رفتن به محتوای اصلی

طرح مشترک امارات، هلند و اردن؛ پرورش میوه در دل صحرا
21.01.2022 - 06:37

Missing media item.

امارات، اردن و هلند در یک طرح جدید تولید محصولات کشاورزی منعطف در برابر تغییرات اقلیمی، با هم همکاری می‌کنند.

این کشورها با به اشتراک‌ گذاشتن تحقیقات و داده‌های خود در برنامه مشترکی برای کاشت محصولات مقاوم به خشک‌سالی و راه‌های صرفه‌جویی در آب و انرژی کار خواهند کرد.

این اعلام همکاری در نشست وزرای دولت، محققان برجسته و جوانان که به‌صورت حضوری و مجازی در اولین نشست سه‌جانبه سه کشور در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی در روز سه‌شنبه ۱۸ ژانویه اعلام شد.

مریم المحیری، وزیر تغییرات آب‌وهوا و محیط‌زیست و وزیر دولت در امنیت غذایی، از نیاز فوری به توسعه راه‌حل‌ها بدون تحمیل بار اضافی بر محیط‌زیست صحبت کرد.

دانشمندان و محققان در این همکاری برای یافتن تکنیک‌های نوآورانه و به اشتراک گذاشتن داده‌های مربوط به رشد محصولات در آب‌وهوای خشک در خاورمیانه مشارکت دارند.

خانم المحیری گفت: «اگرچه این منابع [آب، غذا، انرژی] به هم پیوسته‌اند، اما به طور جداگانه مدیریت می‌شوند، بدون توجه به اینکه تغییر در یکی از آن‌ها، دو مورد دیگر را نیز به‌شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.»

این سه کشور فرآیندهای کشاورزی را بررسی خواهند کرد که بهره‌وری را به طور پایدار افزایش می‌دهد، منابع را حفظ می‌کند و انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد.

این همکاری مشترک بر تقویت تلاش‌های امنیت غذایی در خاورمیانه متمرکز خواهد بود، جایی که مردم به شدت به آب شیرین شده انرژی‌بر وابسته هستند.

این همکاری شامل کنسرسیوم هلندی موسسه تحقیق و دانشگاه واگنینگن، دلتارس و سازمان تحقیقات علمی کاربردی هلند، محققان مرکز ملی تحقیقات کشاورزی در اردن و مرکز بین‌المللی کشاورزی بیوسالین در امارات خواهد بود.

این گروه‌ها در راستای آموختن از تجربه هلند، کشور کوچکی که با غلبه بر کمبود فضا به یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان محصولات کشاورزی تبدیل شده است، با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

خانم المحیری به حضار گفت که اگرچه بیشتر مواد غذایی امارات متحده عربی وارداتی است، اما اکنون این کشور مزارع ماهی سالمون دارد و کلم پیچ، کینوا، زغال اخته و تمشک کشت می‌کند.

سخنرانان به ضرورت افزایش تلاش‌ها برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل، درحالی‌که جهان تا سال ۲۰۵۰ به سمت جمعیت ۱۰ میلیاردی پیش می‌رود، اشاره کردند.

ایجاد تغییرات اساسی در سامانه‌های آب، غذا و انرژی جهانی به‌عنوان راهی برای محدود کردن گرمایش جهانی به ۱٫۵ درجه سانتی‌گراد تلقی می‌شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.