رفتن به محتوای اصلی

توصیف بینش و عملکردها
14.02.2022 - 23:57

در توصیف وضعیت : ضیاء مصباح (دبیر کانون علوم اداری ایران )

احمد خاتمی  یکی از خطباء جمعه های این ولایت با همین کم و کیف -  در سالگرد جنبش اجتماعی به انحراف رفته ملت در بند ایران می گوید : «کسانی که در این ۴۳ سال قدرت دست آنها بود و ریل گذاری می‌کردند فقر و مشکلات نتیجه کار آنها ست که در کمال ناسپاسی نظام را متهم می‌کنند»

بنابراین  میتوان نتیجه گرفت  اول  : فقر و مشکلات در کشور وجود دارد و دویم : اینهمه  فقر و مشکلات نتیجۀ کار انانکه  4 دهه  قدرت در دست‌شان بوده است میباشد  و بالاخره اینکه :عملکرد قدرت مندان طی 4 دهه بگذشته ، ربطی به نظام ندارد!

سئوال مطرح در رابطه با این نحوه استدلال  اینکه : منظور از "نظام" دقیقاً چیست؟ وجدااز انانکه  قدرت داشته و ریل‌گذاری کرده‌اند"  چگونه قابل درک و تفهیم میباشد ؟

پس به این ترتیب  نظام‌های عالم از مسئولان و مشکلات ناشی از عملکردشان جدا و هیچ نقطه ضعفی در کار هیچ نظامی نیست!

اگر ایشان با همه هشیاری  !به کسانیکه مدتی بر سر کار بوده‌ اند می گفت : "به چه اعتراض می‌کنید؟ شما خود داخل نظام و بخشی از آن بوده‌اید" حرفی نبود ....اما تفکیک کامل نظام از "کسانی که 4دهه قدرت در دست آنها بوده " یعنی  نظام پدیده‌ای هیچکاره است و بود و نبودش برابر.......

در سوی دیگر داستان : مسافرتهای سر زده رئیس بدون معارض و مورد تائید بیت ، سپاه و هماهنگ با دیگر قوا در تمامی ارگانها«  گذشته از اینکه وزیر خارجه جدید نامه گله مندانه ای تقدیم میدارد و داشتن روابط مذاکراتی را با شرق و غرب در وین از ابانماه تا کنون با کسب مجوز عنوان-  واز پاره های کارشکنی ها ی اهالی کیهان و نغمه های نا همگون که بطول سالهای متمادی حضور اقایان غیر مطیع !در مسند قدرت، پیوسته مانع پیشرفت کارها شده - می نالد.... »

 که قرار و مدار دیگری را ترسیم فر موده بودند وباقی داستان چنانکه افتد و دانی .....

و همچنین امد و شد معاون اول (ریاست با درایت نهاد پر حرف و حدیث فرمان امام )که با توجه به صلاحیت های عمیق اقتصادی -اجتماعی براین منصب تکیه زده - به هر کوی و برزن مشابه رئیس نا توان از استدلال !خود  که به بسیاری شهرها مسافرت های نا گهانی وبدون اطلاع و تشریفات بمانند دیگر اقایان وزراء داشتند و خواهند داشت ....

عاملی نفوذی (از نوع انانکه مذاکرات بین امرای سپاه و زد و بندهای داخلی انان را اخیرا افشاءکرد) و بگفته نماینده مجلس عضو کمیسیون امنیت ملی «با همین کم و کیف و عملکرد  » با تاسف باید اقرار نمود در «ارگانهای حساس نفوذ کرده اند» و اصل داستان رارندانه « تحت الشعاع درز خبرها » میشمارد ! در جمعی گزارش نمود:

** تا کنون با همه پرده پوشی برامده از تالی فاسد افشاءاینگونه خبرها -  در این دولت و طی همین مدت کوتاه چند ماهه-  بیش از ده میلیون شکایت و تقاضا در سفرها بوسیله ملت در بند جهل و فساد و گرفتار معیشت - تحویل جماعت فاقد تجربه و توان شده است ....

