رفتن به محتوای اصلی

مرور رخ دادها ... ببهانه 17 دیماه
04.01.2022 - 14:26

                   

 به بهانه 17 دی! : نگارنده در توصیف و  تشریح رخ دادهای تاریخی که آخرین آن همین نوشتار است سالها میکوشدو اثاری را عرضه میدارد که  در مطبوعات منعکس میشود .

 در این دوران پرسشگری بکرات  با  سئوال جوانان نقاد ، روبرو شده که آیا  در ارتباط با وقایع تاریخی با موضوع نگفته یا جدیدی مواجه شده ایم که بعد از اینهمه کتاب ،تفاسیر ، جزوه ، تحقیق ، پایان نامه و امثالهم درهزاران صفحه و به زبانهای مختلف،  بطور نمونه در رابطه با سالگرد مشروطیت  یا  در توصیف ماجرا های 28 مرداد بعد از 68 سال مقاله ای تولید و عرضه مطبوعات میشود و ایا این نوشته ها بیشتر برای ارضاءحس کنجکاوی و سر گرمی خوانندگان بشمار نمیرود ؟!

در پاسخ  باید گفت : باز تعریف  دقیق رخ دادهای تاریخی در همه جوامع نسبی است ، ضمنا  پرداختن به متن وحواشی رویدادها  با توجه به اعتقاد اصولی و اشراف محقق و نویسنده به ما وقع ، ناشی از ضرورتی است  در پاسخ تحلیل های  جهت دار و سازمان یافته که سعی در کتمان یا وارونه جلوه دادن حقیقت دارند و بطور کلی حرکت را لوث یا مصادره مینمایند  .

بعبارت دیگر  مرورو بررسی مکرر و چند باره  ما وقع  بصورت  پژوهشی - علمی وگاه انتقادی و بهر حال مقرون به حقیقت ، از تحولی اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی که با تفاسیر ی در مسیر انکار حقایق مواجه شده ، نشات میگیرد .... 

نمونه بارز ان :  تبدیل کودتای 28 امرداد به انقلاب مردمی و خطاها ی فاحشی که در برابر صداقت و میهن دوستی شادروان دکتر مصدق و متهم ساختن این بزرگ مرد با نامردمی صورت می گیرد واین رادمرد را به استفاده از پو پو لیسم در انزمان متهم مینمایند وپیوسته براین ماموریت استعماری میدمند و حتی تا کنون با تریبون ها و امکانات عظیم در اختیار برای دگرگون جلوه دادن حقیقت منتشر ساخته  و بمناسبتها و در سالگردها عنوان میشود  .

طبعا خنثی نمودن اینگونه اقدامات ، روشها وکتمان حقیقت بایستی با ادبیاتی متین و  موثر ، آرام و مفید ، مستدل و باپرهیز از هر گونه اغراق  و بموقع  انجام پذیرد .

از سویی دیگرنگاه بیطرفانه بر رخ دادها در دورانی که علوم انسانی و اجتماعی  عمدا تضعیف و  تحت تاثیر تریبونهای انبوه باروشی  عامیانه پسند با اهداف خاصی همراه با تغییر تاریخ آنهم بدلخواه  قرار گرفته ، ضرورت کاوشی مستند و حقیقی از چگونگی تاریخ معاصر هر چند در مواردی بناچار تکراری - اما مستند که گروهی در صدد کتمان ان برآمده اند و عرض خود میبرند از مهمترین وظایف محققین بی طرف و سلیم النفس بشمار میرود

نا گفته نماند این جماعت خوشبختانه توفیق چندانی به اعتبار هشیا ری و علاقه مندی میلیونها جوان تحصیل کرده مسلط به حقایق تاریخ ، علم روز و تکنولژی وسیع وسایل ارتباط جمعی نیافته اند .

ضرورت برداشتن این گام ها زمانی صد چندان میشود و بحق با همه خطرات و خطیرات از واجبات عینی بشمار میرود.که وسایل ارتباط جمعی با امکانات بسیار وسیع و فراگیر از محل بودجه عمومی با برنامه ریزی در صدد القاء نگاه خیانت آمیز خود و گروهشان میباشند .

در بیان بهتر ضرورت استمرار این بازگشت به خویشتن باید اذعان نمود پارلمانیسم سرنوشت ایرانیان را به دوران سنتی و ایران مدرن تقسیم کرد  و د ر کشاکش مشروطه خواهی 28 مرداد بزنگاهی فراموش نا شدنی میباشد  ، همانطور که شکست جنبش ملی شدن صنعت نفت از لحاظ سیاسی امری مربوط به گذشته نیست ،هر چند  در سطح اقتصادی ، ملی شدن نفت پیروزی نسبی با همه مقاومتها همراه داشت .

در تعریفی دیگر باید تاکید داشت پروژه مشروطه خواهی در همه جوامع پایان ناپذیر است و خطراتیکه قدرت مشروطه را تهدید میکند به پایان نمیرسد و ادامه تلاش برای بیان انچه گذشته  و برر سی جامعه و روانشناسی ان وقایع تصویری دقیقتر از رخ دادرا نشان و علل نا موفقیتها را بیان و راههای خروج از گرفتاری های تمام نا شدنی را نشان میدهد .......... با این امید که این توضیح مختصر  ، کافی بنظر دوستان پر سشگر برسد ..  با گرامیداشت 17 دیماه روز رهائی زنان آزادمنش ایرانی و به امید سرافرازی  خانمها این سر سخت ترین  ایستادگان در برابر جهل و خرافات آنچنانکه به اصطلاح وزیر کشورفعلی  آنان را منسجم ترین و خطرناک ترین نیروی مقاوم دانست که چنین با د!             

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ضیاء مصباح

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.