رفتن به محتوای اصلی

اجرای حکم اعدام حیدر قربانی زندانی سیاسی کرد در زندان سنندج
19.12.2021 - 12:35

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام به نقل از دادگستری استان کردستان، سحرگاه امروز یکشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۰ در ساعت ۴ بامداد، حکم اعدام حیدر قربانی زندانی سیاسی کرد در زندان سنندج اجرا شد. در اطلاعیه این دادگستری آقای قربانی به «بغی، مشارکت در قتل عمدی سه نفر» و «عضویت در گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی» متهم شده است.

بر اساس گزارش هه‌نگاو حسن قربانی برادر حیدر قربانی بامداد امروز پس از اعتراض به اجرای حکم اعدام برادرش، توسط نهادهای امنیتی بازداشت شد.

اجرای حکم اعدام حیدر قربانی در حالی است که سازمان عفو بین‌الملل روز ۲۷ مرداد امسال با اشاره به این که اعترافات اجباری آقای حیدری تحت شکنجه بوده، خواستار لغو حکم اعدام او و برگزاری یک دادگاه منصفانه شده بود.

یک منبع نزدیک به خانواده حیدر قربانی پیشتر به کانون حقوق بشری نه به زندان نه به اعدام گفته بود: «دادگاهی که حیدر قربانی را محاکمه کرده است برگه هایی از لوایح دفاعی وکلا را که باید برای اثبات بی گناهی حیدر قربانی و جهت اعاده دادرسی به دیوان ارسال میشد دور ریخته و از پرونده حذف کرده اند.»

هیمن قربانی، فرزند آقای قربانی نیز پیش از این با انتشار پیام های متعدد ویدئویی ضمن اعلام بی‌گناهی پدرش از فعالان و سازمان‌های حقوق بشری و بین‌المللی خواسته بود که مانع از اجرای حکم اعدام پدرش شوند. او هم‌چنین گفته بود که تمامی اعترافات پدرش تحت شکنجه های روحی و جسمی شدید گرفته شده است.

درباره زندانی سیاسی حیدر قربانی:

حیدر قربانی ۴۷ساله و اهل روستای بزوش کامیاران است. وی در تاریخ ۲۰مهر ۹۵ در هنگام بازگشت به منزل خود به همراه محمود صادقی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

حیدر قربانی بهمن ماه ۹۸ توسط شعبە یکم دادگاه انقلاب سنندج بە ریاست قاضی سعیدی بە اتهام بغی و همکاری و عضویت در حزب دمکرات کُردستان ایران بە اعدام محکوم شدە و این حکم در تاریخ ٨ بهمن ٩٨ در زندان مرکزی سنندج رسماً بە وی ابلاغ گردید.

بە گفتە یکی از نزدیکان آقای قربانی، حیدر قربانی بە مدت ٢٠ ماه هیچ تماسی با خانوادەاش نداشتە و چند ماه پس از آنکە اعترافات تلویزیونی وی منتشر شد، آنها توانستەاند برای اولین بار و آن هم با تلفن با وی صحبت کنند.

روز پنجشنبە ١٦ مرداد ٩٩ حکم اعدام حیدر قربانی زندانی سیاسی اهل کامیاران از سوی شعبە ٢٧ دیوان عالی کشور تایید شد.

در مرداد ۱۴۰۰،‌ دادگستری کل سنندج درخواست دیوان عالی را برای بازبینی پرونده حیدر قربانی رد کرده و حکم اعدام وی جهت اجرا به اجرای احکام کامیاران ارسال شد.

صالح نیکبخت درباره رد اعاده دادرسی گفت: «من مجددا درخواست اعاده دادرسی خواهم کرد. به لحاظ قانونی و فقهی، اتهام بغی در خصوص آقای قربانی اتهام صحیحی نیست به جهت اینکه کسی باغی شمرده می‌شود که عضو گروهی باشد، در برابر اساس نظام جمهوری اسلامی، قیام مسلحانه کند و در صورت استفاده از سلاح، اعضای آن به مجازات اعدام محکوم می‌گردند. هیچ کدام از این موارد شامل حیدر قربانی نمی‌شود.»مدت سه هفته درخواست اعاده دادرسی من را رد کردند و حکم صادره به اتهام بغی را تایید کردند».

صالح نیکبخت در مهر ۹۹ پیرامون پرونده این زندانی سیاسی گفته بود: «این حکم به معنای واقع خلاف مقررات شرعی و همچنین خلاف مواد ۲۸۷ و ۲۸۸ قانون مجازات اسلامی می باشد».

حیدر قربانی در زمان بازداشت بشدت شکنجه شده و مجبور به انجام مصاحبه تلویزیونی شده است. بر همین اساس برای او حکم اعدام صادر شده است.

در رابطه با اعترافات اجباری گرفته شده از حیدر قربانی:

در اسفند ماه سال ۹۵ صدا و سیما با پخش گزارشی به نام « راننده مرگ» اقدام به خش اعترافات اجباری حیدر قربانی کرد. در این گزارش ۲۰ دقیقه ای دستگاه قضایی او را به دست داشتن در کشتن چند تن از اعضای سپاه پاسداران که در ۹ مهر ۹۵ در روستای تخت زنگی در بخش مرکزی شهرستان کامیاران توسط افراد مسلحی به قتل رسیده بودند متهم کرد.

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.