رفتن به محتوای اصلی

وظایف حکومت بعد از امضاء برجام
20.02.2022 - 13:21

 بعد از این ؟.... ضیا ء مصباح   (  دبیر کانون علوم اداری ایران  )

    مقدمه :در متنی که  نشریه سپاه همین روزها منتشر کرد  نویسنده عنوان می کند که «تاکتیک فرسایشی کردن زمان در مذاکرات، برای آمریکایی‌ها ابزاری جهت شکستن مقاومت ما میباشد »  درحالیکه آمریکایی‌ها از  تعیین ضرب‌الاجل در مذاکرات استفاده  و پایان فوریه را آخرین مهلت برای توافق در نظر گرفتند. درست برخلاف انچه که نشریه مزبور نوشته  بخواهند «با خسته و فرسایشی کردن مذاکره کنندگان»  امتیاز بگیرند.

نشریه  با ضروری خواندن «صیانت» از «افکارعمومی داخل - در مقابل پروژه عملیات روانی دشمن» می نویسد: باید « از هر اقدامی که شائبه عقب‌نشینی تیم مذاکره‌کننده  را تلقی نماید و باعث تشجیع طرف مقابل شود - نیز جلوگیری شود»

**یادمان باشد به بهانه مذاکرات هسته ای قرار است علاوه بر محدود کردن سرعت اینترنت ، فضای مجازی به نحوی مسدود شود که مردم نتوانند در مورد مسائل مربوط به مذاکرات و آنچه  رسانه های بین المللی در مورد مذاکرات منتشر می کنند، بسرعت آگاه  شوند.

در مود « راستی آزمایی برجام وبه مجلس سپرده شدن » ظاهرا اتفاقاتی در شرف وقوعست که حتی نشریه سپاه  هشدار میدهد : «عقب نشینی ممنوع».

اما بعد && اول : وقتی ترامپ رئیس جمهور شد، بلافاصله با معاهدۀ  نفتا (NAFTA) مخالفت کرد و گفت باید از اول مذاکره و توافق شود - دولتِ عاقلِ مکزیک در مقابل ترامپ نایستاد ، بحث نکرد ، تجدیدنظر و مذاکره را قبول کرد. پس از شش ماه مذاکره، معاهدۀ نفتا  به «معاهدۀ آمریکا-مکزیک-کانادا » تغییر یافت و  سیاست‌مداران هوشمند مکزیک  متوجه شدند اصل قضیه، رضایتِ روانی بود، برخورد حکیمانه و عاقلانۀ مکزیک در این بود که «واقعیتِ رئیس جمهور شدن ترامپ» را پذیرفت و......

  • دویم :یادمان نرفته روحانی« درروزهای اخر در  خلوت کابینه » میگفت  : آیا جانشینش قادرست  دیگر تصمیم‌گیران را که اصل مسلم« وحدت فر ماندهی و مسئولیت و اختیار » را در دهه ای اخیر انهم آگاهانه بشدت تضعیف نموده و پاسخگوئی ندارند ! به راه‌حل‌های منطقی و مناسب  قانع سازد ؟
  • سیم ::رئیسی طی 8 ماه گذشته  در کمال حیرت و تاسف « از بلند نظری و اهداف بلند برای پیشرفت و ترقی کشورسخنی به میان نیاورد ه» و تمامی  نگاه « به اعلام نیازهای مادی افراد گرفتار معاش و دغدغه فردا که معرف  ناتوانی از هر گونه برنامه ریزی بدون آینده نگری »است   و در حد  تامین  کمک معاش ، قول های محاسبه نشده برای تامین مسکن  یا نظارت بر بازار ! و کنترل توزیع مواد یا  قیمت مرغ و علوفه البته با یاری اصحاب علم اقتصاد همچون مخبر و رضائی ها ......

* چهارم :::کابینه گرفتار روز مره گی طی 8 ماه مسند نشینی با همه ادعای یکدستی و هماهنگی  در چالش‌ها هضم  شد ه و منافع ملی با این روش و منش  بیش از گذشته به تحلیل رفته و می رود  .

* پنجم : مجموعه حکومت تبلو ریافته در قوه اجرائیه با همین کم وکیف  در این موقعیت حساس یقینا  مسیر ی بسیارپرمخاطره در پیش رو دارد .

