رفتن به محتوای اصلی

نمایش موشک‌های سپاه در سالگرد حمله «انتقامی» به پایگاه عین‌الاسد
07.01.2022 - 20:59

 

موشک

 

موشک‌های ذوالفقار بصیر و دزفول که روز جمعه در مسیر نمازجمعه به نمایش درآمدند

این در حالی است که بر اساس گفته‌های سرتیپ امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، تنها موشک قیام از این میان این موشک‌ها در حمله به عین‌الاسد استفاده شده است.

امیرعلی حاجی‌زاده، یک روز بعد از آن حمله در سال ۱۳۹۸، در یک کنفرانس خبری گفته بود که علاوه بر موشک قیام، از موشک فاتح ۳۱۳ نیز در این حمله استفاده شد.

جمهوری اسلامی می‌گوید که در یک دهه اخیر در توسعه برنامه موشکی به دستاوردهای بسیاری رسیده و موفق شده که موشک‌های بالستیک با برد بیش از دو هزار کیلومتر تولید کند.

اما موشک‌های فاتح ۳۱۳ و قیام که بر اساس گفته‌های دو سال پیش حاجی‌زاده از نزدیکی کرمانشاه به عین‌الاسد و پایگاهی در اربیل شلیک شدند، به ترتیب بردی ۵۰۰ کیلومتری و ۸۰۰ کیلومتری دارند.

در مقابل موشک‌های ذوالفقار بصیر و دزفول که روز جمعه در تهران در کنار موشک قیام به نمایش درآمدند، بر اساس تبلیغات سپاه، موشک‌های پیشرفته‌تری محسوب می‌شوند.

موشک ذوالفقار بصیر، سلاحی پیشرفته‌تر از سری موشک‌های فاتح محسوب می‌شود که اصولا یک سال بعد از حمله به پایگاه عین الاسد رونمایی شده است. در سال ۹۹، این موشک به عنوان نسل جدید موشک های ضدکشتی معرفی شد. به گفته منابع وابسته به سپاه، این موشک علاوه بر برد بیشتر (تا۷۰۰ کیلومتر) در مقایسه با موشک های فاتح، از دقت بیشتری نیز در مقایسه با موشک فاتح ۳۱۳ برخوردار است.

همچنین موشک دزفول که در سال ۱۳۹۷ و همزمان با انتشار گزارشی درباره "شهر موشکی" رونمایی شد، به گفته سپاه پاسداران نسخه پیشرفته‌تر موشک ذوالفقار است و برد آن تا هزار کیلومتر افزایش یافته است.

حاجی زاده و سلامی

 

امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده سازمان هوافضای سپاه (چپ) به همراه حسین سلامی، فرمانده سپاه (راست) با شکایت گروهی از خانواده‌های بازماندگان هواپیمایی اوکراینی روبه‌رو شدند، اما هرگز محاکمه نشدند

این موشک‌ها در حالی روز جمعه در تهران به نمایش درآمده‌اند که علاوه بر مذاکرات هسته‌ای که در جریان است، مساله حمله موشکی سپاه به هواپیمای مسافربری پی‌اس ۷۵۲ نیز این روزها با حساسیتی بالا در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است.

روز شنبه، ۱۸ دی‌ماه که دومین سالگرد حمله موشکی ایران به پایگاه عین الاسد است، دومین سالگرد شلیک موشک‌های سپاه به هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین و کشته شدن تمامی ۱۷۶ سرنشین آن نیز محسوب می‌شود.

هم سازمان هوافضای سپاه و هم فرمانده آن، امیرعلی حاجی‌زاده، از سوی برخی از خانواده‌های بازماندگان هواپیمای پی‌اس ۷۵۲ متهم هستند که در حمله موشکی به این هواپیمای مسافربری، مسئولیت دارند و باید محاکمه شوند.

اما علی‌رغم تلاش‌های تعدادی از این خانواده‌ها برای شکایت از سازمان هوافضای سپاه و فرمانده‌اش، در پایان تابستان سال جاری به شاکیان این پرونده اطلاع داده شد که برای این سازمان و فرماندهش، در کنار سازمان‌های دیگری که متهم شده بودند - از جمله سپاه پاسداران و فرمانده‌اش، حسین سلامی - قرار منع تعقیب صادر شده است.

