رفتن به محتوای اصلی

درتعریف:رشد،توسعه وپیشرفت
17.12.2021 - 09:08

در تعریف رشد ، توسعه و پیشرفت ( تحقیق از : ضیاء مصباح )

مقدمه :    امروز رئیس سازمان گسترده و اثر گذار  بسیج   مخالفت خود را با توسعه  عنوان کرد  البته برای جماعتی که در اثر «تلقین  و یا حکم شرعی  لازم الاطاعه  » توسعه را بر نمی تابند و احتمالا از درک معنای آن مشابه سایر امور با تصور اتی خاص ،  بر آمده از عدم درک درست   محروم مانده ،  یا مخالف شئونات اجتماعی سیاسی ( البته بزعم خود ) می پندارند   و شاید  غافل از این مهم که اساس پیشرفت جوامع «توسعه» است ، الزاما باید تاکید داشت :

  • « رشد »  با تعریفی کمی   مانند  رشد درختان  و گیاهان یا تامین  وسایل و ابزار رفاه ادمیان هر جامعه ای  ،اجنتاب نا پذیر است   .
  • همچنین  افزودن بر تعداد دانشجویان پزشکی که همین دیروز بتصویب «ستاد انقلاب فرهنگی » رسید بدون عنایت به ضرورت بهبود کیفیت آموزش ،  نشات گرفته از نگاهی صرفا به افزایش تعداد ،مقدار ، ظاهر و... با نتایجی این چنین در تمامی ابعاد زندگانی مادی و معنوی ایرانیان در پی بیش از 4دهه حکومت اسلامی

 اما بعد : بعبارت دیگر « رشد» تکثیر وضع موجود است ، به عنوان مثال افزایش تعداد جاده‌ها، فرودگاه‌ها، سدها و...  «پیشرفت»  بالاتر از رشد ،به این معناکه وضع موجود را با کیفیت مادی یا فناوری بهتری تکثیر یا ارتقا دهیم ، مثلا تولید  خودرو در سال آینده باچگونگی و فناوری بهترو یاساخت  سدها با فرآیند متفاوت و کیفیت بهتر ، در حالیکه در رابطه با منافع ملی و ترقی جوامع « توسعه » برخلاف دو مفهوم قبلی، به معنای «تحول کیفی در پدیده موجود و همچنین  تغییر در الگوهای رفتاری، اجتماع » تعریف میشود .

 جامعه در حالت توسعه ، حساسیتها و توجهات بیشتری را  نسبت به هر رفتاری  نشان داده و  زنده و پویاست .

« توسعه»  نیازمند سرمایه اقتصادیست که «نیروی انسانی تربیت شده در دانشگاه » را میطلبد ، بنابراین احساس نیاز به نیروی فنی شکل میگیرد وچون بعد اقتصادی به دنبال رفاه است ،فرآیندی که طی می‌شود« رشد و پیشرفت » را همراه می آورد .

با تعریف دوست عزیزمان« آقای بهزاد خسروی مدرس اقتصاد » که از کاندیداهای انتصاب به وزارت اقتصاد در دولت فعلی بودو با توجه به همین باورکه می آید  از این مخمصه بسلامت جست :  « توسعه» بعد فرهنگی و رفتاری دارد ،اعلام نا رضائی  از وضعیت جامعه‌ احساس ناراحتی در پی آورده ، آرام و قرارآدمیان با شعور را  از میان می برد ، بالنتیجه این قشر فرهیخته  نسبت به رفتارهای پیرامونی احساس انزجار مینمایند  .

