رفتن به محتوای اصلی

نکته ها و تلنگرهائی اثر گذار
21.12.2021 - 09:34

 

 یلدا برشما و خانواده نیکو باد/ ‎نکته هائی اثر بخش برای تامل بیشتر ! : ضیاء مصباح

&«مسوولیت خبرگان جامعه  به عنوان یک دانشورز این است که… بیآموزیم چگونه از  شک کردن نباید هراسید بلکه باید آن را  پذیرفت  و در موردش بحث کرد.»( ریچارد فاینمن)

*ریچارد فیلیپس فاینمن (زادهٔ ۱۱ مهٔ ۱۹۱۸، نیویورک، درگذشتهٔ ۱۵ فوریهٔ ۱۹۸۸، کالیفرنیا) از تأثیرگذارترین فیزیکدان‌های آمریکایی سدهٔ بیستم میلادی - در گسترش نظریهٔ الکترودینامیک کوانتومی سهم به‌سزایی داشت و از دانشمندان پروژهٔ منهتن بود، پروژه‌ای که به ساخت نخستین بمب اتمی انجامید. بعدها او یکی از اعضای کمیسیون راجرز بود که از سوی رئیس‌جمهور ایالات متحده، بررسی انفجار فضاپیمای چلنجر را بر عهده داشت.

*فاینمن،در سال ۱۹۹۹ در یک نظرسنجی از ۱۳۰ فیزیکدان مطرح از کشورهای مختلف از سوی نشریه بریتانیایی "Physics World"،  یکی از ده فیزیکدان برتر تمام اعصار برشمرده شد.

&&**دنیا پر است از انسانهایی به ظاهر زیبا    که هر روز لباسی نو بر تن می کنند،

ولی نزدیکشان که میشوی   « بوی کهنگی عقایدشان - آزارت می دهد! »  (آلبرت_انیشتین)

**خانم مرکل اجاره ‌نشین یک آپارتمان عادی است مثل شهروندان عادی شهر؛ وی حتی قبل از اینکه صدراعظم شود در این آپارتمان زندگی می‌کرد و بعد از آنکه رئیس دولت شد آپارتمان را عوض نکرد. او هیچگاه به یک ویلا اسباب کشی نکرد؛ نه مالک خانه است و نه استخر و هواپیمای خصوصی دارد.

او در ۱۶ سال ریاست خود هیچ یک از اقوام خود را به خدمات دولتی منصوب ننمود و یا برای خود و فامیلش سمت مهم در بخش خصوصی اقتصاد فراهم نکرد. ....او ساعی و با هوش است و همیشه متواضع ماند. صبور و با احساسی ظریف در قبال انسان‌هاست و به قضاوت وی می‌شد همیشه اطمینان داشت.

* نقطه مقابل این  آزاده نیک پندار پاک دست متخصص را بفراوانی  در میان حکومت مداران فاسد میتوان سراغ نمود

*در عصر صفویه شیر و خورشید که نمادی شیعی است در مقابل هلال و ستاره عثمانی قرار می‌گیرد.جالب این که زمانی نماد هلال و ستاره روی تاج  ساسانیان قرار داشت و  عثمانیان چون خود را ادامه سلجوقیان می‌دانستند آن را برگزیدند که بگویند ادامه امپراتوران گذشته هستند.

**در جنگ جهانی اول نیز شیعیان نماد شیر و خورشید را در سازمان ملل مصوب و سازمان امدادی شیر و خورشید سرخ در برابر هلال احمر و صلیب سرخ تاسیس شد

 واین نا بخردان نام «هلال احمر» اعراب را جانشین کردند !

*ا گر جماعت  نبود ند اکنون کل خرید نظامی امارات، بحرین، قطر و غیره، به جای مثلا انبوه اف.۳۵‌ یا پاتریوت‌های گران‌بها، چند قایق‌موتوری فسقلی برای گارد ساحلی‌شان بود و بیش از ۴۰٪ از مجموع تجارت جهانی اسلحه، بی‌مشتری می‌ماند! یا اگر ما لولوی منطقه نبودیم، صدهزارسال دیگر هم اعراب به حقارت برافراشتنِ پرچمِ نیل تا فراتِ سفارت اسرائیل در کشورشان و پرواز مستقیم به فلسطین اشغالی تن نمی‌دادند.

