رفتن به محتوای اصلی

آمریکا خانواده های کارکنان و کارمندان غیرضروری سفارت خود را از کی‌یف تخلیه می‌کند
24.01.2022 - 09:05
 
سفارت آمریکا در کی‌یف

 

این تصمیم در حالی اعلام شد که بریتانیا روسیه را به تلاش برای به روی کار آوردن یک 'دولت دست نشانده ' در اوکراین متهم کرد و این مقام آمریکایی بار دیگر هشدار داد که اقدام نظامی روسیه ممکن است «هر لحظه» آغاز شود.

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا آمده است که شهروندان ایالات متحده در اوکراین باید «اکنون» با استفاده از گزینه‌های حمل و نقل تجاری یا خصوصی در دسترس از این کشور خارج شوند.

دو مقام وزارت امور خارجه آمریکا در این خصوص به خبرنگاران گفتند که این یک «اقدام احتیاطی» است و هیچ تحول خاصی در روز گذشته باعث این تصمیم نشده است.

یکی از آنها به خبرنگاران گفت که سفارت آمریکا در کی‌یف همچنان باز است و کریستینا کوین، کاردار ایالات متحده، فعلا در اوکراین حضور دارد.

او که نخواست نامش فاش شود هشدارهای اخیرا کاخ سفید را تکرار کرد که اقدام نظامی روسیه ممکن است «هر لحظه» آغاز شود.

وزارت امور خارجه آمریکا ماه گذشته تعداد شهروندان این کشور در اوکراین را بین ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار اعلام کردند.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین به شهروندان ایالات متحده درباره سفر به روسیه، به ویژه به مناطقی در مرزی اوکراین هشدار داده و گفته است که آمریکایی‌ها ممکن است در روسیه با «آزار و اذیت» مواجه شوند و واشنگتن «توانایی محدودی« برای کمک به آنها خواهد داشت.

بحران اوکراین

گزینه اعزام چند هزار نیرو

هم زمان، نیویورک تایمز گزارش داده است که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در حال بررسی گزینه اعزام چند هزار نیروی و کشتی‌ها و هواپیماهای جنگی به کشورهای عضو پیمان ناتو در منطقه بالتیک و شرق اروپاست.

مقامات ناشناس به روزنامه نیویورک تایمز گفتند که در یک جلسه روز شنبه در کمپ دیوید، استراحتگاه ویژه ریاست جمهوری آمریکا در نزدیکی واشنگتن، مقامات ارشد پنتاگون چند گزینه را به آقای بایدن ارائه کردند از جمله گزینه اعزام ۱۰۰۰ تا ۵۰۰۰ نیرو به کشورهای شرق اروپا که در صورت تشدید بحران تعداد آنها می تواند ده برابر شود.

گفته می شود که این کشورها عبارتند از لتونی، لیتوانی، استونی و رومانی.

روز یکشنبه (۲۳ ژانویه) آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، گفت که هنوز زود است که روسیه را به خاطر مواضع خصمانه در قبال اوکراین هدف تحریم های گسترده قرار داد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین و برخی نمایندگان جمهوریخواه کنگره آمریکا خواهان تحریم هر چه سریع تر مسکو هستند، اما آقای بلینکن در مصاحبه با شبکه سی بی اس آمریکا گفت که تحریم زودرس توانایی غرب برای جلوگیری از تجاوز نظامی احتمالی روسیه را تضعیف می کند.

آنتونی بلینکن گفت:‌ «وقتی که تحریم‌ها آغاز شود، اثر بازدارندگی را از دست می دهید. بنابراین کاری که ما انجام می‌دهیم این است که مجموعه‌ای از اقدامات را تدارک می بینیم که رئیس جمهور پوتین آنها را در محاسبات خود در نظر می‌گیرد.»

وزیر امور خارجه آمریکا یک بار دیگر هشدار داد که در صورت حمله، روسیه با یک «واکنش جدی» و «عواقب عظیم» رو به رو خواهد داشت. او در عین حال تاکید کرد که هنوز برای دیپلماسی و گفتگو امید وجود دارد.

آقای بلینکن همچنین این مطلب که نیاز آمریکا به روسیه برای حل و فصل مناقشه هسته‌ای ایران دست ایالات متحده در قبال مسکو را بسته است را رد کرد و گفت:‌ «ابدا چنین چیزی نیست. این موضوع [مذاکرات هسته‌ای ایران] حتی فراتر از اوکراین و روسیه، اتحادیه اروپا‌روسیه و آمریکا‌روسیه است.»

