رفتن به محتوای اصلی

کووید۱۹ چه بر سر جهان آورد؟
22.12.2021 - 04:13

در حالی به آخرین روزهای سال ۲۰۲۱ میلادی نزدیک می‌شویم که ویروس کرونا در دو سال اخیر، یعنی از زمان شناسایی اولین مورد ابتلا در چین تا کنون، حدود ۲۷۶ میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده و منجر به مرگ بیش از ۵ میلیون و ۳۷۹ هزار نفر از مبتلایان نیز شده است.

با وجود تولید انواع واکسن‌های ضد کرونا در آمریکا، اروپا و آسیا، مقابله با سویه‌های جدید این ویروس بویژه اومیکرون همچنان از چالش‌های جدی دانشمندان محسوب می‌شود و توقف همه‌گیری این ویروس را با مشکل مواجه کرده است.

این نگرانی وجود دارد که با آغاز جشن‌های کریسمس و سال جدید میلادی و افزایش سفرها و میهمانی‌های خانوادگی و دوستانه، بار دیگر بر شمار مبتلایان به این ویروس بطور قابل توجهی افزوده شود. بر همین اساس دولت‌ها شهروندانشان را به تزریق دُز تکمیلی واکسن‌های ضدکرونا تشویق می‌کنند و برخی کشورها نیز بار دیگر بر محدودیت‌های اجتماعی افزوده‌اند.

در حال حاضر ۱۰ کشوری که بیشترین شمار مبتلایان به این ویروس و جهش‌های آن را دارند به ترتیب عبارتند از: ایالات متحده آمریکا، هند، برزیل، بریتانیا، روسیه، ترکیه، فرانسه، آلمان، ایران و در نهایت اسپانیا.

پس از گذشت دو سال از آغاز همه‌گیری، ۱۰ کشوری که بیشترین شمار قربانیان کووید۱۹ را دارند نیز به ترتیب عبارتند از: ایالات متحده آمریکا، برزیل، هند، روسیه، مکزیک، پرو، بریتانیا، اندونزی، ایتالیا و ایران.

ایران همچنان در جمع۱۰ کشور با بالاترین شمار ابتلا و مرگ و میر در جهان

بر اساس گزارش‌های وزارت بهداشت ایران، تا کنون بیش از ۶ میلیون و ۱۷۳ هزار نفر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و از این تعداد ۱۳۱ هزار و ۱۲۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

ایران در حال حاضر نهمین کشور جهان در موضوع بیشترین شمار مبتلایان به ویروس کرونا و دهمین کشور جهان برای شمار بالای مرگ و میر از این بیماری است. با این وجود آمارهای غیررسمی حکایت از آن دارد که شمار واقعی قربانیان این ویروس بسیار بالاتر از ارقام ادعا شده از سوی وزارت بهداشت است.

 

علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران در تابستان امسال با تایید این موضوع، اعلام کرد که ایران آمارهای واقعی مرگ و میر را از سازمان جهانی بهداشت «پنهان» کرده است.

آقای زالی در اواسط ماه اوت (مردادماه) در گفتگو با خبرگزاری صدا و سیما اعلام کرد: «وقتی کارشناسان سازمان جهانی بهداشت به ایران آمدند، ما به‌جای مشورت با آن‌ها، مدام از آن‌ها می‌خواستیم در رسانه‌ها از نظام سلامت ایران تعریف کنند. ما آمارهای مرگ و میر را از سازمان جهانی بهداشت پنهان کردیم.... کمک‌های جهانی و پزشکان بدون مرز را از فرودگاه برگرداندیم در حالی که اطلاعات چندانی درباره ویروس نداشتیم و از مشاوره‌های بین‌المللی استفاده نکردیم.»

او در انتقاد از سیاست‌های بهداشتی کشور در این دو سال نیز گفت: «هزینه داروهای کرونا چند برابر واردات واکسن شده است، اما اجازه خرید واکسن ندادند چون فکر می‌کردند گران است... ما ۷۲۰ میلیون یورو خرج رمدسیویر کردیم و این پول را باید خرج واکسن می‌کردیم. چطور در تحریم حاضریم تجهیزات نفتی را سه برابر قیمت بخریم، ولی در مورد واکسن این کار را نمی‌کنیم؟»

وزارت بهداشت همچنین در ابتدای هفته جاری شناسایی اولین مورد ابتلا به سویه اومیکرون در داخل ایران را تایید کرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
یورونیوز

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.