رفتن به محتوای اصلی

آمریکا: به ایران مستقیما پیام دادیم
18.12.2021 - 12:28

 

 

آقای سولیوان مشخص نکرده این پیام چگونه به ایران منتقل شده است. ایران و آمریکا روابط سیاسی با یکدیگر ندارند و آیت الله علی خامنه ای هم مذاکره کنندگان ایران را از تماس با مقام های آمریکایی منع کرده است.

آقای سولیوان در پاسخ به این سئوال که آیا ایران می‌داند که صبر آمریکا چه حدی دارد گفته است: "ما هم ازطریق متحدان اروپایی و هم مستقیما با ایران نگاه و نگرانیمان را درباره ادامه فعالیت های تهران در پیشبرد برنامه هسته ای این کشور مطرح کرده ایم. من در اینجا  بیشتر از این نمی خواهم علنا عیان کنم که این پیام ها دقیقا چه بوده و معتقدم که ایران متوجه این موضوع هست" .

پیش از این مقام های سیاسی و نظامی دولت جو بایدن گفته بودند که هیچ گزینه ای در برابر ایران حذف نشده و از جمله گزینه نظامی، هم همچنان روی میز قرار دارد. برخی از رسانه های آمریکایی گفته اند که در صورت شکست مذاکرات احیای توافق هسته ای برجام، ایالات متحده ممکن است رشته تازه ای از تحریم ها را علیه ایران اعمال کند.

آیت الله خامنه ای مذاکره کنندگان ایران را از تماس مستقیم با آمریکا منع کرده است

 

آیت الله خامنه ای مذاکره کنندگان ایران را از تماس مستقیم با آمریکا منع کرده است

مذاکرات احیای توافق هسته ای پس از ۵ ماه توقف در دولت ابراهیم رئیسی از اوایل ماه جاری شمسی از سر گرفته شد اما این دور از مذاکرات شب گذشته بدون تعیین تاریخی برای از سرگیری آن پایان یافت. ایران و آمریکا در این گفت و گوها به خواسته آیت‌الله علی خامنه ای به طور مستقیم با هم مذاکره نمی کنند.

آقای سولیوان در عین حال تاکید کرد که هنوز هیچ راه مشخصی برای بازگشت به توافق برجام پیدا نشده و این یعنی مذاکرات وین خوب پیش نمی‌رود.

این مقام آمریکایی در ادامه گفت: "آنچه خوب پیش می‌رود اتحام میان ما و متحدان اروپاییمان، و همراهی و همسویی بیشتر ما و روسیه و چین و نیز افزایش درک این نکته از سوی ایران است که باید با رویکردی سازنده پای میز حاضر شود و صبر ما به هیچ وجه ابدی نیست.

آقای سولیوان گفت: "من نمی خواهم تاریخ معین کنم اما همین را می گویم اگر به پیشبرد برنامه هسته ای ادامه بدهند برجام را به خطر خواهند انداخت" .

جیک سولیوان از اولین مقام های دولت باراک اوباما رئیس جمهور پیشین آمریکا بود که مذاکرات محرمانه اتمی با ایران را به میزبانی عمان آغاز کرد.

آقای سولیوان در آن دوره مشاور امنیت ملی جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا بود، اما با رسیدن آقای بایدن به ریاست جمهوری وی هم به مقام مشاور امنیت ملی آمریکا ارتقا مقام پیدا کرد.

از اولین روزهای آغاز به کار دولت جو بایدن، آقای سولیوان گفته بود که ایالات متحده آماده بازگشت به برجام است تا پس از آن با ایران وارد مذاکرات مربوط به سیاست های منطقه ای و برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران شود.

آیت الله خامنه ای گفته است که مذاکره درباره مسائل نظامی ایران "خط قرمز" جمهوری اسلامی ایران است اما دولت های اروپایی و عربستان سعودی هم از برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کرده اند و خواستار گفت و گو با ایران در این باره هستند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.