آنتونی بلینکن و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه گذشته در ژنو سوئیس دیدار و مذاکره کردند. آن مذاکرات بدون یک نتیجه ملموس پایان یافت.

آن دیدار یک روز پس از آن انجام شد که دولت جو بایدن چهار اوکراینی متهم به همکاری با دولت روسیه برای بی‌ثبات کردن اوکراین را تحریم کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه گفت که تحریم‌های جدید جدا و متمایز از طیفی از تحریم‌های اقتصادی و مالی شدیدی خواهد بود که آمریکا در صورت حمله روسیه به اوکراین، علیه مسکو اعمال خواهد کرد.

وزارت خزانه داری گفت که دو "مهره" اطلاعاتی روسیه در اوکراین و دو مقام سابق اوکراینی حامی روسیه را تحریم کرده است. این تحریم‌ها تاراس کوزاک، اوله ولوشین، ولودیمیر اولینیک و ولادیمیر سیوکوویچ را هدف قرار داده است.

هشدار تازه بریتانیا

در همین رابطه، روز یکشنبه وزارت امور خارجه بریتانیا دولت روسیه را متهم کرد که قصد دارد ییوهین مورایف، نماینده سابق پارلمان اوکراین، را در این کشور به قدرت برساند.

لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا، در بیانیه‌ای گفت: «اطلاعاتی که امروز منتشر شد، میزان فعالیت روسیه را که برای براندازی در اوکراین طراحی شده است، روشن می کند.»

او افزود: «روسیه باید تنش زدایی کند، به کمپین‌های تجاوزکارانه و اطلاعات نادرست پایان دهد و راه دیپلماسی را دنبال کند.»

وزارت امور خارجه روسیه در واکنش در توئیتی اعلام کرد که وزارت امور خارجه بریتانیا در حال «انتشار اطلاعات نادرست» است و از آن خواسته است که «این فعالیت‌های تحریک‌آمیز و پخش حرف های بی معنی را متوقف کند».

تنش‌ها که از زمان استقرار روسیه در شبه جزیره کریمه و انضمام این منطقه به خاک روسیه اوج گرفته بود در چند ماه اخیر با استقرار حدود ۱۰۰ هزار نیروی نظامی روسیه در مرز اوکراین مجددا اوج گرفته است. غرب کرملین را به تصمیم برای لشکرکشی به اوکراین متهم می‌کند اما مسکو چنین ادعایی را تکذیب کرده است.

با این حال، دومینیک راب، معاون نخست وزیر بریتانیا، گفت: «خطر بسیار جدی» تهاجم وجود دارد، اما اگر روسیه این اقدام را انجام دهد، با «عواقب اقتصادی شدیدی» از جمله تحریم‌ها مواجه خواهد شد.

دومینیک راب که با برنامه صبح یکشنبه بی‌بی‌سی صحبت می کرد گفت که «بسیار بعید» است که نیروهای بریتانیایی برای دفاع از اوکراین اعزام شوند و افزود که این کشور متحد ناتو نیست.

آقای راب در پاسخ به این سوال که آیا تهدید تحریم‌ها برای بازدارندگی روسیه از حمله کافی است یا خیر، گفت که ولادیمیر پوتین نگران است که «در اوکراین گرفتار شود» و اوکراین برای روسیه به یک «چچن دیگر» تبدیل شود.

کای آخیم شوئنباخ، فرمانده نیروی دریایی آلمان (راست)

کای آخیم شوئنباخ، فرمانده نیروی دریایی آلمان (راست)

استعفای فرمانده نیروی دریایی آلمان

کای آخیم شوئنباخ، فرمانده نیروی دریایی آلمان، پس از آن که اظهاراتش درباره کریمه و اوکراین جنجالی شد، استعفاء داده است.

فرمانده نیروی دریایی آلمانگفته بود اوکراین هیچگاه نخواهد توانست شبه جزیره کریمه را از روسیه پس بگیرد و این که ولادیمیر پوتین قصدی برای اشغال اوکراین ندارد بلکه در حقیقت تنها به دنبال احترام است.

این سخنان با خشم و واکنش تند دولت اوکراین مواجه شده است. اوکراین واکنش آلمان به تجمع نیروهای نظامی روسیه در پشت مرزهای این کشور را محکوم کرده است. دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، برلین را به تضعیف اتحاد غرب در برابر مسکو متهم کرده و از خودداری آلمان برای ارسال تسلیحات به اوکراین را هم در همین راستا ارزیابی کرده است.

آلمان بارها اعلام کرده که معتقد است ارسال سلاح به حل بحران اوکراین کمک نمی‌کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.