رفتن به محتوای اصلی

تصاویر برهنه زنان بدون رضایت در تلگرام به اشتراک گذاشته می‌شوند
21.02.2022 - 06:48
 
تلگرام

بی‌بی‌سی طی پژوهشی به اين نتيجه رسيده است که تصاویر عریان زنان برای آزار، شرمسار کردن و باج‌گیری از آنها در مقیاسی وسیع در سرویس پیام رسان تلگرام به اشتراک گذاشته می‌شوند.

هشدار: این مقاله حاوی مضامین جنسی است

به محض این‌که سارا پی برد که تصویری برهنه از او فاش شده و در تلگرام به اشتراک گذاشته شده است، زندگی او دگرگون شد. پروفایل اینستاگرام و فیسبوک او را هم اضافه کرده بودند و شماره تلفنش منتشر شده بود. ناگهان مردهای ناشناس با او تماس می‌گرفتند و درخواست عکس‌های بیشتری می‌کردند.

او می‌گوید: "آنها به من این احساس را دادند که روسپی هستم چون [باور کرده بودند] من تصاویر عریان خودم را به اشتراک گذاشته‌ام. این یعنی من به عنوان زن هیچ ارزشی نداشتم."

سارا، که اسم واقعی او نیست، عکس‌اش را با یک نفر به اشتراک گذاشته بود، اما آن عکس در نهایت به گروهی با ۱۸ هزار دنبال‌کننده رسیده بود که بسیاری از آن‌ها در همسایگی او در هاوانا، کوبا، بودند. او حالا می‌ترسد که شاید غریبه‌ها در خیابان او را برهنه دیده باشند. "نمی‌خواستم بیرون بروم، نمی‌خواستم هیچ تماسی با دوستانم داشته باشم. راستش خیلی زجر کشیدم."

سارا پس از آن‌که عکس‌هایش در تلگرام به اشتراک گذاشته شد دیگر از خانه بیرون نرفت
توضیح تصویر،

سارا پس از آن‌که عکس‌هایش در تلگرام به اشتراک گذاشته شد دیگر از خانه بیرون نرفت

او تنها نیست. پس از ماه‌ها پژوهش درباره تلگرام، گروه‌ها و کانال‌های بزرگی پیدا کردیم که هزاران تصویر مخفیانه فیلم‌برداری شده، به سرقت رفته یا فاش شده از زنان را در حداقل ۲۰ کشور به اشتراک می‌گذاشتند. و چندان نشانه‌ای هم نیست که حاکی از این باشد که تلگرام دنبال حل اين مشکل باشد.

هزاران مایل دورتر از کوبا، نگار باید خود را با زندگی جدیدی وفق دهد.

اهل جمهوری آذربایجان است، اما می‌گوید مجبور شده وطنش را ترک کند. در سال ۲۰۲۱، ویدیویی از رابطه جنسی او با همسرش برای خانواده‌اش فرستاده شد و سپس در یک گروه تلگرامی منتشر شد.

او می‌گوید: "مادرم زد زیر گریه و به من گفت: 'برای من یک فیلم فرستاده‌اند'. با خاک یکسان شدم، پاک ويران شدم."

این ویدیو در گروهی ۴۰ هزار نفره به اشتراک گذاشته شده بود. در این فیلم، صورت همسر سابق نگار تار است اما صورت نگار به وضوح قابل مشاهده است.

او فکر می‌کند که همسر سابقش از او مخفیانه فیلم گرفته است تا از برادرش، که منتقد برجسته رییس جمهوری آذربایجان است، باج بگیرد.

نگار می‌گوید که مجبور شده کشورش را ترک کند

نگار می‌گوید که مجبور شده کشورش را ترک کند

نگار می‌گوید: "طوری نگاهت می‌کنند که انگار مایه ننگی. برای کسی مهم نیست که ازدواج کرده بودی."

نگار می‌گوید که در مورد این ویدیو با همسر سابقش روبرو شد اما او ساختن این ویدیو را انکار کرد. ما سعی کردیم از او توضیحی بخواهیم اما او جواب نداد.

نگار هنوز در تقلاست که اين ماجرا را پشت سر بگذارد. می‌گوید: "نمی‌توانم سرپا شوم. هفته‌ای دو بار پیش درمان‌گر می‌روم. می‌گویند هیچ پیشرفتی تا به حال به دست نیامده است. می‌پرسند که آیا می‌توانم این ماجرا را فراموش کنم، و من می‌گویم نه."

تصاویر نگار و سارا به تلگرام گزارش شد، اما پاسخی ندادند. این تجربه مطلقاً استثنا نيست.

بی‌بی‌سی ۱۸ کانال و ۲۴ گروه تلگرامی را در کشورهای مختلف از روسیه تا برزیل و از کنیا تا مالزی زیر نظر داشته است. تعداد کل مشترکان نزدیک به ۲ میلیون نفر است.

