رفتن به محتوای اصلی

کیوان صمیمی، زندانی سیاسی ۷۳ ساله، «تبعید شد»
20.01.2022 - 08:58

نزدیکان کیوان صمیمی، رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و زندانی سیاسی، از «تبعید» او به زندان رجایی شهر کرج خبر دادند.

آقای صمیمی که ۷۳ سال دارد از آذر ماه گذشته در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا برای گذراندن محکومیت دو ساله خود به زندان اوین منتقل شد. اتهام او «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» عنوان شده که مربوط به حضور این فعال مدنی در تجمع اعتراضی است که اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ به مناسبت روز جهانی کارگر در برابر ساختمان مجلس برگزار شد.

طی روزهای گذشته کانون نویسندگان ایران با انتشار اطلاعیه‌ای از احتمال تبعید کیوان صمیمی به زندانی خارج از پایتخت خبر داده بود.

این نهاد در اطلاعیه خود عنوان کرده که دلیل تبعید آقای صمیمی نامه‌ای است که او به دنبال جان باختن بکتاش آبتین، عضو کانون نویسندگان و زندانی سیاسی، منتشر کرد و این رخداد را «قتل شبه‌عمد» نامید.

آقای آبتین پس از دو بار ابتلا به کرونا در زندان و تاخیر در روند درمانش، سرانجام روز ۱۸ دی در بیمارستان ساسان تهران جان باخت، امری که موج اعتراضات را علیه حکومت ایران برانگیخت.

وبسایت امتداد روز چهارشنبه ۲۹ دی در ابتدا گزارش داده بود که کیوان صمیمی از زندان به مکان نامعلومی منتقل شده است. این گزارش می‌گفت که ماموران زندان آقای صمیمی را به بهانه رسیدگی به قطع شدن کارت تلفن او از بند خارج کرده بودند. اما ساعاتی بعد دوستان کیوان صمیمی در شبکه‌های اجتماعی خبر دادند که او به زندان رجایی شهر تبعید شده است.

 

طبق گزارش خبرگزاری هرانا، پیش از این شعبه ۵۴ دادگاه انقلاب، حکم تبعید این روزنامه‌نگار و کنشگر مدنی و سیاسی از زندان اوین به یکی از زندان‌های استان البرز را صادر کرده بود.

این در حالی است که آقای صمیمی بر اساس نظر پزشکی قانونی توان تحمل حکم زندان را ندارد. کیوان صمیمی دچار بیماری قلبی است و کانون نویسندگان ایران هشدار داده که تداوم حضور آقای صمیمی در زندان «خطری جدی» برای سلامت و جان او به شمار می‌رود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.