رفتن به محتوای اصلی

سرلشکر باقری: با رفع تحریم‌های از 'بزرگترین صادرکنندگان سلاح' خواهیم بود
07.02.2022 - 23:05
 

سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ایران با اشاره به احتمال احیای توافق هسته‌ای برجام میان ایران و آمریکا که یکی از اهداف آن رفع تحریم های ایالات متحده است گفته "اگر تحریم‌های آمریکای جنایتکار برداشته شود یکی از بزرگترین صادرکنندگان سلاح خواهیم بود".

آقای باقری در اظهاراتی در آرامگاه آیت الله خمینی که به مناسبت سالگرد انقلاب بهمن ۵۷ از آن بازدید می کرد، گفته است: "کشور ما که روزی برای کوچکترین تجهیزات، دست نیاز به‌سوی دنیا دراز می‌کرد و در دفاع مقدس (جنگ ایران و عراق) حتی سیم خاردار نداشتیم، امروز از جهت تجهیزات روزآمد جهان در رتبه و جایگاهی فوق‌العاده بالا قرار دارد".

رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران گفته "در تمامی تجهیزات زمینی و انفرادی و لجستیکی دیگر ما امروز نیازی به دیگران نداریم و اگر تحریم آمریکای جنایتکار برداشته شود جزء بزرگترین صادرکنندگان تسلیحات در جهان خواهیم شد".

آقای باقری اخیرا در سفری به روسیه خواهان اجرایی شدن توافقات دو کشور برای فروش سلاح و تجهیزات نظامی شده بود.

مذاکرات ایران و آمریکا برای احیای توافق هسته ای که به خواسته آیت الله علی خامنه ای به صورت غیرمستقیم برگزار می شود، قرار است به زودی از سرگرفته شود.

مذاکرات برای احیای توافق برجام که رفع تحریم های ایالات متحده از ایران بخشی از آن خواهد بود به زودی از سرگرفته می شود

مذاکرات برای احیای توافق برجام که رفع تحریم های ایالات متحده از ایران بخشی از آن خواهد بود به زودی از سرگرفته می شود

ایران از آمریکا خواسته تا همه تحریم های دوره ریاست جمهوری دوناد ترامپ همراه با تحریم های تسلیحاتی را رفع کند اما مخالفت ایالات متحده با درخواست رفع همه تحریم ها از دلایل طولانی شدن مذاکرات است.

تحریم تسلیحاتی ایران از سوی ایالات متحده ارتباطی با توافق برجام ندارد و از سال ها قبل از آن وجود داشته اما تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه جمهوری اسلامی ایران سال گذشته به پایان رسیده است.

با اتمام تحریم های شورای امنیت مقام های ایرانی گفتند که وارد مذاکراتی برای فروش محصولات و تجهیزات نظامی خواهند شد.

ایالات متحد ایران را متهم می کند که سلاح های خود را در اختیار شبه نظامیان ستیزه جو در عراق، لبنان، سوریه، و یمن قرار می‌دهد. اگرچه ایران بیشتر این اتهامات را رد می‌کند

گزارش کارشناسان شورای امنیت سازمان ملل می گوید ایران به غیر از ارسال سلاح برای شبه نظامیان انصارالله یمن موسوم به حوثی ها، برای ستیزه جویان در سومالی هم سلاح می فرستد.

ایالات متحده می گوید از جمله هفته های اخیر کشتی هایی را توقیف کرده است که حامل سلاح هایی بود که به مقصد یمن بارگیری شده بودند و به نظر می رسد که مبدا آنها از ایران بوده است. شورای امنیت سازمان ملل ارسال سلاح به یمن را ممنوع کرده است.

حوثی های یمن در مواردی علیه مواضع عربستان سعودی و امارات متحده عربی از سلاح استفاده کرده اند. در یکی از این موارد که اخیر انجام شد سه غیرنظامی در امارات کشته شدند.

امارات و عربستان در یک ائتلاف نظامی علیه حوثی ها یمن فعالیت می کنند در حالی که ایران رسما از حوثی ها که اختیار کشور را از دست دولت قانونی یمن خارج کردند حمایت می کند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.