تلگرام

اطلاعات شخصی مانند نشانی خانه و شماره تلفن پدر و مادر در کنار تصاویر عریان پست شده است.

ما دیدیم که مدیران گروه از اعضا می‌خواهند که تصاویر عریان همسران سابق، همکاران یا هم‌کلاسی‌ها را به یک حساب خودکار بفرستند تا بتوان بدون افشا کردن هویت فرستنده آن‌ها را منتشر کرد.

اکنون تلگرام می‌گوید که بیش از نیم میلیارد کاربر فعال در سراسر جهان دارد - این تعداد بیشتر از توییتر است - که بسیاری به خاطر تأکید تلگرام بر حفظ حریم شخصی به آن جذب شده‌اند.

از تلگرام برای سازماندهی تظاهرات ضد دولتی گسترده در بلاروس استفاده شد

از تلگرام برای سازماندهی تظاهرات ضد دولتی گسترده در بلاروس استفاده شد

میلیون‌ها نفر در ژانویه سال ۲۰۲۱ از واتس‌اپ، که شرایط حریم خصوصی‌اش را تغییر داده بود، به تلگرام رفتند.

تلگرام مدت‌هاست که در بین معترضان طرفدار دموکراسی در کشورهایی که سانسور رسانه‌ای دارند محبوب است. کاربران می‌توانند بدون به اشتراک گذاشتن نام یا شماره تلفن‌شان مطلب منتشر کنند و گروه‌های عمومی یا خصوصی تا سقف ۲۰۰ هزار عضو بسازند یا کانال‌هایی ایجاد کنند که برای تعداد نامحدودی از افراد برنامه پخش کنند.

علی‌رغم شهرت تلگرام برای حریم خصوصی، تنها گزینه "چت محرمانه" آن است که رمزگذاری سرتاسری دارد و اطمینان می‌دهد فقط دو نفری که در حال گفتگو هستند می‌توانند پیام را ببینند. رمزگذاری سرتاسری در برنامه‌های چت امن مانند سیگنال و واتس‌اپ از تنظیمات پیش‌فرض است.

این پلتفرم همچنین کاربرانی را که دنبال فضای کمتر کنترل شده هستند به خود جذب می‌کند، از جمله کسانی که از دسترسی به پلتفرم‌های دیگر منع شده‌اند.

ناتالیا کراپیوا، مشاور حقوقی فن‌آوری در گروه حقوق دیجیتال اکسس ناو می‌گوید: "به گفته تلگرام و صاحبش، آن‌ها نمی‌خواهند کاربران را سانسور کنند."

اما تحقیق ما نشان داده است که این رویکرد معتدل نسبت به نظارت بر محتوا باعث شده که تلگرام به جای امنی برای افشا کردن و به اشتراک گذاشتن تصاویر عریان تبدیل شود.

تلگرام التزام به سیاستی مشخص ندارد که بنا بر آن بدون رضایت افراد، تصاویر عریان را نتوان به اشتراک گذاشت، اما شرایط خدمات آن کاربران را وادار می‌کند تا موافقت کنند که "محتوای پورنوگرافیک غیر قانونی را در کانال‌ها، بات‌ها و … که قابل مشاهده عمومی هستند منتشر نکنند."

تلگرام

تلگرام همچنین امکان گزارش درون-برنامه‌ای در گروه‌های عمومی و خصوصی و کانال‌ها دارد که کاربران می‌توانند با استفاده از آن پورنوگرافی را گزارش کنند.

برای آزمایش این‌که تلگرام چقدر سیاست‌های خود را با جدیت اجرا می‌کند، ما ۱۰۰ تصویر پورنوگرافی را یافتیم و از طریق امکان گزارش درون‌برنامه‌ای گزارش کردیم. یک ماه بعد ۹۶ تصویر قابل دسترسی مانده بودند. ما نتوانستیم چهار تصویر دیگر را پیدا کنیم چون آن تصویرها در گروه‌هایی بودند که دیگر به آن‌ها دسترسی نداشتیم.

اسباب نگرانی بسیار بود که در حالی که ما این گروه‌ها را بررسی می‌کردیم، یک حساب کاربری از روسیه هم سعی کرد تا پوشه‌ای حاوی ویدیوهای کودک آزاری را به قیمتی کمتر از قیمت یک لیوان قهوه به ما بفروشد. ما این ماجرا را به تلگرام و پلیس لندن گزارش کردیم، اما پس از دو ماه این پست و کانال هنوز سر جایشان بودند. این حساب کاربری فقط زمانی حذف شد که با تیم رسانه‌ای تلگرام تماس گرفتیم.

