رفتن به محتوای اصلی

تمرین‌های یگان حزب‌الله در برف خبرساز شد
17.02.2022 - 08:34

 

snow.jpgگروه حزب‌الله لبنان شامگاه سه‌شنبه ۲۶ بهمن، یک کلیپ ویدئویی از رزمایش شبه‌نظامیان این سازمان شیعی در مناطق پوشیده از برف این کشور در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد.

در این ویدئو، چریک‌های حزب‌الله با اونیفورم کاملا سفید برفی، به جای رنگ‌های همیشگی، در نزدیکی مرز لبنان با اسرائیل، در حال اسکی و مشغول تمرینات نظامی دیده می‌شوند. این کلیپ، یگان حزب‌الله را بخشی از نیروهای واحد موسوم به «رضوان» معرفی کرد.

ارتش لبنان نیز در این روز ویدئویی از نیروهایش را منتشر کرد که یگان ویژه نظامیان آن در حال انجام تمرینات در برف است.

از آن‌جا که حزب‌الله در باور بسیاری از مردم لبنان «ارتشی در ارتش ملی» و یا «دولتی در دولت مرکزی» این کشور محسوب می‌شود، به نوشته خبرگزاری فرانسه، کاربران شبکه‌های اجتماعی در لبنان انگیزه مناسبی یافتند تا دوباره این پرسش را مطرح کنند که آیا حزب‌الله می‌تواند جایگزینی برای ارتش ملی باشد؟

بسیاری از کاربران لبنانی در فضای مجازی به تجزیه و تحلیل این ویدئوها و مقایسه توان و تجهیزات حزب‌الله و ارتش پرداختند.

برخی از کاربران این ویدئوها را به مسابقات سه‌گانه اسکی در المپیک زمستانی که هم‌اکنون در چین در جریان است، تشبیه کردند.

 

در این میان، گروهی از کاربران فضای مجازی بعید ندانسته‌اند که نیروهای حزب‌الله برای کمک احتمالی به ارتش روسیه در بحران کنونی میان مسکو با جمهوری اوکراین آماده می‌شوند. حزب‌الله در سوریه همپای ایران و ارتش روسیه برای بقای حکومت بشار اسد فعالیت کرده است.

روزنامه اسرائیلی جروزالم پست نیز این پرسش را مطرح کرد که آیا مهارت نظامی نیروهای حزب‌الله در برف به پای یگان مشابه ارتش اسرائیل می‌رسد یا نه.

در همین حال، حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، روز چهارشنبه ۲۷ بهمن از پیشرفت‌های یگان پهپادی این سازمان خبر داد و همچنین مدعی شد که حزب‌الله اکنون هزاران موشک نقطه‌زن دارد.

حسن نصرالله گفت، اسرائیل می‌داند که سلاح‌های با کیفیت از ایران به لبنان می‌رسد و برای همین می‌کوشد که این مسیر را از طریق حمله به سوریه متوقف کند.

اما دبیرکل حزب‌الله مدعی شد نیروهای سازمان او اکنون از این توان برخوردارند که راکت‌هایی در اختیار خود را ارتقاء داده و آن را به موشک نقطه‌زن مبدل کنند.

اسرائیل از مدت‌ها پیش ارزیابی کرده است که شماری از هزاران فروند راکت حزب‌الله با کمک جمهوری اسلامی ایران، به توان نقطه‌زنی ارتقا یافته‌اند.

ارتش اسرائیل گفته بود که محمد حجازی، یکی از فرماندهان ارشد وقت نیروی قدس سپاه پاسداران در زمان ماموریت خود در لبنان، در ارتقای این توان حزب‌الله نقش مهمی ایفا کرد.

برخی از مقامات ایران بعد از مرگ محمد حجازی در فروردین امسال بر اثر کرونا، این فعالیت او را در راستای خواسته‌های قاسم سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس سپاه، عنوان کردند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.