&&  فارغ از چند و چون گزینش افرا د  و انتصابات مبتنی بر رابطه بدون توجه به اصل مسلم شایستگی   «کانون علوم اداری ایران»  در مسیر منافع ملی با بودن مردمان هشیار  ناظر-  ضمنا عافیت طلب و محافظه کار - باور دارد  دولت در پی انعقاد قرار داد جدید برجام با همه طول و عرض و حواشی بایستی  :

** فعالیت نیروها را در پادگان  و عرصه حضور روحانیت را به درون مسا جد با توجه به اثار منفی حضورشان در صحنه اجرائی و بازده نا مطلوب 4 دهه .... محدود سازد.

** تمامی مقامات نظام بدون استثناءباید پاسخگوی تصمیمات خود باشند و تاکید کند که رئیس جمهور  در صورتی میتواند خدمتگزار ملک و ملت باشد که از اختیارات مناسب با مسئولیتهای خود برخورداربوده  ....و در عمل بتواند ثابت کند استفاده و تشبیه دولت و مسئول ان به «کارپرداز بزرگ »و یا «تدارکچی »دیگر مصداق نخواهد یافت.

**حکومت قانون ورعایت دقیق ان بوسیله نهادها همراه با پاسخگوئی ، رفع تبعیض، رعایت حقوق همۀ صاحبان شناسنامۀ ایرانی بدون توجه به آئین و جنس، حفظ محیط زیست، گسترش تولید، رفع بیکاری، کنترل تورم، ایجاد رفاه وسلامت ،آموزش ، بهداشت عمومی و ...

** سپردن کار به کاردان ،استفاده از افراد میهن دوست پاک پندارمتخصص که تعهد واقعی دانسته میشود  ،نفی رابطه و اعتقاد به ضابطه ،پرهیز از رانت و سهم خواهی ،ممانعت از انتشار بدون پشتوانه پول و ایجاد شرایطی که بتوان نام فراموش شده « پول ملی » را دگر باره بران نهاد .

**،روابط اصولی و ضابطه مند بین المللی ،برگرداندن اعتبار پاسپورت این سند ملی ایرانیان  ،رفع مشکلات معیشت و جلوگیری از انحطاط پندار و اخلاقی بتبع مشکلات معیشتی  ..و همچنین در نظر داشتن و بکار بردن اصل «شایسته‌سالاری » که در ساده‌ترین مفهومش یعنی : از میان همۀ افراد ملت، کسی که از صلاحیت و شایستگی بیشتری برای انجام کاری برخوردار باشد، بدون هر گونه تبعیضی به سمتی منصوب شود.

**.توجه کامل به نکات فراموش شده برامده از دشمن پنداری و ادامه سلطه شعار... تا بفر مایش (حضرت علی )احساس عدالت یعنی : «هر چیز در جای خود » ملموس بوده ودر پی ان :تحقق بسیاری نکات مطرح شده «بوسیله ملیون دلسوز وطن ،صبور ،پاک دست و مجرب  بدور از هر گونه سهم خواهی »همچنین جذب میهن خواهان مهاجرت کرده از بد حادثه «تحت عنوان فرار مغزها مو صاحبان تفکر و سرمایه علمی ....

**مردم از طبقات  گوناگون منتظر عمل به وعده‌ها مخصوصا اقتصادی که زیر بنای چگونگی پندار و  رفتار درست منطبق با منافع عمومیست  درتمامی  زمینه ها هستند.

** ملت فرهیخته ایران   بر اساس همین موازین،  از دولت «بدنبال ختم بخیر شدن مذاکرات وین » مطالبه‌ گری خواهد داشت و با توسعه وسایل ارتباط جمعی با همه محدودیت ها،این وظیفه را  امکان پذیرتر  و بعنوان نمونه می پرسد :

&  در حالیکه گردش مالی‌کشورهای اروپائی   وعملکرد  اقتصادی شان از ما بزرگتر است، کمتر از ده بانک و موسسه اعتباری وجود دارد؛ اما در محدوده کشورمان  که اندازه اقتصادش حتی یک پنجم هر کدام از  آن کشورها نیست،  بیش از چهل بانک و موسسه اعتباری ؟

& آنان  چندین برابر ما کتاب غیردرسی چاپ می‌کنند با متوسط تیراژ بیست‌هزار نسخه‌ای با  پنجاه تا دویست ناشر ؛ اما ما با این کسادی مطالعه ، متوسط تیراژ سیصد نسخه‌ای  و گرانی بی ضابطه کاغذ « بیست هزار ناشر داریم »که کمتراز  سه هزار واحد  فعال هستند که از این تعداد نزدیک به دو هزار واحدشان سالی یک تا پنج کتاب چاپ می‌کنند؟!

