رفتن به محتوای اصلی

گام اول توافق: آزادی زندانی‌های غربی و آزادسازی پول‌های مسدود شده
17.02.2022 - 18:43
 
 

 

در حالی که نمایندگان ایران، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه، اتحادیه اروپا به همراه آمریکا هنوز در وین در حال بحث درباره جزئیات این توافق هستند، بعضی از کشورها می‌گویند درباره قسمت عمده‌ای از این پیش‌نویس توافق به دست آمده اما بعضی مسائل مورد اختلاف هنوز باقیست.

کسرا ناجی، خبرنگار اعزامی بی‌بی‌سی فارسی به وین می‌گوید پس از سکوتی طولانی طی ساعت‌های اخیر، رفت و آمدها در هتل محل مذاکرات شدت گرفته و انرژی تازه‌ای پیدا کرده است.

سه دیپلمات مطلع از مذاکرات به رویترز گفته‌اند متن پیش‌نویس این توافق ۲۰ صفحه‌ای به گام‌های تدریجی اشاره دارد که با تائید طرف‌های این توافق، گام اول آن شامل تعلیق غنی سازی بالای ۵ درصد توسط ایران است.

در متن این پیش‌نویس همچنین به موضوعاتی نظیر آزادسازی ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی، آزادی زندانیان غربی در ایران اشاره شده است.

رابرات مالی، مذاکره کننده ارشد آمریکا مورد اخیر را یکی از الزامات این توافق خوانده بود.

گفته شده پس از اجرای گام‌های مقدماتی، مرحله اصلی برداشتن تحریم‌ها آغاز خواهد شد.

درباره مدت زمان اجرای این اقدامات هنوز توافقی بدست نیامده است و در متن پیش‌نویس جای آن خالی گذاشته شده است؛ نمایندگان بعضی مقام‌ها این مدت را بین یک تا سه ماه تخمین زده‌اند.

به گفته دیپلمات‌های غربی حداکثر خلوص مجاز غنی سازی اورانیوم توسط ایران ۳/۶۷ درصد خواهد بود.

توافق جدید شامل الزام آمریکا برای صدور معافیت‌های تحریمی برای فروش نفت ایران است که چند ماه یک بار تمدید می‌شود و موضوع برداشتن آنی تحریمهای نفتی مطرح نیست.

دیپلمات‌های دخیل در این مذاکرات که از ۱۰ ماه پیش آغاز شده گفته‌اند هنوز دستیابی به این توافق روشن نیست و "تا زمانی که راجع به همه مسائل توافق نشود، هیچ توافقی صورت نمی‌گیرد."

خبر گزاری تسنیم به نقل از "منابع آگاه" گزارش رویترز درمورد جزئیات توافق را "شعبده بازی رسانه‌ای" توصیف کرده و گفته این جزئیات "نسبتی با واقعیت اصلی مذاکرات ندارد."

فرانسه

وزیر خارجه فرانسه گفته زمان تصمیم گیری ایران فرا رسیده

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه دیروز گفته بود تا تصمیم نهایی درباره احیای برجام فقط چند روز مانده و حالا توپ در زمین ایران است که دست به یک انتخاب سیاسی بزند.

ایران تعیین ضرب‌الاجل توسط کشورهای غربی را رد کرده است.

ایران خواهان برداشته شدن تمامی تحریم‌های آمریکا در قالب برجام است و می‌گوید در صورتی که منافع ملی‌اش تضمین شود، برای نهایی کردن این توافق عجله دارد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران گفته است هر گونه مذاکره یا تماس مستقیم با آمریکا هزینه بسیار سنگینی برای دولت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران خواهد داشت.

مذاکرات جاری وین، دور هشتم مذاکرات هسته‌ای با هدف بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم‌های جمهوری اسلامی است؛ آمریکا قبلا گفته بود تا آخر ماه فوریه برای رسیدن به توافق زمان در نظر گرفته است.

 

«پیش‌نویس تهیه شده بیش از ۲۰ صفحه است و در آن گام‌هایی که طرف‌ها پس از تایید باید بردارند، مشخص شده است»

برخی دیپلمات‌های نزدیک به مذاکرات احیای برجام در وین معتقدند بین ایران و ایالات متحده توافقی در حال شکل‌گیری است که بستر لازم برای برداشتن گام‌هایی از سوی هر دو طرف برای بازگشت به پیروی کامل از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را فراهم می‌کند.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه در گزارشی با ذکر این مقدمه نوشت که نمایندگان ایران، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه، آلمان، اتحادیه اروپا و ایالات متحده هنوز در حال گفت‌وگو درباره جزئیات پیش‌نویس چنین توافقی‌اند؛ هرچند غرب می‌گوید زمان کم است.

در این گزارش، از قول برخی دیپلمات‌ها که هویتشان فاش نشد، گفته می‌شود که طرف‌های گفت‌وگو بر سر مسائل زیادی به تفاهم رسیده‌اند و قسمت عمده پیش‌نویس تنظیم شده است؛ با این حال مسائلی هم باقی مانده که هنوز حل‌وفصل نشده‌اند.

رویترز از قول سه دیپلمات نوشت که پیش‌نویس تهیه شده بیش از ۲۰ صفحه است و در آن گام‌هایی که طرف‌ها پس از تایید باید بردارند، مشخص شده و مرحله نخست آن‌ هم تعلیق غنی‌سازی اورانیوم با خلوص بالاتر از پنج درصد در ایران است.

 

در این پیش‌نویس، همچنین به تدابیر دیگری از جمله اقدام‌های لازم برای رفع توقیف حدود هفت میلیارد دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از این کشور پرداخته شده است.

به دنبال خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران در دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده، تهران در چند گام، از تعهدات هسته‌ای خود در برجام عبور کرد؛ از جمله تعلیق اجرای پروتکل الحاقی و افزایش غنی‌سازی اورانیوم.

آمریکا اعلام کرده که برای لغو تحریم‌ها، ابتدا ایران باید به تعهدات خود بازگردد، اما جمهوری اسلامی ایران می‌گوید آمریکا اول از توافق خارج شده و از این رو این واشنگتن است که باید به تعهدات خود بازگردد و برای این منظور باید ابتدا همه تحریم‌های اعمال‌شده را لغو کند.

دولت ترامپ علاوه بر بازگرداندن تحریم‌هایی که پس از اجرای برجام لغو شدند، در راستای کارزار «فشار حداکثری» خود برای وادار کردن جمهوری اسلامی ایران به مذاکره برای رسیدن به یک توافق جدید، تحریم‌های گسترده دیگری را نیز علیه تهران اعمال کرد.

آمریکا می‌گوید بسیاری از تحریم‌های جدید با برنامه هسته‌ای ایران بی‌ارتباطند و درخواست لغو تمامی تحریم‌ها موضوعیت ندارد.

مذاکرات وین در ماه‌های گذشته درباره گام‌هایی که دو طرف باید با هم برای رسیدن به هدف بردارند، متمرکز بوده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.