تلگرام علی‌رغم این نظارت معتدلش، علیه بعضی محتواها اقدام می‌کند.

پس از این‌که اپل مدت کوتاهی تلگرام را به دلیل ویدیوهایی مانند آنچه به ما پیشنهاد شده بود از فروشگاه برنامه‌های خود حذف کرد، تلگرام موضع فعالانه‌تری در مورد تصاویر کودک آزاری اتخاذ کرد.

این پلتفرم همچنین در سال ۲۰۱۹ با یوروپل، سازمان رسیدگی به جرایم اتحادیه اروپا، همکاری کرد تا حجم عظیمی از محتوای مربوط به داعش را که در این پلتفرم تکثیر شده بود حذف کند.

دکتر آلیاکساندر هراسیمنکا، محقق مؤسسه اینترنت آکسفورد، می‌گوید: "ما می‌دانیم که تلگرام می‌تواند محتوای مرتبط با تروریست‌ها یا بعضی محتواهای سیاسی بسیار افراطی را حذف کند و آنها را حذف ‌کرده است."

اما به نظر می‌رسد حذف تصاویر عریان اولویتی ندارد.

اعضای گروه‌های راست‌گرای افراطی به تلگرام آمده‌اند

اعضای گروه‌های راست‌گرای افراطی به تلگرام نقل مکان کرده‌اند

ما با پنج مدیر محتوای تلگرام به شرط ناشناس ماندن صحبت کردیم. به ما گفتند که آن‌ها گزارش‌های کاربران را از طریق یک سیستم خودکار دریافت می‌کنند که به گفته آن‌ها این سیستم گزارش‌ها را به دو گروه "هرزنامه" و "غیر هرزنامه" دسته بندی می‌کند.

آن‌ها گفتند که به طور فعال به دنبال تصاویر عریان نمی‌گردند و، تا جایی که می‌دانند، تلگرام نیز از هوش مصنوعی برای این کار استفاده نمی‌کند. این عدم واکنش باعث شده برخی از زنان خودشان قدم‌هایی بردارند.

جوانا تصویری برهنه از دوران ۱۳ سالگی خود را در گروه تلگرامی بدنامی در مالزی پیدا کرد.

او برای عضویت در این گروه یک پروفایل تلگرام جعلی ساخت، و در آن‌جا به شکل ناشناس به دنبال تصاویر برهنه گشت و آن‌ها را گزارش داد. او همچنین یافته‌هایش را با دوستانش به اشتراک گذاشت.

در میان فشار شدید رسانه‌ها، این گروه در نهایت بسته شد. اما در طول بررسی‌هایمان، ما حداقل دو گروه کپی‌شده یافتیم که تصاویر مشابهی را به اشتراک می‌گذاشتند.

جوانا تصاویری را گزارش کرد که بدون رضایت در تلگرام به اشتراک گذاشته شده بودند

جوانا تصاویری را گزارش کرد که بدون رضایت در تلگرام به اشتراک گذاشته شده بودند

جوانا می‌گوید: "گاهی خیلی احساس درماندگی می‌کنید، چون خیلی تلاش کردیم تا این گروه‌ها را حذف کنیم. اما باز هنوز می‌سازندشان. صادقانه بگویم نمی‌دانم که این ماجرا پایانی دارد یا نه."

تلگرام مصاحبه با ما را نپذیرفت، اما در بیانه‌ای به ما گفت که به طور فعال فضاهای عمومی را رصد می‌کند و گزارش‌های کاربران را درباره محتواهایی که شرایط خدماتش را نقض می‌کند پردازش می‌کند.

تلگرام تأیید نکرد که آیا انتشار تصاویر عریان افراد بدون رضایت آن‌ها در این پلتفرم آزاد است و یا حذف می‌شوند.

انتشار تبلیغات در برخی از کانال‌های عمومی در تلگرام - همراه با سرمایه گذاری - نشان داده است که پاول دوروف، بنیانگذار این پلتفرم، قصد کسب درآمد از آن را دارد.

این احتمالاً فشار بر تلگرام و بنیانگذار اختیارگرا آن را افزایش می‌دهد تا بیشتر در صف رقبای رسانه‌های اجتماعی مانند واتس‌اپ قرار گیرند که شروع به اعمال سیاست‌هایی علیه اشتراک گذاری تصاویر عریان کرده است.

باید دید که این شرکت با وارد شدن به بازارهای جدیدتر و آغاز به تولید درآمد، تا چه زمانی در برابر نظارت بیشتر بر محتوا همچنان مقاومت خواهد کرد.

برای زنانی که آبروی‌شان به باد رفته و زندگی‌شان با به اشتراک گذاشته شدن تصاویر عریان‌شان در تلگرام آسیب دیده است، اين تغییر هر وقت هم که رخ دهد باز هم دیر است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.