رفتن به محتوای اصلی

تعیین وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی برای ممانعت از مرخصی افشین بایمانی پس از ۲۲ سال حبس
11.01.2022 - 11:35

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، روز شنبه ۱۸ دی ماه ۱۴۰۰، زندانی سیاسی افشین بایمانی در زندان رجایی شهر کرج ، طی ابلاغیه ای مطلع شد که در صورت اعزام به مرخصی باید مبلغ ۱۰ میلیارد تومان وثیقه به بخش قاضی بگذارد. این ابلاغیه از طرف دادگاه کیفری ۲ شعبه ۷ صادر شده است. زندانی سیاسی افشین بایمانی از تحویل ابلاغیه خودداری نموده و حکم مربوطه را نپذیرفت.

به گفته یک منبع مطلع: «همچنان که از جریان این ابلاغیه مشخص است، حدود ۴ سال پیش، یعنی پس از ۱۸ سال حبس، دادگاه صادرکننده حکم، با یک پرونده ساختگی این زندانی را به ۵ دیه و نیم یک انسان محکوم نمود.

این پرونده از طریق شکایت شخصی به نام فریدون گشتاسبی گشوده شد. وی پس از ۱۸ سال توسط مأموران اطلاعاتی و امنیتی تشویق و ترغیب شده و بعنوان شاکی درخواست دیه نموده که پس از تشکیل مراحل دادگاه‌های فرمایشی و صوری، افشین بایمانی را به مقدار ۵ دیه و نیم یک انسان محکوم نموده اند.»

این منبع اضافه کرد: «جالب توجه است که چگونه بعد از ۱۸ سال این شخص مدعی شده است؟ و چطور تا قبل از آن چنین شخصی و شکایتی وجود نداشته است؟ کل این موضوع دروغ و پرونده ساختگی است. و اگر فرضا این موضوع صحت داشته باشد، مگر مقدار دیه یک شخص چقدر است که باید وثیقه تعیین شده ۱۰ میلیارد باشد؟»

سیستم قضایی کشور حدود ۲۳ سال پیش پرونده ای برای زندانی سیاسی افشین بایمانی بازکرده و برای وی حکم اعدام صادر نمود. پس از ۶ سال، حکم اعدام او با یک درجه تخفیف به حبس ابد تقلیل یافت. حال جهت سنگ اندازی و جلوگیری از اعزام وی به مرخصی که حق قانونی هر زندانی است، برای وی وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی را به صورت ساختگی تعیین نموده اند.

این منبع در پایان گفت: «بدینوسیله ظلم و ستم وارده به این زندانی سیاسی که ۲۲ سال از عمر خود را در زندان گذرانده، به اطلاع کلیه فعالین سیاسی و حقوق بشری و جهت اطلاع رسانی به مجامع و ملت عزیز ایران اعلام می داریم. باشد که ستمگری قوه قضاییه ولایت فقیه و عدم رعایت حقوق بشر برملا شود.»

درباره زندانی سیاسی افشین بایمانی:

زندانی سیاسی افشین بایمانی، تاکنون دو بار در زندان سکته قلبی کرده و از درمان و مرخصی درمانی محروم بوده است.

افشین بایمانی طی ۲۲ سال حبس، بارها تحت شکنجه قرار گرفته، به سلول انفرادی منتقل شده و تماس تلفنی و ملاقاتش قطع گردیده است.

بعلت شدت شکنجه ها چشم راست وی در معرض نابینایی قرار گرفت. او هم اکنون به بیماری قلبی و سنگ کلیه مبتلاست.

افشین بایمانی متأهل و دارای دو فرزند، در تاریخ ۱۵ شهریور ۱۳۷۹به اتهام کمک به فرار برادر خود «مهدی بایمانی» که با سازمان مجاهدین خلق مرتبط بود، به همراه همسر و فرزندانش بازداشت شد. او ماهها در سلولهای بند ۲۰۹ زندان اوین تحت شکنجه و بازجویی قرار داشت.

سپس به اتهام ارتباط با مجاهدین خلق به اعدام محکوم شد، حکمی که در دادگاه تجدید نظر نیز تایید شد، اما پس از شش سال حکم او به حبس ابد تقلیل پیدا کرد. او در سال ۱۳۸۸ به زندان رجایی شهر منتقل شد.

این زندانی سیاسی در ۲۸ دی ۱۳۹۳ به طور ناگهانی و به همراه ارژنگ داوودی، به بند سپاه زندان رجایی شهر منتقل شد و پس از ۴۱ روز زندان انفرادی و شکنجه به بند زندانیان سیاسی سالن ۱۲ بند ۴ منتقل گردید.

وی همراه با دیگر زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر در مرداد ۹۶ با ضرب و شتم وحشیانه به سالن فوق امنیتی ۱۰ منتقل شد. او و دیگر همبندیانش در اعتراض به این انتقال ناگهانی، دست به اعتصاب غذای ۴۰ روزه زدند که بازتابها و حمایتهای بین المللی و داخلی بسیاری به همراه داشت.

افشین بایمانی در سال ۹۷ در بیستمین سال زندان خود به صورت غیابی به پرداخت یک میلیارد و دویست میلیون تومان تحت عنوان هزینه نگهداری یک مامور آسیب دیده حین بازداشت برادرش، محکوم شد. این حکم بدون تشکیل دادگاه و حضور آقای بایمانی انجام گرفته و به صورت شفاهی به ایشان ابلاغ شد.

افشین بایمانی در تاریخ یکشنبه ۱۹ آبان ماه ۹۸ در اعتراض به این امر، پرونده‌سازی جدید علیه خود از سوی امین وزیری، (نماینده دادستانی و دادیار ناظر بر زندانیان سیاسی) و شاه محمدی، بازپرس شعبه ۳ دادسرای اوین (مقدس) و متعاقب آن مخالفت با اعزام وی به مرخصی دست اعتصاب غذا زد.

چندی پیش شعبه ۲۲ دادگاه عمومی و انقلاب تهران حکم مصادره زمین افشین بایمانی، را صادر کرد. روز شنبه ۱۰ خردادماه ۹۹ ماموران با در دست داشتن حکم مصادره به زمین آقای بایمانی در شهرستان رامهرمز واقع در استان خوزستان مراجعه کردند اما با مقاومت خانواده وی و ساکنان محلی رو به رو شدند.

خانواده این زندانی سیاسی نیز همچون ۲۲ سال گذشته همچنان تحت فشار قرار دارند. در بهمن ۹۸ حساب بانکی دختر وی به دستور شعبه ۲۲ دادگاه انقلاب مسدود شد.

اکنون در جدیدترین اقدام، با تعیین وثیقه ۱۰ میلیارد تومانی ، قوه قضاییه یکبار دیگر در صدد آزار و شکنجه این زندانی سیاسی برآمده است.

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.