رفتن به محتوای اصلی

مکرون خواستار آزادی فوری محقق ایرانی-فرانسوی زندانی شد
30.01.2022 - 22:55

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، روز شنبه نهم بهمن به صورت تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند. 

به گزارش آسوشیتدپرس، بر اساس بیانیه ریاست‌جمهوری فرانسه، مکرون در این گفت‌وگو از ایران خواست که فریبا عادلخواه، محقق ایرانی – فرانسوی زندانی در ایران را آزاد کند. در ادامه بیانیه، بازداشت فریبا عادلخواه با انگیزه‌های سیاسی دانسته شده است.
فریبا عادلخواه، پژوهشگر مطالعات علوم سیاسی پاریس، در خرداد ماه ۱۳۹۸ در جریان سفر به ایران ار سوی نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران به اتهام جاسوسی بازداشت شد.

او از مهر ۱۳۹۹ در حصر خانگی به سر می‌برد اما اوایل این ماه به زندان بازگردانده شد. روز بیست و سوم دی، همزمان با بازگرداندن عادلخواه به زندان، وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای این تصمیم را محکوم کرد و گفت چنین اقدامی می‌تواند پیامدهای منفی در روابط ایران و فرانسه ایجاد کند و اعتماد میان دو کشور را کاهش دهد.

بر اساس بیانیه ریاست جمهوری فرانسه، مکرون همچنین از وضعیت یک تبعه فرانسوی دیگر بازداشت شده در ایران که دست به اعتصاب غذا زده است، ابراز نگرانی کرد. بنجامین بریر ۳۶ ساله به اتهام جاسوسی علیه ایران به هشت سال زندان محکوم شده است.

بریر که اردیبهشت ۱۳۹۹ با یک خودروی ون به ایران سفر کرده بود، پس از به پرواز درآوردن یک پهپاد در دشت‌های نزدیک مرز ایران و ترکمنستان، که تصویربرداری در آن ممنوع است، بازداشت شد. او همچنین در شبکه‌های اجتماعی در باره حجاب اجباری زنان در ایران مطالبی را مطرح کرده بود. 

فیلیپه والنت وکیل فرانسوی بنجامین بریر در بیانیه‌ای گفته است: «حکم هشت سال زندان نتیجه یک دادرسی کاملا سیاسی و بی‌اساس است.»

گروه‌های حقوق بشر، ایران را متهم می‌کنند که از بازداشت‌شدگان خارجی به عنوان ابزار چانه‌زنی برای دریافت پول، تبادل زندانی یا نفوذ در مذاکرات با غرب استفاده می‌کند. تهران این اتهام‌ها را تکذیب می‌کند، اما در گذشته مبادله زندانیان انجام شده است. در مارس ۲۰۲۰، ایران و فرانسه، رولاند مارشال، محقق فرانسوی، را با یک مهندس ایرانی به نام جلال روح‌الله‌نژاد مبادله کردند.

گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهوری ایران و فرانسه در شرایطی انجام شد که فرانسه و دیگر قدرت‌های جهانی در حال مذاکره با ایران در وین برای احیای برجام هستند.

به گزارش رسانه‌های حکومت ایران، ابراهیم رئیسی در گفت‌و‌گو با مکرون بر «اراده و جدیت» جمهوری اسلامی برای دستیابی به توافق تاکید کرد و خواستار لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و ضمانت معتبر طرف مقابل شد. بحران یمن و اوضاع لبنان از دیگر محورهای این گفت‌و‌گوی تلفنی بود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.