رفتن به محتوای اصلی

هماهنگ‌کننده مذاکرات وین: برای رسیدن به توافق چند ماه وقت نداریم، فرصت‌مان چند هفته است
17.12.2021 - 16:48

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، با اعلام اینکه مذاکرات هسته‌ای با ایران روز جمعه موقتا پایان می‌یابد گفت: برای دستیابی به توافق چندین ماه وقت نداریم، فرصت‌مان احتمالا چند هفته است.

مورا روز جمعه در وین به خبرنگاران گفت که پیشنهادهای جدید تیم ایران نیز به پیش‌نویس شش دور قبلی مذاکرات افزوده شد و «طرف‌ها توافق کردند که این متن به عنوان پایه مشترک گفت‌وگوها باشد.»

پیش از سخنان مورا یک دیپلمات اروپایی به ایران‌اینترنشنال گفته بود که پیشنهادات تیم مذاکره ایران به پیش‌نویس مذاکرات قبلی افزوده شده اما این اتفاق به معنای پیشرفت در مذاکرات نیست، چرا که متن هنوز جاهای خالی بسیاری دارد و اختلافات همچنان بسیار زیاد است.

به گفته این دیپلمات اروپایی، در سه هفته‌ مذاکرات در دولت رئیسی طرف‌ها از مذاکرات انجام شده در دولت روحانی فراتر نرفتند و طرف غربی با تیم مذاکره‌کننده ایران بیشتر آشنا شده است.

به گزارش خبرنگار ایران اینترنشنال، برخلاف اظهارات رسمی و عمومی، هیات ایران در مذاکرات بر لغو تمامی تحریم‌های وضع شده پس از سال ۲۰۱۵ اصراری نمی‌کند و تنها خواستار لغو تحریم‌های ناقض برجام است اما طرفین همچنان بر سر تعریف‌ تحریم‌های ناقض برجام با یکدیگر اختلاف نظر دارند.

انریکه مورا در اظهارات روز جمعه خود همچنین ابراز امیدواری کرد که دور بعدی گفت‌وگوها در روزهای باقیمانده از سال جاری میلادی از سرگرفته شود.

علی باقری، رییس هیات مذاکره ایران، ساعاتی پیشتر گفته بود مذاکرات در روز جمعه پایان می یابد و ۱۰ روز دیگر از سر گرفته خواهد شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.