و ظریفی از این امار بعنوان یکی از سندهای افتخار دولت و بعنوان نشانه ای از عملکرد بالای انان مطرح مینمود ... در حالیکه با اغماض  از ظاهر امر، تعمق  و بررسی موضوع - گذشته از شاخص های علمی و عملی (ده میلیون نامه )  حدود یک هشتم جمعیت کشور را شامل می شود که نشانگر هر گونه استدلالی بجز شاخص رشد و توسعه مورد ادعای اقایان در مراسم بیست و سومین سالگرد میباشد و الزاما باید پرتقال فروش را یافت !

با این ترتیب ده میلیون شکوه و شکایت شاخص عدم کارائئ سیستم مدیریتی و نشانگر فقرگسترده میباشد چون اغلب در خواست  وام بلا عوض یا وام بانکی ، در مواردی شغل و عدالت خواهی ست و با تعریفی شاخص عدم کارائی سیستم حکومت اسلامی  و دستگاههای اداری....که نماینده ولی فقیه در ام القرای تهران به ان اشارت داشت و بران نگهی کوتاه در اغاز کلام افکندیم !

تحقیر مردم بلطایف الحیل و کشاندن انان به مراسم استقبال بدون خبر!و تشویق و امید وار ساختن به اثر بخشی در نامه پرانی «آنهم با این حجم » حرکتی کاملا پوپو لیستی و در تعریفی خوشبینانه تزریق واکسن است نه درمان ....

در وضعیت سالم حداقلی مورد تبلیغ و ادعا- از راس تا ذیل ،هر چند یکی از وزراء ضرورت تغییر را در سطح مدیران وزارت خانه بیش از 2 هزار عنوان نمود .......تعداد نامه های این چنینی نباید بیش از صد فقره باشد تا نشانگر شاخص بیماری کشنده با تعریفی و گسترده  سیستم اقتصادی – اجتماعی تعبیر نشود و بعبارتی :

رفتاری بدینگونه  یعنی سر کوب عزت نفس  مردم این اب و خاک که سالیان با عزت و احترام در سطح منطقه و جهان می زیستند ودو فاکتو راعتبار یعنی « پول ملی انان و ارزش پاسپورت در دستشان  در حد با ارزشتر ین ها »....

اری تاکید می شود : ده میلیون نامه یعنی تحقیر مردم  ، یعنی سر کوب برترین بعد انسانیت یعنی عزت نفس،یعنی برای تامین نیاز خود (آنهم گرسنه و ناهار نخورده !)باید به استقبال مقامات شتافت .. یعنی اقتصاد و فرهنگ بیمار و سیستم اداری نا کار امد و مدیران نا بخرد منتصب بر مبنای رابطه به جای ضابطه و نظام فاقد درایت و مدیریت و دارای عیوب بسیار و نا امیدی از ساختارهای دولتی و روابط رسمی و قانونی و بالاخره :

اینگونه روالی که روز افزون شده - مایه شرم ساری نظام مسلط بقیمت اجحاف ، دروغ و متکی به شعار .....بازهم اشاره لازمست تا تلنگر و هشداری موثر باشد برای مجموعه حکومت :

اینهمه شکوائیه یعنی فقر گسترده همراه با بازی با احساسات مردم ، یعنی کشاندن مردم به صحنه برای منافع گروهی ،تعطیلی قانون و عدم وجود سیستم اداری مطلوب  پاسخگو...

 و بالاخره یعنی تشویق فقر و محتاج پروری

نا گفته نماند :همه وهمه آنچه امد نیست مگر : حالت  مضر و خسارت بخش بی تفاوتی در تمامی امور ، عدم روحیه پرسشگری ، مصرف کنند ه گی - در اوج گرفتاری های روز مره ، ناتوان از برنامه ریزی و امیدوار به اینده با این همه جوان بظاهر تحصیل کرده ، در طبقات نسبتا بی نیازو طبقه 2 کشور که در هر حال بیش از بیست  در صد کل جامعه نیستند وبا دارا بودن شناخت لازم اجتماعی و ارتباطات بین المللی ، عافیت طلبی ها و محافظه کاری همراه با عدم احساس مسئولیت اجتماعی «که بجز از کشته ندرویم »

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ضیاء مصباح
برگرفته از:
اخبار و روی دادها

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.