رفتن به محتوای اصلی

ما آماده شرکت در دور بعدی مذاکرات ایران و عربستان در بغداد هستیم
07.02.2022 - 13:45
 

ایران توقف مذاکره با عربستان سعودی به میزبانی عراق را تایید کرده است.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در یک نشست خبری در تهران گفته است: "ما آماده شرکت در دور بعدی مذاکرات ایران و عربستان در بغداد هستیم و برگزاری تاریخ بعدی مذاکرات ایران و عربستان منوط به ایجاد اراده در این زمینه در ریاض است".

پیشتر برخی از رسانه ها از توقف مذاکرات بین دو کشور ایران و عربستان خبر داده بودند اما این موضوع به طور رسمی تایید نشده بود.

آقای خطیب زاده گفته "به محض که این اراده شکل بگیرد ما در بغداد حاضر خواهیم بود".

ایران و عربستان بیش از ۶ سال است که روابط سیاسی و اقتصادی با یگدیگر ندارند. روابط پس از آن قطع شد که گروهی از "دانشجویان و طلاب بسیجی" به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد حمله کردند.

حمله به سفارت و کنسولگری سعودی در ایران به دنبال اعدام باقر نمر، یک روحانی شیعه در عربستان صورت گرفت.

 

روابط پس از آن قطع شد که گروهی از "دانشجویان و طلاب بسیجی" به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد حمله کردند

روابط ایران و عربستان پس از آن قطع شد که گروهی از "دانشجویان و طلاب بسیجی" به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد حمله کردند

دو کشور از بهار امسال مذاکراتی را به میانجیگری عراق برای بهبود روابط آغاز کردند. این مذاکرات همزمان با تلاش سازمان ملل برای پایان دادن به بحران جنگ در یمن همزمان بود.

عربستان از دولت قانونی یمن و ایران از شبه نظامیان انصارالله موسوم به حوثی ها حمایت می کند که کنترل بخش هایی از یمن را در اختیار گرفته اند.

ایران، عربستان را "ارتجاع منطقه" می خواند و این کشور را متهم به ایجاد "فاجعه انسانی" بر اثر جنگ در یمن می کند.

در برابر عربستان می گوید ایران با حمایت از شبه نظامیان حوثی، ثبات در یمن را از بین برده و مانع تسلط دولت قانونی این کشور بر یمن شده است.

ایران پیش از این مذاکره با عربستان به میزبانی عراق را "در مسیر درست" توصیف کرده بود اما فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان گفته بود که در این مذاکرات "صمیمانه بوده" هیچ "پیشرفت معناداری " در آن به دست نیامده است.

عبدالله معلمی نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل متحد هم ایران را به "بازی با دیپلمات‌های عرب در دورهای مختلف گفت‌وگوها در خاورمیانه" متهم کرده و گفته بود که گفت‌وگوهایی در بغداد تحت نظارت دولت عراق انجام شده اما هیچ نتیجه مهمی در آنجا حاصل نشده است.

در هفته های اخیر عربستان سعودی به هیات دیپلماتیک ایران در مقر سازمان همکاری اسلامی در جده ویزا داده و پس از ماه ها غیبت، نمایندگان ایران توانسته اند در مقر این سازمان در عربستان سعودی دوباره حاضر شوند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.