رفتن به محتوای اصلی

نقض حداقل حقوق زندانیان، غارت و شکنجه در زندان مرکزی کرج
15.01.2022 - 09:41

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام به نقل از منابع مطلع، ۲۴دیماه ۱۴۰۰، زندانیان در زندان مرکزی کرج (ندامتگاه کرج) از حداقل حقوق خود برخوردار نیستند، زندانیان از نقض حداقل حقوق انسانی خود، از جمله حق برخورداری از تخت، فضای کافی، غذای کافی، نبود دارو و بسیاری مشکلات دیگر رنج می‌برند.

بنا به خبرهای دریافتی از این زندان، تراکم فوق العاده زندانیان ۳۵-۴۰ نفر در یک اتاق ۲۰ متری، شکنجه های روحی و جسمی، رفتارهای غیرانسانی از آغاز ورود به زندان، عدم رسیدگیهای پزشکی و دارویی، توزیع مستمر مواد مخدر توسط مأموران در میان زندانیان، غارت زندانیان با هزینه‌های بالای تماسهای تلفنی، فروش مواد غذایی به قیمتهای بالاتر، از مشکلات زندانیان است.

زندانیان در بدو ورود و یا جابجایی از بندی به بند دیگر، حتی تا یکسال تخت و حتی اتاق برای خوابیدن و زندگی ندارند. آنها مجبورند شبها در راهرو و مقابل سرویسهای بهداشتی بخوابند و روزها پس از آمارگیری در سرما و گرما در هواخوری در فضای آزاد به سر ببرند. این زندانیان حتی از گرفتن یک دوش بعد از ورود به بند پس از آمارگیری شب محرومند. آب زندان آلوده و حمامها قفل است.

این وضعیت باعث بروز بسیاری بیماریهای پوستی و سرماخوردگی بصورت گسترده در میان زندانیان می‌شود.

اما نقض حداقل حقوق زندانیان به همینجا ختم نمی شود؛ گزارشها از درون این زندان حاکی است که مواد مخدر از هر نوع به بصورت گسترده‌ای قابل دسترسی است. حتی در داروخانه زندان مواد مخدر توزیع می کنند. اما قرص استامینوفن یا آسپیرین در داروخانه وجود ندارد و باید به طور آزاد به قیمت بالا از افراد خریداری شود.

از سوی دیگر زندانیان سیاسی بر خلاف اصل تفکیک جرائم در بندهای جوانان و دیگر بندهای این زندان، با زندانیان جرائم خشن محبوس هستند.

به گفته یک منبع، شبها مصرف مواد مخدر انقدر بالاست که فضای بندها مه آلود شده و زندانیانی را هم که به مواد مخدر معتاد نیستند، آلوده می‌کند.

در این شرایط که تمامی بندها پر از مواد مخدر است، ورود روزنامه ها و نشریات حکومتی نیز به زندان ممنوع است.

اما یکی از بدترین صحنه ها، ضرب و شتم و شکنجه زندانیان به دور از دوربین های مداربسته زندان است. به طوری که گاه یک زندانی را آنقدر با شوکر می‌زنند که بیهوش می‌شود. یا یک زندانی را به صورت جمعی دوره کرده و بشدت مورد ضرب و شتم قرار می دهند.

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.