رفتن به محتوای اصلی

خواهرزاده خامنه‌ای: حکومت نگران افشاگرهای مادرم درباره «رژیم» است
04.02.2022 - 08:08

Missing media item.

خواهرزاده رهبر جمهوری اسلامی ایران درباره وضعیت پرونده بازداشت خواهرش، فریده مرادخانی، می‌گوید مقامات به خانواده او هشدار داده‌اند که «سر و صدا» نکنند، چرا که به گفته او می‌ترسند مادرش «مطالبی را که می‌داند بیان کند.»

محمود مرادخانی، برادر فریده مرادخانی فعال مدنی است که در تاریخ ۲۳ دی ماه در نزدیکی خانه‌اش در تهران توسط ماموران امنیتی بازداشت شد. آقای مرادخانی که ساکن پاریس است، چهارشنبه ۱۳ بهمن در گفت‌وگو با بخش فارسی صدای آمریکا تأکید کرد: «از نهاد اطلاعات سپاه تماس گرفتند و البته به صورت مشخص گفته‌اند که سر و صدای زیاد نکنید.»

محمود مرادخانی تصریح کرد: «می‌ترسند که مادر من هم صحبتی بکند و مطالبی که می‌داند را بیان کند که برای رژیم و برای شخص علی خامنه‌ای بسیار سخت خواهد شد.»

او با تأکید بر این که مادرش «از سال ۸۸ تمام تماس‌هایش را با برادرش [علی خامنه‌ای] قطع کرد و مخالف جدی این رژیم شد»، اضافه کرد که البته او «همیشه همراه پدرم» با جمهوری اسلامی مخالف بود.

علی مرادخانی، که به «شیخ علی تهرانی» شهرت دارد، همسر بدری حسینی (خامنه‌ای) - خواهر رهبر جمهوری اسلامی - است. او ۹۵ ساله و از روحانیان مخالف جمهوری اسلامی است که در حین جنگ ایران و عراق در بغداد ساکن بود و به طور علنی علیه جمهوری اسلامی موضع‌گیری می‌کرد. شیخ علی تهرانی سال ۱۳۷۴ به تهران بازگشت و به ۲۰ سال زندان محکوم شد، اما در سال ۸۴ از زندان آزاد شد و پس از آن اظهارنظر و یا فعالیت سیاسی نکرد.

فریده مرادخانی، فعال مدنی، حدود ۲۰ روز پیش به صورت ناگهانی و بدون هیچ خبر و ابلاغ قبلی در حالی که از خانه پدرش به خانه خود بر می‌گشت، دستگیر شد. به گفته برادرش، بازداشت‌کنندگان او را مجبور کردند به داخل خانه برود و «تلفن‌های دستی و یک سری وسایل» را بردارد که «ضبط کرده‌اند.»

اتهام فریده مرادخانی به صورت مشخص اعلام نشده، اما به گفته برادرش، نهاد اطلاعات سپاه در تماس با خانواده عنوان کرده که «او جرم‌های زیادی داشته» است.

آقای مرادخانی می‌گوید: «خواهر من فقط کارهای حقوق بشری و کمک به خانواده زندانیان سیاسی و مستمندان در داخل انجام می‌داد. کارهای خیریه‌ای انجام می‌داده. البته به احتمال زیاد مقداری از زندانی شدنش به خاطر شرکت در بزرگداشت زادروز شهبانو فرح بود و پیامی که برای شهبانو فرح خوانده بود، به حتم مورد میل این‌ها واقع نشد و موجب خشم آنها شد که خواهرم را گرفتند.»

فریده مرادخانی، فعال حقوق بشر ساکن ایران و خواهرزاده رهبر جمهوری اسلامی، ۲۲ مهر ماه با حضور آنلاین در مراسم بزرگداشت هشتاد و سومین زادروز شهبانو فرح پهلوی که از سوی حزب مشروطه برگزار شد، شعری درباره او و ایران خواند که احساسات شهبانو و حاضران در جلسه را برانگیخت.

به گفته آقای مرادخانی، این فعال حقوق بشر «۲۰ روز است که در بند ۲۰۹ اوین تحت بازجویی قرار دارد» و خانواده‌اش خبر چندانی از او ندارند.

او توضیح داد: «در این مدت در دو یا سه نوبت به صورت خیلی کوتاه و کمتر از ده، بیست ثانیه با مادرم صحبت کرده که بگوید حالش نسبتا خوب است ولی خب هم صدایش خسته بوده و هم این که بیشتر از این اجازه صحبت کردن به او نمی‌دادند. تحت نظر بوده و نمی‌توانسته صحبتی را که می‌خواهد انجام بدهد.»

برادر فریده مرادخانی با بیان این که «به احتمال بسیار قوی» او اکنون در اختیار «سازمان اطلاعات» است، گفت که تا اتمام بازجویی‌ها «نمی‌تواند وکیل داشته باشد. فکر می‌کنم این روشی است که رژیم برای همه زندانیان سیاسی اجرا می‌کند و همه ما می‌دانیم تعداد زندانیان سیاسی در ایران بسیار بسیار بالا است و بسیاری از مردم در رنج و حبس این رژیم قرار دارند.»

فریده مرادخانی به بیماری «آلرژی و آسم» مبتلا است و به گفته برادرش «خانواده نگران سلامتی او هستند.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
صدای آمریکا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.