رفتن به محتوای اصلی

آمریکا: اگر ایران ناسازگاری نشان دهد، از مذاکرات وین خارج می‌شویم
01.03.2022 - 06:41

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که در صورت ناسازگاری ایران، ایالات متحده آمادگی دارد از مذاکرات وین خارج شود و همزمان سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز در واکنش تاکید کرد: ایران برای توافق آماده است، اما تا ابد منتظر نمی‌ماند.

هشدار سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره احتمال کناره‌گیری آمریکا از مذاکرات هسته‌ای با ایران، یک روز پس از بازگشت علی باقری کنی به وین و در پی اولین نشست‌های او با تیم‌های مذاکره کننده اروپا، روسیه و چین بیان شد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز دوشنبه گفت: در صورت ناسازگاری ایران با پیشبرد مذاکرات، آمریکا آماده است از تلاش برای احیای توافق هسته‌ای کناره‌‌گیری کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین افزود که اگر ایران مایل به تعامل با حسن نیت نباشد، آمریکا، متحدان و شرکای آن، «گزینه‌های جایگزین» را دنبال خواهند کرد.

در همین حال، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در واکنش به سخنان ند پرایس، گفت که اگر کاخ سفید تصمیمش را بگیرد، توافق کاملا در دسترس است. ایران برای توافق آماده است، اما تا ابد منتظر نمی‌ماند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران افزود: آمریکا سال‌هاست که از برجام کنار کشیده و از این رو باید اطمینان یابیم که این اتفاق دیگر تکرار نمی‌شود.

خطیب‌زاده درباره «گزینه‌های جایگزین» مورد نظر آمریکا نیز گفت: همه کشورها برای خود گزینه‌های جایگزین دارند هرچند که توخالی بودن گزینه جایگزین آمریکا پیش از این ثابت شده است.

این در حالی است که ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست مطبوعاتی روز دوشنبه خود به ماهیت و جزییات «گزینه‌های دیگر» مورد نظر آمریکا و متحدانش اشاره نکرد.

هشدار سخنگوی وزارت خارجه آمریکا و واکنش سخنگوی وزارت خارجه ایران در حالی است که علی باقری کنی، سرپرست تیم مذاکره کننده ایران، که از هفته گذشته به تهران رفته بود روز دوشنبه پس از بازگشت به وین با انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا، به صورت دوجانبه گفت‌وگو کرد.

مذاکره کننده ارشد ایران با نمایندگان روسیه و چین نیز جلساتی برگزار کرد و پس از آن در جلسه نمایندگان کشورهای چهار بعلاوه یک شرکت کرد.

در همین حال، میخائیل اولیانف، نماینده روسیه در مذاکرات وین، پس از نشست روز دوشنبه نمایندگان کشورهای چهار به علاوه یک و علی باقری، گفت که متاسفانه از مذاکرات امروز نتیجه‌ای نگرفتیم و لازم است تلاش‌های مضاعفی انجام شود.

اولیانف که پیشتر از احتمال رسیدن به توافق تا پایان ماه فوریه خبر داده بود، دوشنبه شب در صفحه توییتر خود نوشت که به استناد دلایلی ما انتظار داشتیم که مذاکرات وین برای احیای برجام تا پایان ماه فوریه با موفقیت به پایان برسد.

نماینده روسیه در مذاکرات وین افزود: این انتظارات محقق نشد. تاسف‌آور است اما دراماتیک نیست. این یک جدول زمانی بود، نه ضرب‌الاجل و ما هنوز زمان داریم تا مذاکرات را در روزهای آینده نهایی کنیم.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.