رفتن به محتوای اصلی

طرح ایران برای ترور یک تاجر اسرائیلی در ترکیه خنثی شد و هشت نفر بازداشت شدند
11.02.2022 - 10:59

رسانه‌های ترکیه و اسرائیل روز جمعه ۲۲ بهمن خبر دادند که سازمان‌های اطلاعاتی این دو کشور طرح ترور یائیر گِلر، تاجر اسرائیلی ساکن استانبول را خنثی کردند و هشت نفر در رابطه با این نقشه که در انتقام کشتن محسن فخری‌زاده طراحی شده بود بازداشت شدند.

به گزارش شبکه اسرائیلی کان، یائیر گِلر مالک یک شرکت حفاظتی فناوری است که رسانه‌های ترکیه او را «تاجر موفق صنایع نظامی در سطح جهان» می‌خوانند.

همچنین به نوشته رسانه‌های ترکیه، سازمان اطلاعات این کشور دریافت که چند شهروند ترکیه محل زندگی و کار این تاجر اسرائیلی را تحت نظر دارند و اطلاعات تهیه می‌کنند.

رسانه‌های اسرائیلی نیز گزارش داده‌اند این افراد از خانه و محل کار یائیر گلر عکس‌برداری می‌کردند و اقدامات او را زیر نظر داشتند.

به گزارش رسانه‌های ترکیه، سازمان اطلاعات این کشور، میت، این اطلاعات را با سازمان موساد در میان گذاشت و این تاجر اسرائیلی به محلی امن منتقل شد.

نام مامور ارشد امنیتی ایران که این عملیات را از ایران فرماندهی می‌کرده «یاسین طاهر امام‌کندی» ۵۳ ساله ذکر شده است.

همچنین بنابر این گزارش‌ها، یک فرد ۴۴ ساله به نام صالح مشتاق بیغوز این عملیات را در ترکیه رهبری می‌کرد. او به همراه هفت نفر دیگر بازداشت شده‌اند.

در گزارش رسانه‌های ترکیه تابعیت صالح مشتاق بیغوز نیز ایرانی ذکر شده است.

یک روز پیش از انتشار این گزارش‌ها نیز سازمان اطلاعات ترکیه، میت، اعلام کرده بود ۱۷ نفر را به ظن همدستی با سرویس اطلاعاتی ایران برای ربودن یک مخالف حکومت جمهوری اسلامی بازداشت کرده است.

بنابر گزارش رسانه‌های ترکیه، تیمی که نقشه این آدم‌ربایی را سازماندهی کرده بود شامل یک دادستان، مالک یک شرکت تجاری صنایع دفاعی، یک سرهنگ بازنشسته و چند افسر هستند.

احسان ساغلام مالک شرکت دفاعی، سرهنگ بازنشسته کامیل تاشچی و افسر پلیس مصطفی چیچک و چند درجه‌دار بازنشسته دیگر از جمله بازداشت‌شدگان هستند.

هویت شخصی که هدف این عملیات بوده به طور کامل اعلام نشده است اما رسانه‌های ترکیه از او به عنوان یکی از مخالفان حکومت ایران نام بردند که در زونگولداک، شهر بندری در کرانه دریای سیاه، زندگی می‌کند.

سابقه وزارت اطلاعات و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران در انجام عملیات‌ ربودن و کشتن مخالفان در ترکیه به چهار دهه قبل باز می‌گردد. با این حال کشته شدن سعید کریمیان مدیر وقت شبکه تلویزیونی جم، کشته شدن مسعود مولوی مدیر کانال تلگرامی «جعبه سیاه»، ربوده شدن حبیب چعب و موارد دیگری از ربایش یا تحویل مخالفان به ایران حاکی از آن است که ترکیه به مکانی ناامن‌تر برای مخالفان جمهوری اسلامی تبدیل شده است.

آذر ماه امسال نیز در جریان برگزاری دادگاه رسیدگی به پرونده ۱۴ متهم قتل مسعود مولوی در استانبول، رسانه‌های ترکیه خبر دادند که محمدرضا ناصرزاده، دیپلمات ایرانی، از متهمان این پرونده است و برای علی اسفنجانی که مسئولیت کشتن مولوی را به عهده داشته مدارک سفر جعل کرده تا به ایران فرار کند.

پس از ربوده شدن حبیب چعب از ترکیه و انتقال او به ایران در آبان سال ۹۹ نیز پلیس ترکیه از بازداشت ۱۳ عضو یک گروه تبهکاری به اتهام همکاری با دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی خبر داد.

مهر ماه امسال نیز خبرگزاری رسمی ترکیه از بازداشت هشت نفر از جمله دو مامور اطلاعاتی ایران خبر داد که به گفته مقام‌های امنیتی این کشور قصد ربودن و انتقال یک خلبان سابق نیروی هوایی ایران را از شهر وان ترکیه داشتند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.