رفتن به محتوای اصلی

درگذشت بکتاش آبتین و اعتراض زندانیان سیاسی زندان اوین با شعار مرگ بر خامنه ای
09.01.2022 - 11:18

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، امروز شنبه ۱۸ دیماه ۱۴۰۰، بکتاش آبتین، نویسنده و فیلمساز و عضو کانون نویسندگان ایران که از مهر ۹۹ با محکومیت ۶ سال حبس در زندان اوین بسر می‌برد، براثر فشار، عدم رسیدگی پزشکی و تاخیر در اعزام به مرخصی درمانی، در بیمارستان ساسان تهران درگذشت.

بکتاش آبتین متولد ۱۳۵۳، شاعر و فیلمساز از پنجم مهر ۱۳۹۹ در حال گذراندن محکومیت ۶ ساله خود بود. وی دو بار مبتلا به کرونا شد. بکتاش آبتین روز ۱۵ آذر ۱۴۰۰ بدلیل بروز علائم کرونا چند روز در بهداری زندان و سپس به بیمارستان طالقانی منتقل شد. در ۲۲ آذر با دریافت مرخصی از زندان به بیمارستان منتقل و با وخامت حالش در ۱۱ دی به کمای مصنوعی رفت.

بدنبال انتشار خبر دردناک درگذشت بکتاش آبتین جو زندان اوین به تشنج کشیده شد. زندانیان شعار مرگ بر دیکتاتور، مرگ بر خامنه ای و مرگ بر جمهوری اسلامی سر دادند. زندانیان از همه سالنها در سالن ۸ و حیاط زندان تجمع کردند. آنها خواستار پاسخگویی عوامل زندان شدند و گفتند ما تا خامنه ای مطالبه را ادامه میدهیم.

زندانیان در کریدور اصلی جلوی سالنی که بکتاش در آن بود تحصن کردند و اعلام کردند تا وقتی دادستان و مسئولان زندان پاسخ ندهند به تحصن ادامه می‌دهیم.

زندانی سیاسی سهیل عربی در توییتی خبر اعتراض زندانیان را منتشر کرد.

ازمان گزارشگران بدون مرز درباره مرگ آبتین نوشت:‌ «گزارشگران بدون مرز با تاسف از درگذشت بکتاش آبتین نویسنده و روزنامه نگار با خبر شد. وی خودسرانه بازداشت و ناعادلانه به ۶ سال زندان محکوم شد. با محروم شدن از حق درمان بایسته به کووید ۱۹ دچار و در بیمارستان درگذشت. ما مقامات مسئول جمهوری اسلامی ایران را مسئول مرگ او میدانیم.

در روز ۱۴ دیماه، جمعی از زندانیان سیاسی زندان اوین در نامه ای، عدم رسیدگی به زندانی سیاسی بکتاش آبتین را محکوم کرده و از نهادهای بین المللی و همچنین همه وجدانهای بیدار و آگاه خواستار هرگونه اقدام فوری وحقیقی برای جلوگیری از تکرار جنایت شده بودند.

زندانیان سیاسی زندان اوین تاکید کرده بودند: «بار دیگر ثابت می کند که رژیم جنایتکار ولایت فقیه با تغییر تاکتیک در روش قتل عام زندانیان سیاسی، به دنبال جولان ویروس کرونا با عدم تامین کمترین نیازهای بهداشتی و درمانی لازم و عدم اعزام زندانیان به بیمارستان، زندان را به قتلگاه زندانیان تبدیل کرده است».

بکتاش آبتین در کلیپی که از خودش منتشر کرده گفته بود: «وضعیت جامعه معاصر ما اینه که ما امروز به اندازه کافی شاعر و فیلمساز و هنرمند خوب داریم چیزی که کم داریم اینه که یک سری آدم بایستند و مبارزه کنند و حقشان را بگیرند و پایداری و پایمردی کنند. فضیلت مبارزه و ایستادگی این حلقه مفقوده معاصر کشور من است. به این ترتیب دوست دارم همین امروز در جوانی با اقتدار جان شیرنم را فدا کنم».

 
بکبتاش آبتین با اتهاماتی چون عضویت در کانون نویسندگان ایران و حضور بر مزار جان‌باختگان قتل‌های سیاسی زنجیره‌ای به ۶ سال زندان محکوم و از ۵ مهر ۱۳۹۹ و در اوج بحران شیوع کرونا برای اجرای حکم خود به زندان اوین منتقل شد.

کانون نویسندگان ایران در بیانیه خود از جمله نوشت:

کانون نویسندگان ایران چنان که پیش از این بارها اعلام کرده است، حاکمیت جمهوری اسلامی و دستگاه قضایی و امنیتی آن را عامل و مسئول فاجعه‌ی مرگ و بلکه قتل تبهکارانه‌ی بکتاش آبتین می‌داند و صدای دادخواهی خود را به گوش جهانیان می‌رساند و از همه‌ی آزادی‌خواهان، نهادهای مستقل هم‌سو و مدافعان حقوق بشر می‌خواهد چشم بر این جنایت نبندند و فریاد اعتراض خود را رساتر کنند.

کانون نویسندگان ایران هم‌چنان نگران سلامت سه عضو زندانی خود، رضا خندان مهابادی، که هم اکنون با بیماری کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند، کیوان باژن و آرش گنجی و همه‌ی زندانیان سیاسی و عقیدتی است و بیم آن دارد که هر آینه با تداوم سیاست‌های جنایت‌کارانه، فاجعه‌ای دیگر به بار آید. 

کانون نویسندگان ایران با ابراز تسلیت قتل بکتاش آبتین به خانواده، یاران او در کانون نویسندگان ایران، و جامعه‌ی مستقل فرهنگی کشور و اعلام تعهد به ادامه‌ی راه او در مبارزه با سانسور و دفاع از آزادی اندیشه و بیان بی‌هیچ حصر و استثنا در مراسم بدرقه و خاک‌سپاری او در کنار خانواده‌اش خواهد بود.

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام ضمن محکوم کردن این جنایت، مسئولیت مرگ بکتاش آبتین را بر عهده سازمان زندانها و قوه قضاییه دانسته و خواستار مداخله فوری ارگانهای بین المللی برای جلوگیری از جنایات بیشتر در زندانهای ایران است.

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.