رفتن به محتوای اصلی

دست‌کم ۱۷ زندانی کرد در یک سال گذشته ؛ در زندان‌های ایران جان باختند
16.01.2022 - 08:14

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو اعلام کرد، در سال گذشته میلادی دست‌کم ۱۷ زندانی کرد در زندان‌های ایران جان باختند که ۱۰ مورد زیر شکنجه رخ ‌داده است.

این زندانیان جان‌باخته با طیف گوناگونی از اتهامات در زندان بودند؛ چهار زندانی سیاسی، سه زندانی متهم به قتل عمد، دو مورد مرتبط با مواد مخدر، شش مورد متهم به جرم‌های عادی، یک زندانی با پرونده مالی و یک مورد نامعلوم در این فهرست ۱۷ نفره دیده می‌شوند.

به گزارش هه‌نگاو از این ۱۷ تن ۱۰ مورد زیر شکنجه به قتل رسیدند؛ چهار مورد به دلیل سهل‌انگاری پزشکی جان خود را از دست دادند، یک مورد خودکشی و یک مورد در درگیری با دیگر زندانیان جان باخته است. دلیل مرگ یک ‌تن در این فهرست نامعلوم است.

این گزارش تاکید می‌کند، اجساد سه زندانی سیاسی را که زیر شکنجه نهادهای امنیتی به قتل رسیدند، هنوز به خانواده‌هایشان تحویل نداده‌اند.

شورش خضرزاده، یاسر منگوری و داوود رحیمی سه زندانی سیاسی کرد بودند که بنا بر این گزارش به ترتیب در اطلاعات بوکان، اطلاعات ارومیه و زندان ارومیه زندگی آنان پایان یافت. علت درگذشت شورش خضر‌زاده نامعلوم درج شده است، اما دو زندانی سیاسی دیگر زیر شکنجه به قتل رسیدند.

اگرچه به دلیل پنهان‌کاری مقام‌های جمهوری اسلامی و نبود آزادی مطبوعات، آمار دقیقی از شمار مرگ زندانیان در زندان‌های سراسر ایران در دسترس نیست، اما تنها در هفته نخست سال جدید میلادی درگذشت دو زندانی سیاسی، بکتاش آبتین و عادل کیانپور جامعه را تکان داد.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارش جهانی سالانه خود که به‌تازگی منتشر شد اعلام کرد، هیچ مقامی در جمهوری اسلامی موارد نقض حقوق بشر را پیگیری نمی‌کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.