انتقام سخت

عین‌الاسد

 

تصویری از درون پایگاه هوایی عین‌الاسد بعد از حمله موشکی سپاه. آمریکا می‌گوید در این حمله هیچ‌کس کشته نشد

حمله موشکی ایران به پایگاه هوایی عین‌الاسد، از سوی رسانه‌های وابسته به حکومت ایران "انتقام سخت" توصیف شد.

"انتقام سخت" عبارتی بود که از لابه‌لای سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای بعد از کشته‌شدن قاسم سلیمانی، به عنوان اقدام تلافی‌جویانه ایران به شکل یک تهدید مطرح شده بود.

در زمان این حمله، امیرعلی حاجی‌زاده گفت که همه موشک‌ها به هدف اصابت کرده‌اند و "حتماً ده‌ها نفر کشته و زخمی شده‌اند."

اما اندکی بعد نیروهای نظامی کشورهای آمریکا، فنلاند و عراق در مصاحبه‌های مختلف گفتند که از وقوع حمله موشکی اطلاع داشتند و به همین دلیل، همه نیروهایشان را به پناهگاه فرستاده بودند.

در نهایت بر اساس گزارش‌های رسمی، در جریان این حملات هیچ کس کشته نشد و آمریکا و متحدانش نیز به آن پاسخی ندادند.

به نوشته خبرگزاری صدا و سیما، نمایش موشک‌های بالستیک در خیابان‌های تهران، توسط "ستاد برگزاری نماز جمعه تهران با همکاری سازمان هوا فضا و سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ" انجام شده است.

سازمان هوافضای سپاه پاسداران در سال ۱۳۸۸ تاسیس شد و امیرعلی حاجی‌زاده از بدو تاسیس تاکنون فرمانده این نیرو بوده است.

نمایش موشک‌های سپاه در سالگرد حمله «انتقامی» به پایگاه عین‌الاسد

به گزارش رسانه‌های داخلی ایران، به مناسبت دومین سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی و حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه نظامی عین‌الاسد در خاک عراق پس از آن، نمونه‌ای از موشک‌های بالیستیک سپاه در مسیر نمازگزاران روز جمعه تهران به نمایش گذاشته شد.

در حمله‌ای که جمهوری اسلامی ایران آن را «انتقام» کشته شدن سلیمانی می‌خواند، تعدادی موشک نقطه‌زن ذوالفقار در روز ۱۸ دی ۱۳۹۸ به دو پایگاه نظامی در عراق شلیک شدند. پایگاه عین‌الاسد در استان الانبار و پایگاه نظامی آمریکا در اربیل هدف این حملات موشکی بودند.

در حالی که رسانه‌های رسمی و نزدیک به سپاه در جمهوری اسلامی ایران مدعی‌ شدند که این حملات به کشته شدن دست‌کم ۸۰ نظامی آمریکایی منجر شده است، پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، در مقابل اعلام کرد که هیچ یک از نیروهای آمریکایی در آن حملات کشته نشده‌اند. پایگاه عین‌الاسد که زمانی مقر نیروهای آمریکایی بود، پیش از حمله موشکی جمهوری اسلامی ایران تخلیه شده بود.

پس از آن، حملات موشکی و پهپادی سپاه به پایگاه عین‌الاسد به تناوب ادامه یافت. در آخرین مورد، سپاه پاسداران مسئولیت حمله نافرجام پهپادی روز چهارشنبه ۱۵ دی به این پایگاه را برعهده گرفت. این پایگاه محل حضور نیروهای مستشاری آمریکایی است.

علی تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران، روز پنجشنبه، ۱۶ دی، در گفت‌وگویی، ضمن برعهده گرفتن مسئولیت این حمله گفت: «هدف قرار دادن این پایگاه نمونه‌ای از پاسخ ما است.»

ستاد اطلاع رسانی امنیتی عراق در پنجشنبه، ۱۶ دی، از رهگیری و انهدام یک پهپاد ناشناس خبر داد که در شامگاه ۱۵ دی، قصد داشت به پایگاه هوایی فرماندهی نیروی هوایی عراق در الانبار نزدیک شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.