رفتن به محتوای اصلی

جمشید شارمهد کیست؟ از انجمن پادشاهی چه می‌دانیم؟
06.02.2022 - 15:20

 

 

یازدهم مرداد ۹۹ رسانه‌های داخلی از دستگیری جمشید شارمهد، شهروند ربوده شده ایرانی-آلمانی خبر دادند.

آقای شارمهد پس از فرود فولادوند دومین رهبر "گروه انجمن پادشاهی" بود که وزارت اطلاعات ایران او را در خارج از مرزهایش ربود و به داخل کشور منتقل کرد.

حکومت ایران انجمن پادشاهی را گروهی "تروریستی" می‌خواند که شاخه‌ای مسلحانه به عنوان "تندر" دارد. این گروه هدف خود را "براندازی جمهوری اسلامی" عنوان کرده است.

در اواسط دهه هشتاد شمسی، بنیانگذاراین گروه فرود فولادوند در ابتدا با نقدهای تند اسلام در تلویزیون‌های به اصطلاح "ماهواره‌ای" به شهرت رسید.

فرود فولاوند که نام واقعی او فتح‌الله منوچهری بود در دیماه ۱۳۸۵در استان "حکاری" ترکیه ناپدید شد. بعدها کیانوش منوچهری، فرزند او ربایش و بازداشت او به دست نیروهای امنیتی ایران را تأیید کرد.

سپس تایید شد که الکساندر ولی‌زاده شهروند ایرانی- آمریکایی و همچنین ناظم اشمیت شهروند ایرانی- آلمانی نیز همراه او بازداشت شده‌اند.

عفو بین‌الملل بازداشت آنها را تأیید و نوشته بود آنها احتمالا در بازداشتگاه وزارت اطلاعات نگهداری می‌شوند. با این حال در ایران هرگز دادگاهی برای فرود فولاوند و همراهانش برگزار نشد.

بعد از ناپدید شدن فرود فولادوند که در بین اعضای این گروه با نام "استاد فرود" شناخته می‎شود، جمشید شارمهد به عنوان چهره‌ اصلی انجمن پادشاهی شناخته شد.

فتح‌الله منوچهری بنیان‌گذار انجمن پادشاهی و دو همراهش دیماه ۱۳۸۵ در استان حکاری ترکیه ناپدید شدند

فتح‌الله منوچهری بنیان‌گذار انجمن پادشاهی و دو همراهش دیماه ۱۳۸۵ در استان حکاری ترکیه ناپدید شدند

دو سال پس از بازداشت فرود فولادوند در سال ۱۳۸۵ و در حالی که به نظر می‌رسید، فعالیت این گروه تا حدی فروکش کرده است، انفجاری در حسینیه شیراز رخ داد که نهادهای امنیتی ایران، "تندر شاخه نظامی انجمن پادشاهی" را مسئول این بمب‌گذاری معرفی کردند. این انفجار ۱۴ کشته برجا گذاشت.

اندکی پس از این انفجار، غلامحسین محسنی اژه‌ای، وزیر وقت اطلاعات، که اکنون رئیس قوه قضائیه است، اعلام کرد عوامل این انفجار را در شمال ایران بازداشت کرده است.

از آن زمان تاکنون بارها افرادی در رابطه با پرونده این انفجار بازداشت و محاکمه شده‌اند.

از جمله آرش رحمانی‌پور و محمدعلی زمانی که در سال ۱۳۸۷ بازداشت شدند ولی در دادگاه‌های جمعی مرداد ماه مرتبط با اعتراضات به نتایج انتخابات سال ۱۳۸۸ محاکمه شدند. نهادهای ناظر بر وضعیت حقوق بشر این دادگاه‌ها را نمایشی خواندند.

آرش رحمانی‌پور که در زمان ارتکاب جرم انتسابی زیر ۱۸ سال سن داشت و محمدرضا علی زمانی هر دو در بهمن‌ماه ۱۳۸۸ اعدام شدند. اعدام این دو زندانی با انتقادات گسترده‌ای همراه بود.

آرش رحمانی پور در دومین دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان اعتراضات پس از انتخابات سال ۱۳۸۸

آرش رحمانی پور در دومین دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان اعتراضات پس از انتخابات سال ۱۳۸۸

درباره جمشید شارمهد چه می‌دانیم؟

پیش از آن، وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که آقای شارمهد را در "عملیاتی پیچیده" دستگیر کرده است. در اطلاعیه وزارت اطلاعات گفته بود این نهاد انجام پادشاهی "از آمریکا عملیات مسلحانه و خرابکارانه در ایران را هدایت می‌کرد."

تلویزیون ایران بعد از اطلاعیه وزارت اطلاعات، فیلمی پخش کرده که در آن شخصی ابتدا خود را جمشید شارمهد معرفی می‌کند و سپس در بخش‌هایی دیگر با چشم‌بند بخشی از "اعترافات" او به صورت تقطیع شده پخش می‌شود که در آن از "بمبگذاری" و "در اختیار گذاشتن مواد منفجره" سخن می‌گوید.

تلویزیون ایران متهم است به عنوان بازوی دستگاه های امنیتی ایران اعترافات اجباری مخالفان را پخش می کند و ناظران حقوق بشر این اعترافات را بی اعتبار می‌خوانند.

اما پخش "اعترافات" جمشید شارمهد باز هم ادامه یافت. چندی ماه پیش از ربای او، دیگر مخالف حکومت ایران، فرج‌الله چعب ملقب به حبیب اسیود رهبر سابق "جنبش نضال" نیز از ترکیه ربوده و به ایران منتقل شد.

