رفتن به محتوای اصلی

دومین روز دور دوم دادگاه مردمی آبان ۹۸؛ ادامه شهادت‌های تکان‌دهنده
05.02.2022 - 18:05

Missing media item.

Missing media item.

دومین دور دادگاه بین‌المللی مردمی آبان وارد دومین روز خود شد. امروز ۱۶ بهمن ۱۴۰۰، تعداد دیگری از شاهدان در دادگاه غیرعلنی لندن حضور می‌یابند تا روایات خود را برای قضات نقل کنند.

در دور نخست که از ۱۹ تا ۲۳ آبان امسال برگزار شد، ۱۶۵ نفر به‌صورت تصویری و ۳۴ نفر به شکل حضوری در دادگاه حاضر شدند و در برابر قضات شهادت‌ها و روایات خود را از آبان ۹۸ نقل کردند؛ اما به دلیل ادامه ارسال شواهد و مدارک، پس از سه ماه از برگزاری دادگاه آبان تریبونال، تصمیم بر این شد تا دور دوم دادگاه برگزار شود. به همین دلیل اعلام حکم به تاخیر افتاده و قرار است بهار سال ۱۴۰۱ هیئت قضات حکم نهایی خود را اعلام کنند.

نخستین شاهدی که در روز دوم سخنان خود را آغاز کرد، با صورتی پوشیده و از طریق آنلاین در دادگاه حضور یافت. او که مادر یکی از قربانیان شکنجه بوده،در روایتی تکان‌دهنده گفت: «فرزندم در اعتراضات آبان ماه سال ۹۸ شرکت داشت. او را روز ۲۷ آبان دستگیر کردند و پس از مدتی آزاد کردند. بر روی بدن پسرم آثار شکنجه کاملا مشهود بود. او از آنچه در تظاهرات و بازداشتگاه دیده بود برای من نقل کرد و گفت که افراد لباس شخصی هرج و مرج زیادی ایجاد می‌کردند و به افسران دستور تیراندازی می‌دادند. دیگران در حال آتش زدن بانک‌ها و ساختمان‌ها بودند.»

او گفت: «فرزند من نه‌تنها مورد شکنجه و سهل‌انگاری پزشکی قرار گرفت، بلکه شاهد شکنجه دیگران نیز بود. او گفت که مأموران سه مرد را درحالی‌که زنده بودند به آتش کشیدند و به سایرین هیچ خدمات پزشکی ارائه ندادند.»

این مادر درنهایت گفت که پسرش به دلیل آسیب‌های روانی شدیدی که در دوران شکنجه و بازداشت دیده بود، دست به خودکشی زد.

در این جلسه، همچنین شاهد ۴۵۸، یک عضو گردان‌های ضدشورش امام علی، سخن گفت. نام و هویت او به دلایل امنیتی اعلام نشد. 

او گفت که برخی از نیروهای سرکوب‌کننده اعتراضات «از اراذل و اوباش» و عده‌ای نیز «اعضای حشدالشعبی و فاطمیون» بودند.

به گفته این شاهد، یک فرمانده سپاه پاسداران گفته بود: «غائله باید جمع شود و از کمر به بالا را بزنید.»

شاهد ۴۲۶ هم به‌صورت آنلاین در دادگاه حاضر شد. ابوبکر مهربانی دایی عثمان نادری یکی از کشته‌شدگان اعتراضات مریوان است. به گفته وی عثمان از فاصله ۵ متری و از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت اما به بیمارستان نرسید و جان باخت. او می‌گوید ۱۱ نفر در مریوان کشته شدند و تاکید می‌کند که این‌ها معترض بودند نه آشوبگر. آقای مهربانی با ناراحتی می گوی: «از عثمان به‌عنوان آشوبگر نام بردند.»

به گفته شاهد ۴۲۶ آن‌ها نتوانستند عثمان را پیدا کنند یا دریابند که چه بر سر وی آمده است. دو روز بعد جنازه او را تحویل دادند و تهدید کردند که هیچ مراسمی نباید برگزار شود.

عثمان نادری ۲۸ ساله از خانواده‌ای فقیر و کارگر بود. وضعیت وخیم اقتصادی تاثیر زیادی بر خانواده او گذاشته بود که دلیل اعتراض او بود. فرزند ۹ ساله او اکنون دو سال است که یتیم شده است.

به گفته ابوبکر مهربانی، خونی که در میدان شبرنگ مریوان ریخته شد و تصویرش از رسانه‌ها پخش شد، خون عثمان است.

 

شاهد دیگری که در دادگاه حاضر شد با شماره ۵۰۴ معرفی شده است. او که چشم‌ پزشک است، شهادت می‌دهد: تا روز ۲۷ آبان، بیش از ۷۰ نفر به دلیل اصابت گلوله‌ ساچمه‌ای به چشم در بیمارستان بستری شدند که بیش از نیمی از آن‌ها بینایی یک یا دو چشم‌شان را ازدست‌داده‌اند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
ایندیپندنت فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.