این دلایل برای اینکه دول بیگانه هرگز در پی براندازی نظام نیستند کافی است ؟

*بودجه_۱۴۰۱ سازمان برنامه و بودجه مبلغ ۶۲ میلیارد و ۸٠۵ میلیون تومان به «برنامه تبیین و تبلیغ گفتمان انقلاب اسلامی» اختصاص یافته، اینکه این پول قرار است نصیب چه تیپ افراد و شرکت های شود و با آن چه نوع محتوای تولید خواهد شد با مخاطب باشد اثر بخش تر است .

* ‏اگر از فردا وسایل و بسته‌های شخصی دیپلمات‌های ایران را در جهان به دلیل احتمال دور زدن تحریم بازرسی کردند؛ مقصرمعاون اول رئیس جمهور است که هنوز یاد نگرفته چه حرفی را نباید بزند، هر چند اینطور سوء استفاده ها در عالم دیپلماسی غلط و غیر قانونیست .

*‏پیشتر می‌گفتند فقط باید خمس و سهم داد ، مالیات حرام و با پول اوقاف کشور اداره می‌شود.

حالا همه اینها را دارند ولی زندگی بخش بزرگی از حوزه هم وابسته به مالیات و بودجه دولت شده. حوزه‌ای که با وجوهات اداره می‌شد موفق بود.      قرار بود حکومت دینی شود، دین حکومتی شد.

*اختصاص بخش زیادی از ‎بودجه به نهادهای نظامی و مذهبی و ‎صداوسیما و اجرای ناقص ‎نظام_رتبه‌بندی_معلمان نشانه علاقمندی حکومت به ساخت کشور بصورت پادگانی با بلندگوهای فراوان !

*‏خروجی سیستمی که پول_حرام یا مخلوط به حرام را آنهم برغم عدم رضایت_مردم به جیب موسسات مذهبی ‌و تبلیغاتی خود می‌ریزد، اگر دین‌گریزی جوانان، فقر عمومی، رواج فساد، دروغ و‌ ریاکاری، نارضایتی و رویگردانی و خشم مردم شود، که بسیار فراوان و نقل محافل ....جای تعجب نیست !

*آقای ‏قالیباف فرشی گران‌بها در دیدار اخیر خود پیش‌کش کرد و آقای اردوغان کتابی از خودش را در عوض داد. ولی بی‌شک اردوغان سخاوتمندتر بود....... چون از مالِ خود بخشید؟!

*‏معلم‌ها حاملان علم‌اند. از ایشان نمی‌شود توقع داشت نفهمند که کم بودنِ حقوقِ آن‌ها به خاطرِ خالی بودنِ خزانه نیست.چون در همین شرایط هم به بی‌ادب‌ترین ،کودن‌ترین و بی‌اصل و نسب‌ترین شاگردانِ سابق‌شان که همیشه در مدرسه صفر می‌گرفتند سالی صدها میلیارد داده می‌شود !

**چرا هیچگاه مسابقه "خرسواری" برگزار نمی شود؟!

پس از انجام تحقیقات میدانی و عملی بسیار جانورشناسان، مشخص شد که اسب ها در میدان مسابقه در خط مستقیم حرکت کرده و نه تنها مانع جلو رفتن و تاختن سایر اسب ها به جلو نمی شوند، بلکه هرگاه سوارکار خودشان یا سایر اسب ها به زمین بیفتد، سوارکار سقوط کرده را لگد نمی کنند.

*اما خرها وقتی در خط مسابقه قرار می گیرند، پس از استارت اصلا توجهی به جلو و ادامه مسیر مسابقه به صورت مستقیم نداشته و فقط به خر رقیب که در جناح چپ و یا راستش قرار دارد، پرداخته و تمام تمرکزش، ممانعت از کار الاغی دیگر !! یعنی تنها هدفشان این است که مانع رسیدن خر دیگر به خط پایان شوند!! حتی به این قیمت که خودشان به خط پایان نرسند!!

!*  این موضوع در علم مدیریت مورد استفاده می باشد و بدین معناست که افراد ناتوان که می دانند خود به خط پایان نمی رسند، با ایجاد مشکلات و چوب لای چرخ دیگران گذاشتن، به بهانه مختلف، مانع رسیدن دیگران به اهدافشان می شوند .

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ضیاء مصباح

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.