به دنبال ربایش این دو مخالف حکومت، در آذرماه ۱۳۹۹، وزارت اطلاعات فیلمی کم‌سابقه به نام "مدال گمنامی" منتشر کرد که به موفقیت‌های این نهاد می‌پرداخت. در این فیلم مجددا ویدیوهایی دیده‌نشده از اعتراف‌گیری از جمشید شارمهد و حبیب اسیود منتشر شد.

فلیم "مدال گمنامی" در دوره‌ای پخش می‌شد که نهادهای امنیتی ایران از جمله وزارت اطلاعات به دنبال مجموعه عملیات‌های خرابکارانه در ایران مورد انتقاد قرار گرفته بودند: ترور نفر دوم القاعده در تهران و چند رشته انفجار و آتش‌سوزی در تاسیسات نظامی، صنعتی و هسته‌ای ایران، توان دستگاه امنیتی‌های زیر سوال برده بود.

پس ربودن آقای شارمهد "تندر" در اطلاعیه‌ای نوشت "جمشید شارمهد با تلاش و سختی بسیار با وجود تمام تنگناها و شرایط جسمی نامناسب، بسان یک فرمانده واقعی، دلاورانه و شجاعانه، رأسا پای در میدانی دشوار و غیرقابل پیش‌بینی نهاد تا با تمام توان خود درفش کاویانی را به آریا بوم برساند."

از آن زمان، خانواده آقای شارمهد تلاش گسترده‌ای را برای اطلاع از وضعیت او آغاز کرده است. هر چند به گفته غزاله شارمهد، دختر این فعال سیاسی، پدرش از آن ربایش تا کنون در انفرادی است و خانواده امکان تماس با او را نداشته است.

غزاله شارمهد همچنین در توییتی گفت که تلاش‌ها او و کنسولگری آلمان برای دسترسی به پدرش ناکام مانده است.

آقای شارمهد متولد ۱۳۳۴ است. اودر ناحیه گلندورا در لس‌آنجلس زندگی می‌کرد و پیش از آن نیز در آلمان ساکن بود.

جمشید شارمهد

منبع تصویر،TWITTER/GAZELLESHARMAHD

توضیح تصویر،

جمشید شارمهد

در مرداد ۱۳۹۹، و پس از عملیات ربایش، روزنامه "جوان" وابسته به سپاه پاسداران ادعا کرده بود که جمشید شارمهد، در تاجیکستان بازداشت و به ایران تحویل داده شده است. تاجیکستان اما این ادعا را رد کرد. بعدتر خانواده جمشید شارمهد اعلام کرد او در جریان سفری به امارات متحده عربی در دبی توسط ماموران حکومت ایران ربوده و به ایران منتقل شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی نوشت داده‌های موقعیت‌یاب تلفن همراهی که خانواده شارمهد در اختیار این خبرگزاری گذاشته ظاهرا موید انتقال او به عمان پیش از انتقال به ایران است.

شایان شارمهد به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که پدرش در دوبی به سر می‌برد و قصد سفر به هند برای معامله‌ای تجاری در چارچوب شرکت نرم افزاری خود را داشت.

جمشید شارمهد مهندس نرم‌افزار بود و گفته می‌شود در زمان آغاز به کار انجمن پادشاهی، به وبسایت این گروه خدمات می‌داد.

خانواده شارمهد می‌گوید او فقط سخنگوی تندر بود و فعالیت های او هیچ ربطی به حملات در داخل ایران نداشت.

بنابر گفته‌های خانواده آقای شارمهد، او در زمان فعالیت بارها تهدید شده بود.

رادیو تندر پیشتر گزارش داده بود که در مرداد ۱۳۸۸ حکومت ایران به جان آقای شارمهد سوءقصد کرده است. به گفته تندر، پلیس آمریکا یک ایرانی را به اتهام تدارک حمله فیزیکی به آقای شارمهد در لس آنجلس بازداشت کرده بود.

اختلاف در انجمن پادشاهی پس از ربودن فرود فولادوند

با ناپدید شدن رییس انجمن پادشاهی ایران، افراد خود را از اعضا و نماینده این انجمن معرفی کردند.

در آن زمان رزیتا منطقی که طور مستقیم با فتح‌الله منوچهری کار می‌کرد و خود را سخنگوی انجمن پادشاهی ایران می‌دانست گفته بود "بعد از ربوده شدن رییس انجمن در ترکیه افراد جدیدی مدعی عضویت و اداره این انجمن شدند که هیچ ارتباطی با انجمن پادشاهی ایران ندارند". به گفته رزیتا منطقی،"انجمن پادشاهی ایران به دنبال فعالیت فرهنگی و روشنگری از طریق آموزش های فرهنگی است، نه اقدام و عملیات تروریستی."

اما در همان زمان جمشید شارمهد، مدیر "تندر" گفته بود که آنها در یک "جنگ تمام عیار" با حکومت هستند و از "عملیات مسلحانه" داخل ایران علیه نیروهای بسیجی و نظامی حمایت می‌کنند.

ولی رزیتا منطقی، وابستگی سایت و رادیوی "تندر" و "تکاوران تندر" را به انجمن پادشاهی ایران رد می کند و می‌گوید: "تمام عملیات تروریستی که از زمان ربوده شدن رییس این انجمن در ترکیه انجام شده است، ربطی به این انجمن ندارد."

در محاکمه امروز، انفجار سال ۱۳۸۷ حسینیه شیراز که ۱۴ نفر در آن کشته شدند، از جمله اتهام‌های اصلی آقای شارمهد عنوان شده است.

تا کنون افراد بسیاری در رابطه با این انفجار محاکمه اعدام و زندانی شدند، از جمله آرش رحمانی پور و محمدرضا علی زمانی که متهم به همکاری با گروه تندر وابسته به انجمن پادشاهی بودند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.