رفتن به محتوای اصلی

علی باقری‌کنی:روسیه و چین با موضع ما همراهند، اختلاف با غرب است
13.12.2021 - 14:19

 

 

آقای باقری کنی گفته است: "روند ما در مذاکرات موفقیت‌آمیز بوده و پیشرفت خوبی را محقق کردیم و این پیشرفت می‌تواند زمینه سریعی برای مذاکرات جدی را فراهم کند".

طرف های ایران در مذاکرات وین بریتانیا، فرانسه و آلمان به همراه چین و روسیه هستند. آمریکا در این مذاکرات به صورت مستقیم با ایران رو به رو نیست.

در تازه ترین اظهارا نظر از سوی طرف های مذاکرات با ایران، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه گفته است که "انتظار پیشرفت در مذاکرات منطقی به نظر می رسد" و "احتمال توافق با ایران افزایش یافته است".

در برابر بریتانیا گفته است که مذاکرات جاری آخرین فرصت ایران برای احیای توافق اتمی است و فرانسه و آلمان هم پیش از این گفته بودند که پیشنهادتی که ایران داده "غیرقابل پذیرش است".

یک روز پیش، این مقام ایرانی گفته بود "به ویژه در بحث هسته ای اختلافات متعدد و متنوع بوده است و در این زمینه هیچ ابتکاری از سوی طرف مقابل دریافت نکرده‌ایم".

آقای باقری گفته بود "خودمان در چارچوب اصلاحات و پیشنهاداتی که به طرف مقابل دادیم، دیدگاه‌مان را درباره این اختلافات بیان کردیم".

عباس عراقچی مذاکره کننده پیشین اتمی ایران. علی باقری کنی جانشین وی گفته اختلافات موجود از زمان مذاکرات قبلی وجود داشته است

 

عباس عراقچی مذاکره کننده پیشین اتمی ایران. علی باقری کنی جانشین وی گفته اختلافات موجود از زمان مذاکرات قبلی وجود داشته است

به گفته مذاکره کننده ارشد اتمی ایران این اختلافات از زمان گفت‌وگوهایی که عباس عراقچی معاون وقت وزارت خارجه ایران در دولت حسن روحانی انجام می‌داد، وجود داشته است.

این مذاکرات در بهار ۱۴۰۰ به صورت غیرمستقیم میان ایران و آمریکا و با حضور کشورهای ۱+۴ انجام شد اما آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، در آخرین دیدار با اعضای دولت آقای روحانی به تندی از آن انتقاد کرد و مفاد آن را غیرقابل پذیرش خواند.

مذاکرات پس از پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری به مدت ۵ ماه متوقف شد. مقام های دولت آقای رئیسی می‌گویند که اولویت این دولت تمرکز بر توافق هسته‌ای نیست.

هدف از مذاکرات احیای برجام رفع تحریم های ایالات متحده در برابر اعمال مجدد محدودیت های اتمی بر ایران است.

علی باقری کنی مذاکره کننده ایران درباره اختلافات گفته است که "درباره لغو تحریم ها و اقدامات هسته ای در محورهای متعددی بین دو طرف اختلاف وجود داشته" اما "در بحث هسته ای اختلافات متعدد و متنوع بوده است".

با این همه آقای باقری کنی مذاکرات را به طور پیوسته "مثبت و رو به جلو" خوانده است گرچه طرف های اروپایی، پیشرفت موثر در مذاکرات را تایید نمی کنند.

ایالات متحده گفته در صورت شکست مذاکرات، طرح های دیگریر را جایگزین روند موجود خواهد کرد.

رسانه ای آمریکایی گفته اند که یکی از این گزینه ها تشدید تحریم های مالی و اقتصادی علیه ایران است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.