رفتن به محتوای اصلی

بکتاش آبتین زیر 'فشار نیروهای امنیتی' به خاک سپرده شد
09.01.2022 - 14:56

 

کانون نویسندگان ایرانی ساعتی پیش با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که مراسم خاکسپاری بکتاش آبتین، شاعر و فیلمساز زندانی که بعد از دوره‌ای بستری در بیمارستان ساسان تهران جان باخت، "تحت فشار نیروهای امنیتی" امروز ساعت ۳ در امامزاده عبدالله شهر ری برگزار می‌شود.

پیش از این خانواده آقای آبتین زمان برگزاری مراسم تشییع را روز دوشنبه ۲۰ دی اعلام کرده بود.

کانون نویسندگان در اطلاعیه خود نوشته: "اکنون تحت فشار نیروهای امنیتی این تصمیم تغییر کرده و قرار است این مراسم امروز (یکشنبه ۱۹ دی ماه) ساعت ۳ در امامزاده عبدالله شهر ری برگزار شود. کانون نویسندگان ایران ضمن محکوم کردن فشار نیروهای امنیتی از شما مردم آزادی‌خواه می‌خواهد که در این مراسم شرکت کنید و خانواده‌ داغدیده‌ بکتاش آبتین را تنها نگذارید."


 

آقای آبتین ۴۸ ساله، به جرم تبلیغ علیه نظام به ۶ سال زندان محکوم شده بود و کانون نویسندگان ایران در واکنش به درگذشت او، حکومت جمهوری اسلامی را مسئول مرگ او دانسته است. بکتاش آبتین در زندان برای دومین بار به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده بود.

کانون نویسندگان ایران پیشتر بارها از مسئولان زندان به‌ دلیل تاخیر در انتقال آقای آبتین به بیمارستان انتقاد کرده بود.


 

همزمان با اعلام خبر درگذشت بکتاش آبتین پلیس محوطه اطراف بیمارستان ساسان را تحت کنترل گرفت. همچنین نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر در ایران تصاویری از متفرق کردن شهروندان و فعالان مدنی منتشر کردند که در مقابل بیمارستان ساسان تهران جمع شده بودند.

اکبر معصوم بیگی، نویسنده و عضو کانون نویسندگان هم امروز در حساب کاربری خود نوشت که "در این لحظه‌های جان‌فرسا که از دیروز به اوج رسید، چیزی که جگر من را آتش می زند، این است که بکتاش آبتین، این شراره‌ی خاموش نشدنی شور و شَغَب و پایداری که در این سالیان به‌راستی تب لرزه‌ی هول در جان نیروهای سرکوب و ستم می‌افکند، مانند همه ی رفیقان و یاران دلبندم در دهه‌ی پنجاه و دهه‌ی شصت جوان رفت، او را جوان از ما گرفتند، جوان به قتلش آورذند".

روز گذشته خانواده آبتین در اطلاعیه ای که کانون نویسندگان عصر شنبه منتشر کرد نوشتند: "به اطلاع مردم عزیز و هنرمندان و یاران بکتاش آبتین می رسانیم که مراسم خاکسپاری شاعر و فیلمساز عزیز ما روز دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ انجام خواهد شد. متعاقبا ساعت و محل مراسم اعلام می شود."

پیش از این نیز سوزان نوسل مدیر انجم قلم آمریکا (PEN) در بیانیه ای نوشت: "بدترین حالتی که بیم آن را داشتیم امروز به واقعیت پیوست و ما سوگوار مرگ کاملا قابل پیشگیری بکتاش آبتین هستیم."

بکتاش آبتین از برندگان جایزه آزادی نوشتن این موسسه بود و خانم نوسل در بیانیه اش او را پرچمدار واقعی آزادی بیان توصیف کرد.

بکتاش آبتین در سال ۱۳۹۴ از بازجویی‌های مکررش در وزارت اطلاعات خبر داد. او گفت که علت این بازجویی‌ها، شعرهای او بوده است.

در سال ۱۳۹۵، ماموران امنیتی او و عده‌ای از شرکت‌کنندگان در مراسم یابود محمد مختاری و محمد جعفر پوینده را که در جریان قتل‌های زنجیره‌ای کشته شدند، دستگیر کردند. بعد از دو سال، در سال ۱۳۹۷ شعبه دو دادگاه انقلاب کرج او را به یک ‌سال زندان محکوم کرد.

بعدتر، بکتاش آبتین در نهایت با اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» در دادگاه انقلاب تهران به شش سال زندان محکوم شد و از مهرماه سال ۹۹ دوران حبسش آغاز شد.

از بکتاش آبتین کتاب‌های «مژه‌ها، چشم‌هایم را بخیه کرده‌اند»، «شناسنامه خلوت»، «پتک» و «در میمون خودم پدربزرگم» منتشر شده‌اند.

او همچنین سازنده فیلم‌های مستند «۱۳ اکتبر ۱۹۳۷» (درباره لوریس چکناوریان)، «آنسور» (درباره سانسور) و «همایون خرم» ( موسیقیدان سرشناس) است که در جشنواره‌های مختلف به نمایش درآمده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.