رفتن به محتوای اصلی

نخست‌وزیر اسرائیل: کارزار تضعیف ایران در همه عرصه‌ها در حال اجراست
نیروی هوایی اسرائیل، شبیه‌سازی «حمله سنگین» به ایران
02.02.2022 - 09:10

Missing media item.

Missing media item.

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، گفت کارزار تضعیف جمهوری اسلامی در همه عرصه‌ها در حال اجراست و تاکید کرد افزایش فشارها باعث می‌شود ایران توان حمایت از تروریسم در منطقه را از دست بدهد.

بنت روز سه‌شنبه در یک سخنرانی در تل‌آویو گفت: «کارزار تضعیف ایران آغاز شده و در همه عرصه‌ها، از جمله هسته‌ای، اقتصادی، سایبری و به صورت آشکار و نهان در حال اجرا است.»

او افزود: «موشک‌ها ممکن است از بیروت یا غزه شلیک شوند، اما آدرس آنها تهران است. هرچه تهران ضعیف‌تر شود، نیروهای نیابتی‌اش هم ضعیف‌تر می‌شوند.هر چه سر اختاپوس گرسنه‌تر شود، پاهایش بی‌رمق‌تر می‌شوند و در مرزهایمان دشمنان بسیار ضعیف‌تری خواهیم داشت.»

نخست وزیر اسرائیل هشدار داد که لغو تحریم‌های ایران به معنای حمله‌های راکتی و سایبری بیشتر و فعالیت گروه‌های تروریستی بیشتر علیه اسرائیل و متحدان آن است.

بنت ابراز امیدواری کرد که مذاکرات هسته‌ای ایران به نتیجه نرسد و گفت: جمهوری اسلامی در حالی که مانند «قلدر محله» رفتار می‌کند، در وین نیز در حال مذاکره است و این یعنی «باج‌گیری».

نخست وزیر اسرائیل گفت که اسرائیل قصد دارد یک سیستم دفاع هوایی لیزری را برای مقابله با حملات موشکی و پهپادی در طول یک سال مستقر کند و ابتدا آن را به شکل آزمایشی و بعد به شکل عملیاتی به‌کار ‌گیرد.

در همین حال، شبکه «کان‌نیوز» اسرائیل گزارش داد نیروی هوایی این کشور حدود دو هفته پیش رزمایشی را برای حمله گسترده به برنامه‌ هسته‌ای ایران با حضور ده‌ها هواپیمای جنگنده برگزار کرده است.

طبق گزارش کان نیوز، در مانور اسرائیل برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران یک مقام نظامی آمریکا نیز حضور داشت و او طی این مانور به سایتی رفته بود که مقام‌های آمریکایی تاکنون اجازه ورود به آن را نداشته‌اند.

اسرائیل بارها اعلام کرده کشورش به هیچ توافق هسته‌ای احتمالی با ایران مقید نخواهد بود و خود را آزاد می‌داند در صورت لزوم علیه دشمنانش اقدام کند.

وزیر دفاع اسرائیل نیز اعلام کرده که به ارتش این کشور دستور داده تا برای حمله احتمالی به ایران آماده شود.

مذاکرات وین برای احیای برجام در حالی در جریان است که کشورهای غربی هشدار داده‌اند زمان برای رسیدن به یک توافق در این مذاکرات رو به پایان است

نیروی هوایی اسرائیل، شبیه‌سازی «حمله سنگین» به ایران

به گزارش نشریه تایمز اسرائیل، نیروی هوایی این کشور اخیرا حمله سنگینی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران را شبیه‌سازی کرد.

بنا به این گزارش، در این شبیه‌سازی که حدود دو هفته پیش انجام شد، دوازده جنگنده شرکت داشتند.

به گفته منبعی که نامش برده نشده، یک افسر نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا نیز به عنوان ناظر در این تمرین حضور داشت.

بنا به این گزارش، این رزمایش شامل سناریوهای مختلفی از جمله سوخت‌گیری هوایی، حملات دوربرد، و واکنش به موشک‌های ضدهوایی بود.

روز یکم بهمن نیز بر اساس گزارش‌های منتشر شده در برخی رسانه‌های عربی، جنگنده‌های اف-۱۵، اف-۱۶ و اف-۳۵ اسرائیلی رزمایش بزرگی را انجام دادند که شامل تمرین سوخت‌گیری در هوا بوده است. با توجه به تمرین سوخت‌گیری در آسمان، این احتمال وجود دارد که اسرائیل به دنبال آمادگی برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران باشد.

روزنامه ایلاف به نقل از یک منبع عربی ناشناس، گزارش داده بود که این مانور گسترده بر فراز دریای مدیترانه انجام شده است. مقامات دفاعی اسرائیل هنوز در این مورد اظهارنظری نکردند.

به دلیل مسافت طولانی، انجام یک حمله هوایی در داخل ایران و برگشت نیازمند سوخت کافی است که این موضوع خود مستلزم سوخت‌گیری هواپیماهای اسرائیلی در آسمان یا یافتن یک پایگاه هوایی در نزدیکی ایران است.

برنامه‌ریزان نظامی اسرائیل معتقدند که برای هرگونه حمله به ایران باید پروازهای متعدد علیه برخی سایت‌ها، مانند تأسیسات زیرزمینی غنی‌سازی اورانیوم فردو انجام شود که نیاز به سوخت‌گیری سریع دارد.

استفاده از ناوگان سوخت‌رسانی هوایی قدیمی اسرائیل نشان می‌دهد که اسرائیل احتمالا در حال برنامه‌ریزی برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران است. اسرائیل به‌ ندرت هواپیماهای سوخت‌رسان را در رزمایش‌ها به کار می‌گیرد، اما گاهی از آن‌ها برای نمایش به جهان استفاده می‌کند.

همچنین روز یکشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۰ نیروی دفاعی اسرائیل از اجرای رزمایشی مشترک نیروهای هوایی ایالات متحده آمریکا و اسرائیل در این کشور خبر داد؛ رزمایشی که جمعه ۲۴ دی به پایان رسیده بود. در جریان این رزمایش سه روزه که «شاهین صحرا» (Desert Falcon) نام داشت، دست‌کم شش فروند جنگنده اف-۱۶سی‌ام نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا به همراه جنگنده‌هایی مشابه از اسکادران ۱۱۵ نیروی هوایی اسرائیل و همچنین جنگنده‌های ضربتی اف-۱۶آی‌سوفا از اسکادران ۱۱۹ این نیرو شرکت داشتند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.