 بعنوان نمونه با وجود اینکه «رفاه نسبی » دارید اما احساس رضایت نمی‌کنید،به این میماند درخودرویی مدرن با امکانات لازم نشسته‌ اما به علت بی‌نظمی و بی‌قانونی، از رانندگی در این شهرمشابه دیگر موارد  رضایتی حاصل نیست .... یکی از دلایل عدم احساس رضایت « مهاجرت و پدیده فرار مغزهاست »  زیرا  رضایت را  ما نمیتوانیم تولید کنیم ،در واقع رضایت نتیجه «همان بعد دوم توسعه»  یعنی «بعد فرهنگی- رفتاریست»  و زمانی که بعد دوم« توسعه»  رخ نمی‌دهد، روابط و رفتارها« تیز، برنده ،مخرب ،  پرهزینه و همراه با خشونت » میشود و.....

 حاصل مطالعات درچرائی  این مقوله زیر بنائی و استدلالی بدینگونه اینکه :

   در بیان تفاوت  «رشد ،پیشرفت و توسعه » متولیان قوم با اینهمه دست آورد - مخصوصا تعالی اخلاق و رفتار مردمان  ، از همه مهمتر بهبود امر سلامت  و برطرف شدن «دغدغه معاش » با ثبات ارزش پول (که نتوان ملی اش نامید ) و یا چگونگی توان برنامه ریزی های زندگانی  «حتی برای کوتاه مدت » از سالها  پیش چنین استدلال میکردند  و به اختمال کماکان در پی آن ! میگویند :

*«کلمه «پیشرفت» را  با دقت انتخاب کردیم، تعمداً نخواستیم کلمه «توسعه» را به کار ببریم- علت اینست که کلمه‌ی توسعه « یک بار ارزشی و معنائی داشته » همچون جذب یا آمدن سرمایه گذار خارجی !که در پی آزادی های اصولی پیش بینی شده در همین قانون اساسی با همه کاستی ها ، ثبات و استاندارد بودن قوانین مربوط ، حمایت حکومت و....می باشند - ضرورتهائی را با خودش همراه می آورد  که  یقینا ما با آن التزامات موافق نیستیم ( بقول اقای روحانی الزامات تقویت برجام و اهداف اصلی برجام 2 ،3و.. ) 

*ما نمی‌خواهیم «یک اصطلاح جاافتاده‌ی متعارف جهانی » را که معنای خاصی را از آن می‌فهمند، بیاوریم و داخل مجموعه‌ی کار خودمان بکنیم ، چو ن باور داریم که «سر چشمه شاید گرفتن به بیل ! »

*ما مفهومی را که مورد نظر خودمان است، مطرح و عرضه می‌کنیم، این مفهوم عبارتست از «پیشرفت»و  معادل معنای فارسی آ نرا می‌دانیم، میدانیم مراد  چیست ، منظور  از این پیشرفتی که در فارسی معنایش روشن است  ،  در چه ساحت‌هائی و به چه سمتی است.

* این وام نگرفتنِ مفاهیم را - در موارد دیگری هم در انقلاب داشته‌ایم ،  از کلمه‌ی «امپریالیسم» استفاده نکردیم ،  کلمه‌ی «استکبار» را آوردیم - ممکنست  زوایائی در معنا و مفهوم «امپریالیسم » وجود داشته باشد که مورد نظر ما نیست  .

* حساسیت ما بر روی آن زوایا نیست  بر روی آن معانی میباشد  که از کلمه‌ی «استکبار» به دست می‌آید -  لذا این را مطرح کردیم، در انقلاب جا افتاد ،  دنیا هم امروز منظور ما را می‌فهمد و همچنین مفاهیم دیگری مانند « واژه مستضعف » که برای جلوگیری از تفسیرهای  خاص مغایر  مفاهیم گذشته آنرا تعریف نمودیم !

 * مفهوم پیشرفت، برای ما روشن است  ما «پیشرفت» را به کار می‌بریم و تعریف میکنیم که مقصود  از پیشرفت چیست ....بنابراین   مجموعه نظام با توجه به شرایط ویژه  و تنگناهای موجود در بسیاری جهات که محصول نا هماهنگی در درون دولتها تا کنون می باشد ... توسعه را تحت پوشش پیشرفت تعریف مینمائیم !!                            

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ضیاء مصباح

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.