& پرسش این است که چرا در ایران بیش از ده شرکت بیمه درمان تکمیلی وجود دارد، اما خدمات آن‌ها رضایت ‌بخش نیست؟ و چرا حکومت  ده‌ها شبکه رادیویی و تلویزیونی داخلی و خارجی راه‌انداخته و در کمیت با انگلستان ،روسیه ، چین و آمریکا رقابت می‌کند، اما در محتوا حتی در صد اندکی  از مردم جامعه خود را - راضی نکرده‌است؟

& چرا تعداد دانشگاه‌ ، دانشجو و اعضای هیئت علمی کشورمیهن  ما از بسیاری از کشورهای پیشرفته اروپایی بیشتر ، اما  خروجی  ؟هند ۱۶۰۰ چین ۲۵۰۰ و ایران گرفتار جهل و فساد ۲۶۰۰ دانشگاه !

و....چرا  آفتابه و لگن ها بسیار فراوان  اما از فراغ خاطر و امکان برنامه ریزی مردمان حتی برای کوتاه مدت خبری نیست ؟  

*ایا پاسخ در رانت و فساد حاکم بر جامعه نهفته است؟ البته امیداینکه دولتمردان و وکلای همین مجلس با همه حواشی - برای مبارزه با این مشکل ساختاری؛ پیشنهاد اضافه کردن  سازمان نظارتی جدید ی را ندهند؛ برای اینکه در تعداد این نهادهای خلق الساعه  ما از همه جلوتریم؟!   بعنوان مثال ژاپن با جمعیتی حدود 130 میلیون نفر تعداد کارمندانش در حدود 300 هزار نفر یعنی  یک پانزدهم کشورمان میباشد .

و بالاخره اینکه : *  با تجربه خانمان برانداز  4 دهه دشمن پنداری ،  طرد و انتصابات نا بجا ، که  ارزش ریال را حداقل تا لحظه نگارش متن به بیش از 3500 برابرکاهش  و رفتارهای فرهنگی اجتماعی را تا همین حدود تنزل داده ! آیا زمان درک این ضرورتهای اولیه  پیش نیامده و باید با این همه ازمون و خطا «آنهم به هزینه این مردمان هشیار موقعیت سنج ،صبور، معترض ،گرفتار معاش و نا توان از هر گونه آینده نگری » برای خود ، ملک و ملتشان .......«این روال لجوجانه غیر اصولی و مخالف منافع ملیمان » را آنهم  با یکدستی مورد ادعا با چشم فرو بستن از فساد های گسترده اعلام شده در هر زمینه ای برای رفع معضلات - مناسب دانست ؟ 

* عملیاتی شدن  انچه بطور نمونه امد - راهی است که شاید ؟به سر انجامی برسد  و مجموعه  حکومت  ،خود را موظف به پاسخگوئی بداند و قوه مجریه بتبع مسئولیتها  «اختیارا ت لازم »را  که پیشینیان نتوانستند - طلب نماید !

*  آنچه که  حتی الامکان خلاصه و بعنوان نمونه امد - با این نگاه و باور که با «توافق در دست نهائی شدن وین» و حمایت صریح بیت که در دولت قبل نیز «با همه انکار» عینا  مصداق داشت .... مجموعه جماعت دیگر نمیتوانند برطبل تهی نفوذ دشمن و وجود تحریم ها بدمند و به امید پریدن از این ستون  روزگار را بگذانند ....

&& نا گفته نماناد : وظایف حکومت در قبال جامعه در ابعاد اجتماعی و فرهنگی ، حقوق بشر ،ازادی های مصرح در مقوله انتخابات، اجتماعات ، مطبوعات وهمچنین تعریف جرم سیاسی و حقوق مترتب براین افراد ایثار گر و دهها مورد دیگر، با تعریف همین قانون اساسی با همه کم وکسری ها و ایرادات - مقوله جدا و مفصلی میطلبد و در این جا با اشاراتی عبور کرده ایم .

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ضیاء مصباح
برگرفته از:
اطلاعات و اسناد مربوط

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.