رفتن به محتوای اصلی

حکم اعدام محمدرضا حدادی کودک مجرم پس از ۱۸ سال تحمل زندان نقض شد
14.02.2022 - 20:53

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، ۲۵ بهمن ۱۴۰۰، حکم اعدام محمد رضا حدادی کودک ۱۵ ساله ای که متهم به قتل شد و ۱۸ سال را بدون یک دقیقه مرخصی در زندان زیر حکم اعدام به سر برد با تلاشهای جمعی از وکلای شریف توسط دیوان عالی کشور نقض شد.

حسین احمدی نیاز درباره نقض حکم اعدام محمدرضا حدادی نوشت: «خبر بسیار خرسندی است. کودکی که در ۱۵ سالگی متهم به قتل شد و ۱۸ سال را بدون یک دقیقه مرخصی در زندان زیر چوبه دار اعدام بود (نجات یافت).»

دویچه‌وله فارسی که برای اولین بار این خبر را منتشر کرد نوشت: در این حکم تصریح شده است که اولا پزشکی قانونی اعلام کرده است که به دلیل گذشت زمان نمی تواند در مورد رشد عقلانی متهم در هنگام وقوع جرم اظهار نظر کند. ثانیا اظهارات سایر متهمان مبنی بر اینکه خفگی مقتول توسط محمدرضا حدادی ( که زمان وقوع جرم ۱۵ سال داشته و از همه متهمان کوچک تر بوده است) صورت گرفته، به نحوی نیست که موجب علم قطع و یقین عمدی بودن قتل شود».

در این گزارش آمده است شعبه اول دیوان عالی کشور که این حکم را صادر کرده، در توضیح سایر دلایل برای لغو حکم اعدام متهم نوشته است:
«ثالثا- متهمین، کریم حدادی و محمدتقی حدادی اظهارات قبلی خود را تکذیب و برخلاف آن ادعا نموده اند.
رابعا- قضات شعبه صادرکننده حکم قصاص بر عمدی بودن قتل اتفاق نظر نداشته‌اند و اقليت در انتساب بزه قتل عمد به متهم شبهه کرده‌اند.»

به این ترتیب محمدرضا حدادی به پرداخت یک فقره دیه در حق اولیاء دم محکوم شده است. این حکم به امضای احمد مرتضوی قدم رئیس دیوان عالی کشور رسیده است.

آقای احمدی نیاز وکیل محمدرضا حدادی گفته است که قاعدتا باید حکم تبرئه برای موکلش صادر می‌شد چرا که سه متهم دیگر این پرونده سالهاست که آزادند و تنها محمدرضا تمام این سالها را در زندان بوده است.

محمدرضا حدادی، متولد ۲۷ اسفند ۱۳۶۶ بوده و از سال ۱۳۸۱ در زندان بسر می‌برد. وی متهم است در سن ۱۵ سالگی در حین سرقت یک اتومبیل در کازرون به همراه سه فرد دیگر مرتکب قتل شده است. حدادی در ابتدا اتهام وارده را پذیرفته بود اما چندی بعد توضیح داد که دو همدستش با وعده پول فریبش دادند تا قتل را برعهده بگیرد و به او گفته بودند چون زیر سن قانونی است اعدام نخواهد شد.

محمدرضا حدادی در این مدت به نارسایی شدید کلیه و زخم معده مبتلا شده است. احتمال دارد که او این هفته از زندان آزاد شود این درحالیست که در ۱۸ سال گذشته بارها تا پای چوبه دار برده شده و یک ماه دیگر ۳۴ ساله می شود.

کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام ضمن آرزوی آزادی محمدرضا و آرزوی سلامتی برای وی و پدر دردمندش که در تمام ۱۸ سال گذشته در عین بیماری و نابینایی همراه با فرزندش رنج کشید و شکنجه شد، از همه کسانیکه برای نقض این حکم ضد انسانی تلاش کردند تشکر کرده و خرسندیم که در تمام این سالها همراه و در کنار محمدرضا حدادی و صدای او بوده‌ایم.

به کانال نه به زندان نه به اعدام در تلگرام بپیوندید
https://t.me/NoToPrisonNoToExecution

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.