی»، ابن اسناد به طور جداگانه نیز منتشرشده اند.

در برنامه جمعیت سه اولویت در دستور کار قرار گرفته است:

۱. جمعیت تماس با فعالان جنبش ها و حرکت‌های سیاسی، مدنی و صنفی داخل کشور در راستای همکاری و تقویت آن ها را از مهم‌ترین وظایف خود می‌داند و در این راه گام های ارزشمندی نیز برداشته است.

۲. برای جمعیت پیشبرد سیاست همکاری گسترده، همگرائی و ائتلاف با جریان های راست، میانه و چپِ اپوزیسیونِ حکومت اسلامی، که خواهان سرنگونی رژیم اسلامی هستند، بسیار ارزشمند و  پراهمیت بوده و در راستای تحقق آن تلاش می‌کند.

۳. جمعیت نیرومندی، پایداری و گستردگی  درونی خود را همراه با گسترش همکاری و نزدیکی با جریان‌ها، محافل و شخصیت‌های سوسیال دموکرات در راستای شکل‌گیری یک تشکل فراگیر سوسیال دموکرات به پیش می برد.

کمیسیون برنامه‌ی جمعیت سوسیال‌دموکراسی برای ایران

۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۹ دسامبر ۲۰۲۱

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

احد قربانی دهناری
برگرفته از:
https://azadivaedalat.com/
https://azadivaedalat.com/

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.