رفتن به محتوای اصلی

گزارشی از درگیری سپاه پاسداران و شهروندان بلوچ در روستای شورو در زاهدان
02.01.2022 - 20:41
تفسیر از:
نسیم امیری

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، روز شنبه ۱۱ دیماه ۱۴۰۰ ماموران سپاه پاسداران حمله گسترده ای را به روستای شورو از توابع کورین شهرستان زاهدان آغاز کرده و با شهروندان بلوچ درگیر شدند.

در این درگیری ها ماموران سپاه با دهها خودروی نظامی و سلاحهای سنگین و نیمه سنگین و حتی گلوله های توپ، به منازل مسکونی در روستای شورو حمله کردند و بدون آنکه فرصت تخلیه منازل را حتی به زنان و کودکان بدهند، خانه های مسکونی را هدف توپ و سلاحهای سنگین قرار دادند.

در نتیجه این درگیری ها در همان ساعات آغازین حمله یک زن و یک کودک جان خود را از دست دادند.

بر اساس آخرین گزارشات که رسانه های حقوق بشری بلوچستان اعلام کردند، پنج تن از شهروندان بلوچ و پنج نفر از نیروهای نظامی کشته و تعدادی زخمی شده اند.

شهروندان بلوچ که در این درگیری ها توسط ماموران سپاه کشته شده اند عبارتند از: غلام شه بخش (فرزند مهراب)، حمید حسن زهی ( شه‌بخش)، محمد اسماعیل زهی (شه‌بخش) فرزند جلال و یک زن و یک کودک که هویت آنها مشخص نشده است.

در این درگیریها ۵ نفر از افراد سپاه به هلاکت رسیدند که برغم داشتن تجهیزات فراوان و برتری نظامی، توسط مردم شجاع بلوچستان کشته شدند.
اسامی این پنج تن عبارت است از: مهدی اصغری فرمانده سپاه بخش کورین، مهدی کوهستانی، عزیزالله توحیدی بزی، جواد شهبازی و حامد شهرکی ( که بدلیل شدت جراحات در بیمارستان‌ مُرد)

اساس درگیریها در یک منزل مسکونی بوده است که با هدف دستیابی به غلام شه‌بخش و دوستانش به آن حمله شده بود. این منزل مسکونی که هدف انواع حملات از هر طرف واقع شد بطور کامل تخریب گردید. همچنین یک خودرو و یک موتور سیکلت مربوط به شهروندان بلوچ در آتش سوخت.

از جانب عوامل سپاه نیز یک خودروی نظامی توسط شهروندان بلوچ منهدم شد.

از شمار بازداشت شدگان اطلاعی در دست نیست اما گفته میشود تعدادی از شهروندان بازداشت شده اند و برخی در شرایط مجروح بازداشت شده اند.

شایان ذکر است سپاه پاسداران در تلاش برای نسبت دادن این درگیری ها به طوایف مختلف بلوچ است اما هوشیاری و اتحاد مردم بلوچستان این توطئه را شکسته داده و عامل این حملات و درگیری ها را خود سپاه دانسته اند.

همچنین تسنیم گزارش کرد: قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران از کشته شدن غلام شه‌بخش به همراه پنج تن از اعضای گروه وی در منطقه کورین استان سیستان و بلوچستان خبر داده. قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه که ماموریت «تامین امنیت استان سیستان و بلوچستان» را دارد گفته است که در این درگیری‌ها «سه تن از رزمندگان بومی و بسیجی» نیز کشته شده‌اند.

منبع خبرها: رسانک / حال وش/ تسنیم

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان
برگرفته از:
سایت جوانه ها
سایت حقوق بشری نه به زندان - نه به اعدام

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.