رفتن به محتوای اصلی

وزیر خارجه نروژ: افغانستان در مسیر فروپاشی اجتماعی قرار دارد
21.01.2022 - 15:42

وزارت خارجه نروژ، روز دوشنبه ۱۷ ژانویه، با انتشار بیانیه‌ای گفت، برای نخستین‌بار در شش ماه گذشته و پس از فروپاشی دولت پیشین افغانستان یک هیئت سیاسی دولت نروژ با سرپرستی اوله اندریاس لیندمن، سفیر آن کشور در افغانستان، به کابل رفته است. هدف از این سفر، گفت‌وگو درباره وضعیت بشردوستانه نابسامان افغانستان با طالبان، سازمان ملل متحد و نمایندگان جامعه مدنی افغانستان گفته شده است.

آنیکن هویتلد، وزیر امور خارجه نروژ در این بیانیه گفت: «ما به‌شدت در خصوص وضعیت حقوق بشردوستانه در افغانستان نگرانیم. خشک‌سالی، بیماری‌های همه‌گیر، فروپاشی اقتصادی و اثرات سال‌ها درگیری، اوضاع افغانستان را به سمت یک بحران و خطر واقعی فروپاشی اجتماعی سوق داده است.»

وزیر امور خارجه نروژ تصریح کرد که سفر هیئت سیاسی آن کشور به افغانستان و گفت‌وگو با طالبان به معنای تغییر در سیاست نروژ نیست. آنیکن هویتلد افزود: «تمام کمک‌ها به مقام‌های افغانستان [طالبان] متوقف شده است و حمایت از مردم افغانستان، برای پوشش نیازهای سیاسی آنان، را سازمان ملل متحد و سازمان‌های غیردولتی انجام می‌دهند.»

هویتفلد افزود که هیئت سیاسی دولت نروژ در سفر به کابل و در دیدار با مقام‌های طالبان، انتظارات روشن خود را درباره احترام به حقوق بشر و حق مشارکت زنان و دختران در جامعه ابراز کرده است.

هیئت سیاسی دولت نروژ که در کابل حضور دارد، در چند روز اخیر با شماری از مقام‌های طالبان دیدار و گفت‌وگو کرد. این هیئت روز دوشنبه با مقام‌های دولت‌ پیشین افغانستان ازجمله حامد کرزی و عبدالله عبدالله نیز ملاقات کرد.

بااین‌حال، سه‌شنبه ۲۸ دی‌ماه، اوله اندریاس لیندمن، سفیر نروژ در افغانستان، از ملاقات با شیخ نورالله منیر، وزیر معارف (آموزش‌وپرورش) طالبان خبر داد و گفت، با او درباره حق آموزش زنان و دختران صحبت کرده است. اندریاس لیندمن در توییتی نوشت که در ملاقات با وزیر آموزش‌وپرورش طالبان بر اهمیت دسترسی دختران به آموزش در همه سطوح، تضمین درباره برنامه درسی و اقدامات لازم در این زمینه تاکید کرده است.

خبرگزاری باختر، رسانه وابسته به طالبان نیز با پخش خبری از این ملاقات نوشت که نورالله منیر به سفیر نروژ گفت، هرزمانی که محیط و زمینه مناسب برای آموزش دختران فراهم شود، مدارس دخترانه باز خواهند شد.

شیخ‌الله منیر در مورد مسدود ماندن مدارس دخترانه از کلاس هفتم تا دوازدهم افزود: «زمانی که محیط مساعد فرهنگی و مذهبی برای تحصیل دختران فراهم شود، امارت اسلامی [طالبان] متعهد شده است که مدارس آن‌ها را از کلاس هفتم تا دوازدهم باز کند.»

وزیر آموزش‌وپرورش طالبان درباره اعمال تغییر در محتوای درسی مدارس در افغانستان گفت، در آینده نزدیک هیچ اقدامی برای تغییر در برنامه‌ها و محتوای درسی برنامه‌ریزی نشده است. او ادعا کرد که برنامه درسی در مدارسی که فعالیت دارند، طبق روال عادی جریان دارد. به گفته شیخ نورالله منیر، طالبان حقوق معلمان را پرداخت کرده است و در ماه‌های آینده نیز حقوق معلمان را می‌پردازد.

مدارس دخترانه از کلاس هفتم تا دوازدهم در ۲۷ استان افغانستان تعطیل‌اند و ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، یک‌شنبه ۲۶ دی‌ماه در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت، قرار است مدارس دخترانه در سال آینده خورشیدی باز شوند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
ایندیپندنت فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.